عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: توسعه پایدار و تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای رفاه حداکثری انسان به کار گرفته شده است.

محمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زیست فناوری صنعتی در اروپا به عنوان زیست‌فناوری سفید شناخته می‌شود. استفاده از زیست فناوری برای اهداف صنعتی است این عمل با استفاده از میکروارگانیسم‌ها و یا اجزای سلولی آن‌ها همچون آنزیم‌ها برای تولید محصولات صنعتی مفید و در صنایع مختلف مانند مواد شیمیایی، غذا و تغذیه، مواد شوینده، کاغذ و خمیر کاغذ، منسوجات، سوخت‌های زیستی و مواد پلیمری انجام می‌شود.

او با اشاره به نقش زیست فناوری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ادامه داد: توسعه پایدار و تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای رفاه حداکثری انسان بدون آسیب به توانایی نسل‌های آتی، برای برآوردن نیازهایشان است.

مقدسیان افزود: بعد از صنعتی شدن جوامع، پیشرفت چشمگیری در شرایط اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشور‌ها حاصل شد، اما مسئله ای که مورد غفلت واقع شد، محیط زیست بود، به نحوی که بسیاری از این صنایع مخرب محیط زیست بوده و لطمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرد. این مسئله باعث شده تا توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست در مقابل پیشرفت‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار شود.

او گفت: سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیر زیست فناوری و استفاده از موجودات زنده برای تولید بسیاری از محصولات صنعتی مسیر را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باز کرده است؛ بر این اساس باید گفت زیست‌فناوری صنعتی تاثیر مستقیم و مثبتی به هر سه بخش توسعه پایدار یعنی جامعه، اقتصاد و محیط زیست دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که زیست‌فناوری صنعتی نقش اساسی در اقتصاد زیستی دانش بنیان داشته و باعث افزایش ارزش مواد حاصل از صنعت و کشاورزی شده و همچنین در تولید مواد جدید نقش داشته است.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد: تولید حداقل ضایعات و مواد آلاینده و مضر برای محیط زیست، تولید محصولات زیست تخریب پذیر، تولید محصولات غیر مضر برای محیط زیست، تولید سوخت‌های زیستی همچون بیواتانول یا بیودیزل، استفاده از منابع تجدید پذیربه عنوان مواد خام به جای سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای؛ تعدادی از قابلیت‌های زیست‌فناوری صنعتی در زمینه محیط زیست است.

مقدسیان با اشاره به تولید و فرآیند ملکول‌ها تصریح کرد: طی‌ سالهای گذشته از فرآیند‌های آنزیمی و تخمیر، عموماً در تولید مولکول‌های با ارزش مانند ویتامین‌ها و طعم دهنده‌ها استفاده می‌شد که مزایای اقتصادی همچون معرفی فرآیند‌های موثر‌تر و کم هزینه‌تر را به دنبال داشته است. همچنین فعالیت‌هایی جهت تولید موادی مانند پلیمر‌های زیستی محلول‌های شیمیایی و سوخت‌های زیستی صورت گرفته است.

او تاکید کرد: به طور کلی اقتصاد زیست فناوری صنعتی با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کاهش وابستگی به منابع فسیلی است که منجر به جامعه‌ای پایدار می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار