سال تحصیلی جدید، برای دومین سال متوالی در زیر سایه کرونا آغاز شده که این موضوع برای دانشجویان با چالش‌هایی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سال تحصیلی جدید همراه با انجام روند واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها آغاز شده است. این در حالی‌ که طبق گفته مسئولان قرار است تا به انجام واکسیناسیون کامل دانشجویان و تمامی جامعه دانشگاهی کشور، کلاس‌ها به صورت مجازی و تعدادی هم به صورت محدود حضوری برگزار خواهد شد.

هر سال آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان چالش‌هایی به همراه داشته است، اما دو سالی که ویروس کرونا و آموزش‌های مجازی باعث افزایش این چالش‌ها شده است، چالش‌هایی که تعداد زیادی از دانشجویان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بستر آموزش‌های مجازی و قطع و وصل شدن کلاس ها، سرعت پایین و عدم دسترسی به اینترنت، نبود خوابگاه در ایام کرونا و ... است.

کریمی دانشجو کارشناسی ترم ۳ حقوق دانشگاه آزاد است، او می‌گوید: سال گذشته از زمان انتخاب واحد تا شروع کلاس‌ها و حتی شرکت در کلاس‌ها با مشکل مواجه بودیم، همین موضوع باعث کاهش کیفیت آموزش‌ها شده بود و موجب شد تعدادی از دانشجویان اعتراض کنند، اما همچنان تا پایان سال تحصیلی این مشکلات همراه ما بود.

او در ادامه گفت: البته امسال به نظرمی رسد، تعدادی از این مشکلات حل شده، اما همچنان در زمان انتخاب واحد و ارائه دروس با مشکل مواجه بودیم.

حیدری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی است، او نیز درباره مشکلات دانشگاه خود در این ایام گفت: متاسفانه سال گذشته ما واحد‌های عملی زیادی داشتیم، که همه آن‌ها به صورت مجازی برگزار شد و نه تنها من بلکه تعداد زیادی از دانشجویان هیچی از واحد‌های عملی یاد نگرفتیم و یکی دیگر از مشکلات ما این بود که حین کلاس مدام شاهد قطع و وصل شدن صدای استاد بودیم، همین موضوع دانشجویان را کلافه می‌کرد.

سال تحصیلی جدید در مقایسه با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد و تفاوت آن هم انجام واکسیناسیون جامعه و دانشجویان است، همین موضوع سبب شده تا بار دیگر با انجام کامل واکسیناسیون، دانشجویان مجدد تجربه آموزش حضوری را داشته باشند.

اما تا بازگشایی کامل دانشگاه‌ها و بازگشت به جامعه عادی دانشگاهی، دانشجویان برای شرکت در آموزش‌های حضوری باید دستورالعمل‌هایی را رعایت کنند.

توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری مناسب فیزیکی در تعاملات بین فردی، ترددها، تهویه مناسب، شستن دست‌ها و استفاده از وسایل حفاظت فردی از قبیل ماسک برای همه افراد در مراکز مذکور مورد تایید این دستورالعمل هاست.

تعداد دانشجویان حاضر در کلاس‌ها با احتساب ۲ متر مربع به ازاء هر نفر در نظر گرفته شود. استقرار صندلی، نیمکت و کامپیوتر دانشجو در فواصل لازم و ایمن با رعایت معیار حداقل ۲ متر به ازای هر نفر صورت پذیرد.

جهت حذف و یا کاهش مواجهه مستقیم کارکنان بخش‌های پر مراجعه مانند کتابخانه، پذیرش، اتاق سرپرستی، کارگاه‌ها و غیره، استفاده از موانع فیزیکی با حفظ تهویه مناسب لازم است.

از هرگونه تجمع در محل‌های عمومی اجتناب شود. مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سریع شود از تماس تلفنی و ویدیو کنفرانس و شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنان حاضر در داخل یک ساختمان استفاده شود.

در صورتی که مواجهه چهره به چهره کادر اداری با دانشجو، مراجعین و والدین دانشجویان ناگزیر باشد، مواجهه در حداقل زمان ممکن با رعایت فاصله ایمن حداقل ۲ متر و با استفاده کامل از ماسک و وجود تهویه هوایی مناسب برگزار شود.

زمان کلاس‌ها تا جایی که ممکن باشد کاهش یافته و برای انجام تهویه مناسب، توقف کوتاه مدت تدریس و خروج دانشجویان از کلاس در میانه هر جلسه انجام شود.

رعایت این دستورالعمل‌ها و سایر آن‌هایی که وزارت بهداشت و هر دانشگاه اعلام می‌کند می‌تواند به جامعه دانشگاهی و برگزاری کلاس‌های حضوری کمک بسیاری کند.

چالش‌های آموزشی دانشجویان در زیر سایه کرونا/ مقررات تعیین شده برای برگزاری آموزش حضوری چیست؟

حسین یونسی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی تابع مجوز‌های ستاد مقابله با کرونا در هر استان هستند و اگر شرایط حضوری شود هم بدان معنی نیست که همه واحد‌ها کلاس‌ها را به‌صورت کاملا حضوری برگزار کنند، بلکه باتوجه به شرایط شهرها، هر واحد می‌تواند به‌صورت حضوری یا ترکیبی دنبال کند. قطعا درصورت ابلاغ حضوری شدن دانشگاه‌ها بازهم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها، ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها را به‌صورت ترکیبی دایر کنیم.

این درحالی است که محمد زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در سوم مهرماه، درباره بازگشایی دانشگاه ها، اظهار کرد: آموزش دانشجویان دوره کارشناسی در مهر ماه به صورت مجازی خواهد بود و دروس تئوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به صورت مجازی است.

زلفی گل مطرح کرد: واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و واکسیناسیون دانشجویان نیز با سرعت در حال انجام است. امیدوارم با تسریع این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را نیز به اتمام برسانیم تا دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، بتوانند در دانشگاه‌ها حضور یابند.

وزیر علوم تاکید کرد: البته در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، چرا که دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان معنا پیدا می‌کنند.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت علوم در خصوص تغییر و تحولات مدیریتی آموزش عالی نیز توضیح داد: طبیعی است وقتی دولتی جدید روی کار می‌آید، سیاست‌های جدیدی نیز اعمال می‌شود. مردم به این دولت رای داده اند و ما باید بر اساس سیاست‌های جدید حرکت کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از وظایف ما صیانت از رشد علمی کشور است تا استمرار پیدا کند. در حال حاضر کشور ما به واسطه تلاش دانشگاهیان اعم از دانشجویان و استادان در منطقه رتبه اول علمی را در اختیار دارد و برج تولید علم ایران در منطقه خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعاتی در وزارت جدید علوم پیگیری می‌شود تا شاهد توسعه تحقیقات کاربردی باشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
آموزش مجازی خیلی خوبه. دلیلش هم اینه که استادها قبلاً که حضوری بود، هر کاری دوست داشتند انجام می دادند. مثلاً دو هفته اول ترم رسماً تعطیل بود. هفته سوم هم صرف معرفی کتاب میشد. وسط ترم هم یکی دو جلسه تعطیلی رسمی و غیررسمی وجود داشت. و جلسات پایانی ترم هم معمولاً تعطیل بود و به طور کلی از ۱۶ جلسه، حدود ۱۰ جلسه برگزار میشد.

همین ۱۰ جلسه هم، استادها نیم ساعت دیر میومدند، نیم ساعت هم زودتر کلاس رو تموم می کردند و نیم ساعت هم بین کلاس فرصت استراحت بود. یعنی تقریباً از هر جلسه ی ۳ ساعتی، نصفش الکی هدر میرفت. همون نصفه هم باقی می موند، باز هم استادها با ترفندهای زیرکانه از درس دادن فرار می کردند.

بدین صورت که بخشی از جلسات رو به بهانه امتحان و کوییز و ... تلف می کردند. یه بخش دیگه از جلسات هم، دانشجوها باید میومدند پای تخته، تکلیف حل می کردند (یکی نبود بگه آخه مگه دانشجو بچه ی ابتدایی که باید برای هر درسی ۱۰ تا تمرین و مشق شب بنویسه؟؟؟ به نظر من، استادها این مشق شب ها رو میدن که دانشجوها فرصت سر خاروندن هم نداشته باشن و همه ش مشغول کپی از روی حل المسائل باشند و دیگه فرصت یادگیری و سوال پیچ کردن استاد رو نداشته باشند!!)

مابقی کلاس هم، هر جلسه باید یه دانشجو نیم ساعت، تحقیقی رو که نوشته بود کنفرانس میداد. (توی ارشد و دکتری، دانشجو باید آخر ترم همین تحقیق های کلاسی، رو تبدیل به مقاله کنه تا به اسم استاد چاپ بشه و امتیاز و حقوق استاد بره بالا !!!! - هیچکس هم سرفصل های وزارت علوم رو نمیخونه که بدونند این کارها کاملاً خلاف قانونه. چون توی آیین نامه نوشته شده که درس های تئوری فقط باید تئوری باشه و نمره ها هم فقط طبق امتحان کتبی باید باشه و تحقیق و کنفرانس و پروژه و مقاله و ... کاملاً خلاف قانونه و یک نوع باجگیری از دانشجو هست.)

در تمام مراحل گفته شده، استاد فقط نقش تماشاچی رو داشت !!! اما الان که مجازی شده، چون کلاس ها به صورت فیلم ضبط میشه، کمی اوضاع بهتر شده. البته باز هم وضع همونه، اما چون استادها احساس می کنند که زیر ذره بین هستند و فیلم این کلاس ها بعداً در اختیار دانشجو هست، سعی می کنند، کمی منظم تر باشند. قبلاً حتی خیلی استادها یه جزوه هم به دانشجو نمیدادند، اما الان وضع کمی بهتر شده.

اون ترمی که برای اولین بار مجازی شده بود، یکی از استادهای ما طبق عادت دوران حضوری، همیشه نیم ساعت دیر وارد کلاس مجازی میشد و بعد هم که میومد، هر جلسه اسم یکی از دانشجوها رو می خوند که اون دانشجو تحقیقش رو به صورت کنفرانس مجازی ارائه بده و خود استاد هم نقش تماشاچی داشت. یکی از جلسات، مسئول سیستم آموزش مجازی هم وارد کلاس مجازی شده بود و استاد طبق معمول نیم ساعت دیر اومد سر کلاس. اون مسئول سیستمه هم به جای سلام، به استاده خوشامد گفت بابت حضور به موقعش !!!!

استاده دیگه نمیدونست چی بگه !!! بنده خدا دستپاچه شده بود و هی سعی می کرد یه جوری به اون مسئول سیستمه بگه برو بیرون، اما اون هم نمیرفت !!! استاده هم جرئت نمیکرد به دانشجوها بگه بیایید کنفرانس بدید و مجبور شد فوری یه جزوه از اینترنت دانلود کنه و الکی شروع به درس دادن کرد !!! خلاصه، اون مسئول سیستمه اون جلسه تا آخر کلاس حضور داشت و استاده هم اون جلسه، تنها جلسه ای بود که تا پایان وقت کلاس مشغول تدریس بود !!!! بعدش هم تا یکی دو جلسه منظم به کلاس میومد، اما وقتی جلسات بعد، اون مسئول سیستمه دیگه نیومد، دوباره شرایط به حالت تنبلی اولیه برگشت !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
با این تعاریف و تماجیدی که در بالا گفتی نمیدونم چرا دانشگاههای دنیا از عدم حضوری کلاسها گلایه میکنند و آرزو میکنند کلاسهای حضوری مانند قبل از کرونا تشکیل بشه . گویا اونها هیچی نمی فهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
..چرا که دانشگاه‌ها با حضور دانشجویان معنا پیدا می‌کنند..
جمله معروفی که همش توی این دوران میگن ولی نمیان به جاش بگن:
. شرایط مجازي بهتر کنيد که لازم نباشه به اجبار حضوری کنيد و دانشجو بتونه همون مجازي هم تا جای ممکن درس رو ياد بگیره
.دروس عمومي که اصلا معلوم‌ نيست کجا زندگي باید ازشون استفاده‌ کنيم حذف کنند
.درس هايي توی حالت‌ حضوری براشون باید پروژه، کلاس باید بری و .... ولي توی مجازي نه کلاس آنلاینی برگذار میشه بعد توی امتحان آنلاین که هیچ معلوم نيست از کجاشون استاید سوال درمیارن
اگه قراره این درس هايي که نه کلاس آنلاینی دارند درس هاسی مهم نباشه پس چرا بايد بخونیم ولی تو حضوری مهم میشند
.استاید هم هيچ حرفي راجبش نزنیم خیلی بهتره.....همه شون عالي عالي اند
خوابگاه و غذا و هزينه ها هم هيچ اينا اصلا مهم‌ نيست فقط فقط حضور دانشجو در دانشگاه‌ و ......فقط توجه‌ کنيد حضور دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد پر شده از دوستان و رفقا و همسایگان . در این ایام کرونا رییس دانشکده مدیریت تهران مرکزی با 80 سال سن فقط سه روز در هفته حضور دارن و دوستش رو از بیرون دانشگاه آورده و نامه پاراف میکنه بعد خودش میگه غلط کرده ! به من چه ! این تبعیدی های به دانشگاه آزاد که دانشجو و استاد و کارمند رو شاکی کرده اند چخ زمانی از دانشگاه آزاد اخراج میشن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
سر کاری به اسم دانش جووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
حرفهای زیادی برای گفتن دارم. اما چون هزاران بار گفتم و هیچ توجه و پیگیری ندیدم، دیگه حوصله نوشتن ندارم. همه چیی گل و بلبله، هیچ مشکل و چالشی هم وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
ستاد کرونا کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
لطفا مرحله به مرحله اقدام کنید در باز گشایی ها
مرحله اول سالن های مطالعه و کلاس های ارشد و دکترا را حضوری کنید بعد بررسی و مشکلات را برطرف کنید
سلف ها و رستوران های دانشگاه متناسب سازی و غذاها به ضورت بسته بندی شده تحویل شود
مرحله بعد کارگاه ها آزمایشگاههای عملی لیسانس رو فعال و حضوری کنید و بعد بررسی کنید مشکلات رو بررسی و حل کنید
مرحله آخر کلاس های همه رو حضوری کنید
اگر همون اول همشو حضوری کنید ممکنه وضعیت بد و غیر قابل کنترل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران انتظار دارم پیگیر وضع دفاع دانشجوها بشه. دانشگاه مازندران اعلام کرده دفاع باید حضوری باشه. من چطور اخر مهر 1000 کیلومتر برم شمال 2 هفته بمونم.

بخدا انصاف نیست درسته وضعیت کرونا یکم بهتر شده اما هیچ دلیل عقلی نداره تو این شرایط... . اونایی که نشستن پشت میزو یه نامه امضا میکنن اصلا براشون مهم نیست. لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
دلیل عقلیش، همون پذیرایی و خوراکی های خوشششششششمزززززززه ایه که فقط در جلسه دفاع نصیب استادها میشه !!!! اگه جلسه دفاع مجازی باشه، دیگه خبری از شیرینی و آبمیوه نیست. بنابراین استادها شدیداً تلاش می کنند که جلسه دفاع حتماً حضوری باشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
واقعاً جالبه که این استادها موقع درس دادن که میشه، برای فرار از زیر درس و سوال دانشجوها، از هزار ترفند و کلک استفاده می کنند (در این چند ترم کرونایی، فیلم های کلاس استادها موجوده و دیگه مثل قبلاً نمیتونن کم کاری هاشون رو انکار کنند)
بعد نوبت به پروژه و مقاله و جلسه دفاع که میرسه، حتماً باید حضوری باشه.
میدونی چرا ؟؟؟ چون پروژه و مقاله و جلسه دفاع ، برای استادها سود داره. اما درس دادن، سودی براشون نداره. پروژه و مقاله، زحمت و هزینه اش روی دوش دانشجو و امتیاز و حقوقش توی جیب استاد میره. جلسه دفاع هم، با پذیرایی هاش خوشمزززززززه ترین صفحات از دفتر خاطرات هر استادی رو تشکیل میده !!!
Iran (Islamic Republic of)
معلم درد مند
۰۸:۵۶ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
از باشگاه خبرنگاران انتظار داریم بحث معیشت و فقر شدید معلمان و رتبه بندی را از رئیس مجلس و رئیس جمهور پیگیری کند . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
مدتهاست که کامنت می نویسم و از مصیبت های زندگی یک دانشجوی ناامیدِ بی پولِ خاک بر سرِ عمر هدر رفته میگم اما دریغ از یک پیگیری. همونقدر که بدبختی های ما پیگیری شد، مشکل شما هم پیگیری میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
برای دانشجوهایی که توو دوره کرونا مدرک گرفتن باید داخل مدرک بزنن مثلا سه ترم دوران کرونا چون با هزاران تقلب نمره بالا میارن.پیامنور معدل رسته حقوقش در سطح کشور ۱۳ بود الان همه میشه هفده و هجده و نوزده
Iran (Islamic Republic of)
Dggf
۰۹:۰۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
آدم حسود هرگز آقا و بزرگ نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
به تو چه فکر خودت باش که زیر لحاف امتحان دادی نمره گرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
آدم متقلب در جلسه حضوری هم تقلب می کنه. اما برچسب زدن به همه کار زشتیه و توهین به دانشجوهاست. من خودم در امتحانات مجازی همیشه نمره هام کمتر از حضوری بوده. چون وقت کمی می دن و فرصت برای فکر کردن نیست. معدل ترم های حضوری من که دانشجوی حقوقم بالاتر از ترم هایی هست که مجازی بوده. بیایید یاد بگیریم دیگران رو متهم نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۸ مهر ۱۴۰۰
این مدرکها همش یه تیکه کاغذه، چه مجازی چه غیرمجازی. حفظیاتی که در زندگی کاربرد زیادی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
بنده دوتا لیسانس دارم برق با معدل ۱۸ و نیم و حقوق از همین پیام نور سه سال قبل با معدل ۱۷ و نیم قبول شدم به صورت حضوری و آموزش مجازی می خوام بگم جالب نیست
آخرین اخبار