مدیرکل آموزش و پرورش:

میزان باسوادی در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت:با وجود اقدامات زیربنایی طی سال‌های اخیر، هنوز میزان باسوادی در این استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی روز پنجشنبه در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان  گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ شاخص باسوادی آذربایجان شرقی معادل ۹۲.۱ درصد و ۴ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری بود که این رقم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال ۹۲ جهش یافته و در آخرین ارزیابی وزارت آموزش و پرورش تنها ۰.۲ درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

اوافزود: در سال جاری دو هدف عمده برای رسیدن به عددی بالاتر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی و کیفیت بخشی به فرایند آموزش در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است که با همدلی و هماهنگی مطلوب اعضای شورای پشتیبانی از نهضت سوادآموزی، به حصول این چشم‌انداز اطمینان داریم.

بدر شکوهی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه فعال کردن کلیه ظرفیت‌ها را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان ضروری خواند و بر نقش کانونی و محوری تعلیم و تربیت در دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و کنشگران مدنی در موضوع شناسایی افراد بی‌سواد و هدایت آن‌ها به مراکز آموزشی را یکی از ضرورت‌های ارتقای سطح سوادآموزی دانست.

او اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از افراد لازم‌التعلیم استان که بتواند حتی در صورت مهاجرت و جابجایی آدرس، آموزشیاران نهضت را برای تحت پوشش قرار دادن آن‌ها یاری رساند باید در دستور کار نهضت سوادآموزی استان قرار گیرد.

اوبا اشاره به اینکه توجه ویژه به سوادآموزی و افزایش دسترسی به خدمات آموزشی، از دستاورد‌های گران‌سنگ انقلاب اسلامی است، افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاخص باسوادی از حدود ۴۲ درصد به بالای ۹۶ درصد در سطح کشور رسیده است و کشورمان در این زمینه با بسیاری از کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته برابری می‌کند.

صادقی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم گفت: در سال ۹۵ حدود ۱۴۱ هزار نفر در استان اظهار بی‌سوادی کرده بودند که در سایه اقدامات گسترده و زحمات کلیه دستگاه‌ها، ۴۱ هزار نفر طی سال‌های اخیر توانسته‌اند مدرک قبولی در آزمون‌های سوادآموزی دریافت کنند.

او افزود: یکی از مشکلات جدی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در سطح استان عدم مراجعه افراد باقی مانده به مراکز آموزشی و جابجایی و مهاجرت بخش قابل توجهی از این افراد است که شناسایی و ارائه خدمات آموزشی به آن‌ها را دشوار ساخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.