رئیس جمهور فرانسه با گروهی از مردم الجزایر که در نبرد استقلال کشورشان به نفع پاریس جنگیدند، دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه با الجزایری‌هایی که در جنگ استقلال کشورشان برای فرانسه جنگیدند، ملاقات کرد.

صد‌ها هزار مسلمان الجزایری - معروف به حارکیس - در جنگی که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ مبارزان استقلال الجزایر را در برابر اربابان فرانسوی خود قرار داد، به ارتش فرانسه کمک کردند.

در پایان جنگ که با وحشیگری و شکنجه‌های شدید همراه بود، دولت فرانسه با وجود وعده‌های قبلی مبنی بر مراقبت از حارکی ها، آن‌ها را به حال خود رها کرد. بسیاری از این افراد که در الجزایر گرفتار شده بودند، قتل عام شدند. هزاران نفر دیگر نیز همراه با خانواده هایشان در اردوگاه‌های فرانسه و تحت شرایط تحقیرآمیز قرار گرفتند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد: مکرون در سخنرانی امروز دوشنبه کار جبران خسارت را آغاز خواهد کرد و  ملاقات مکرون در  با ۳۰۰ نفر،که اکثراً از حارکیس و خانواده هایشان جان سالم به در برده اند، گامی جدید در جهت شناخت کامل مسئولیت فرانسه در قبال رنج آن‌ها است.

این نشست که از سال ۲۰۰۳ در جنوب فرانسه برگزار می‌شود؛ دقیقا در جایی است که بسیاری از جنگجویان بازمانده پس از جنگ  استقلال الجزایر در آنجا مستقر شدند.

مکرون در این دیدار اظهار داشت: «کار‌هایی که در ۶۰ سال گذشته انجام شده است مهم است، اما گام جدیدی در زمینه تشخیص شکست‌ها حارکی‌ها و موفق نبودن فرانسه در رعایت استاندارد‌های خود ضروری است. تاریخ حارکیس را نمی‌توان از تاریخ فرانسه جدا کرد».

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه، در سال ۲۰۱۶ مسئولیت دولت‌های پیشین فرانسه در رها کردن حارکی‌ها را پذیرفت. مقامات فرانسه طی دوره‌ای و در تعدادی از مراحل قانونی اجازه داده اند تا حارکی‌ها و خانواده هایشان از فرانسه درخواست خسارت کنند.

مکرون پیشتر نیز در مورد تعدادی از میراث حل نشده استعمار فرانسه، از جمله آزمایش هسته‌ای در پولینزی، نقش آن در نسل کشی رواندا و جنایات جنگی در الجزایر صحبت کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار