شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

پرداخت حقوق کارمندان از سوی دولت موقت طالبان

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌ وزیر طالبان طی نشستی که در وزارت مالیه برگزار شده بود گفته است: به‌خاطر حل مشکلات مردم معاش تمام کارمندان حکومت پرداخت می‌شود. تاکنون معاش‌ کارمندان ۵ وزارتخانه یا به گونه‌ای کامل یا حداکثر پرداخته شده است. وی افزوده است که منجمد شدن ذخایر ارزی از سوی کشورهای خارجی به سود مردم افغانستان نبوده و این پول‌ها باید از حالت منجمد خارج شود. این در حالیست که کارمندان برحال وزارت خانه ها از جمله وزارت صحت عامه از پرداخت نشدن معاشات شان در این اداره ها از سوی مقامات طالبان، شکایت دارند. با این وجود گزارش‌ها هنوز هم از بیکاری هزاران تن کارمندان دولت قبلی در این کشور حاکی است.

نادیده گرفتن هشدارهای نظامیان آمریکا توسط بایدن

براهما چلانی، نویسنده و استراتژیست هند گفت: از شهادت های میلی و مک کنزی در کانگرس مشخص است که بایدن پا به سن گذاشته، با نادیده گرفتن هشدارهای ارتش مبنی بر اینکه خروج شتابزده او افغانستان را نابود خواهد کرد، فاجعه افغانستان را موجب شده است. تاریخ بایدن را بخاطر دوباره قدرتمند کردن طالبان فراموش نخواهد کرد! این اظهارات در حال صورت میگیرد که دو جنرال امریکایی در گفتگو با خبرگزاری ها گفته است که ما تاکید بر ماندن ۲۵۰۰ نیرو آمریکایی داشتیم تا هرج ومرج به بار نیاید. اما بایدن قبلا طی سخنان خود اظهار کرده بود که هیچ تذکر بر مبنای ماندن نیروها این کشور از سوی کارشناسان نظامی و جنرالان برایش داده نشده است.

تیم کرکت استرالیا: تا رفتار طالبان درباره ورزش زنان تغییر نکند با افغانستان مسابقه نمی دهیم

دامنیک بیکر سر مربی تیم کرکت استرالیا به یک رسانه محلی گفته است. ما منتظر تغییر طالبان و تغییر نگرش انها نسبت به وزرش به خصوص ورزش برای زنان هستیم. تا این رفتار تغییر نکند ما با افغانستان به مسابقه نخواهیم پرداخت با این حال گزارش ها محلی از ولایت مختلف میرساند که طالبان محدویت های جدی و جدید را برای زنان در این ولایات وضع کرده اند. با وجود وعده های مکرر طالبان اما دختران وزنان تاهنوز بر سر کلاس های درسی شان برنگشته اند.

فقر شدید، دامن گیر مردم افغانستان

مردم افغانستان همچنان با فقر دست و پنجه نرم میکنند. صدها هزار نفر مهاجر به کشور های همسایه و تعدادی هم در داخل این کشور اما چندی میشود که فقر شدید دامن گیر این مردم شده. جامعه ملل منتظر عمل کرد طالبان اما طالبان در حال چانه زنی روی ایجاد دولت جدید. سازمان ملل میگوید: کمک های ۳۰۰ میلیون یورو به زودی به افغانستان خواهد رسید اما مردم این کشور میگویند که سازمان ملل نباید این موضوع را به وعده ها بسنده کند باتوجه به شرایط بحرانی این وعده‌ها هر چه زود تر در ساحه عمل پیاده شود.

وزیر مالیه دولت غنی: شمار  اعلام شده ارتش افغانستان یک فریب بود

وزیر مالیه حکومت اشرف غنی میگوید که موضوع 350 هزار نیرو نظامی در این کشور یک فریب بوده است. وی می افزاید که تمام نیروها به 70 الی 80 هزار نفر بیشتر نمیرسید و همه آمرین بلند رتبه که در راس نظام قرار داشت با ایجاد عساکر خیالی معاشات آنها را حیف و میل میکردند. همچنان گزارش ها میرساند که نه تنها در وزات دفاع و داخله بلکه در بیشتری از وزارت خانه های این کشور چه ملکی و یا هم نظامی در زمان حکومت اشرف غنی فساد به اوج خود رسیده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار