به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانبخش سنجابی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت: در شرایط خاص، اتخاذ تصمیماتی مثل محدودیت لوازم خانگی میتواند تاکتیکی ایجاد کند که شرایط را سامان دهد. اما اگر صادرات یا واردات را برای همیشه محدود کنیم، در زمینه تولید شکست میخوریم.
او ادامه داد: حذف رقابت، به دلیل اعداد و ارقام مربوط به قاچاق صورت نمیگیرد. این محدودیت در عالم واقع، زیاد اثر بخش نبوده است.
سنجابی درباره دو موضوعی که بعد از ممنوعیت واردات رخ داد، اظهار کرد: این کار قیمت را برای تولید کننده بالا برده و قاچاق را هم زیاد کرده است.
او توضیح داد: اگر بازار به صورت کامل انحصاری باشد، قیمت تمام شده، ذائقه مشتری و رقابت از بین میرود. وقتی هم که این اتفاق بیفتد، دنیا این موضوع را پس خواهد زد.
بیشتر بخوانید:
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره تبعات سیاست ممنوعیت واردات، بیان کرد: با توجه به بلایی که گریبان گیر صنعت خودرو شد، باید این موضوع را برای لوازم خانگی رد کرد. همچنین اگر مشتری کالاهای داخلی را نپذیرد هم باید این سیاست را برداریم؛ در غیر این صورت، بازار درگیر خرید قاچاق خواهد شد.
او ادامه داد: به دلیل محدودیتهای ارزی در شرایط فعلی، این سیاست، سیاست درستی است؛ البته، تا جایی که کالاها با کیفیت تولید شوند.
سنجابی توضیح داد: وقتی بزرگ ترین صنایع خودروسازی دنیا را بررسی می کنیم، متوجه میشویم که تولیدات خود آنها فقط ۲۰ درصد است و از کشورهای مختلف، کالای با کیفیت و با قیمت پایین را هم وارد کرده اند.
او بیان کرد: ckd کالاها به نام تولیدکننده معرفی میشود که این کار، یک ظلم بزرگ به تولید کننده واقعی است؛ چون، آنها به طور کامل تمامی تجهیزات خود را وارد میکنند و هیچ تولیدی ندارد.
سنجابی شیرازی نیز عنوان کرد: اگر یک برنامهریزی درست داشته باشیم صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری برای لوازم خانگی قابل تحقق است، این در حالی است که اکنون به ۳۰۰ میلیون دلار اکتفا کردیم.
حیات نیا در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی میتواند رونق بگیرد، ولی نباید به امید محدودیت باشد. الزما اینگونه نیست که در زنجیره تولید لوازم خانگی از صفر تا ۱۰۰ فرآیند تولید را خودمان انجام دهیم. شاید ذی نفعان لوازم خانگی با دیوارهای تعرفهای موافق باشند، ولی در صورت تداوم این حمایتها مکانیزم بازار دچار مشکل میشود و منابع به سمت اتلاف میرود.
این اقتصاددان با اشاره به ظرفیتهای صادراتی لوازم خانگی ایران به کشورهای همسایه گفت: ما با عراق و افغانستان پیوندهای استراتژیک عمیقی داریم و یکسری همگونیهای فرهنگی با این دو کشور برقرار است. بهترین راه برای حضور در بازارهای کشورهای منطقه سرمایهگذاری مشترک است.
انتهای پیام/