پرواز شاهین بر فراز آسمان سیستان و بلوچستان پایان یافت / جسد دومین صیاد مفقودی پیدا شد

توفان حاره‌ای «شاهین» که از روز جمعه بخش‌های زیادی از سواحل عمان و استان سیستان و بلوچستان را در بر گرفته بود امروز پایان یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،از روز جمعه توفان حاره‌ای «شاهین» بخش‌های زیادی از سواحل عمان و استان سیستان و بلوچستان را در بر گرفته بود و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح استان را به حالت آماده‌باش در آورد.

 پس از هشدار هواشناسی مبنی بر بروز توفان حاره‌ای ستاد بحران سیستان و بلوچستان تشکیل و تمامی دستگاه‌های امدادرسانی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نیروهای مسلح به حالت آماده باش در آمدند.

گزارش لحظه به لحظه هواشناسی به ستاد و اعلام درفضای مجازی جهت اطلاع عموم مرتب در حال انجام  بود و همچنین اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی برای مراقبت و استحکام منازل مسکونی وماندن درخانه و همینطور در صورت ناامن بودن منازل مراجعه به فضاهای عمومی که از قبل تدارک دیده شده بود انجام شد.

 جسد  ناخدای لنج حادثه دیده  پیدا شد

رییسی گفت: جسد دومین ناخدای لنج مفقود شده بر اثر طوفان حاره‌ای شاهین در پسابندر دشتیاری بعد از گذشت سه روز با تلاش نیرو‌های مردمی در نزدیکی ساحل پسابندر نقطه صفر مرزی دریایی ایران و پاکستان پیدا شد.

شیلات

وی ادامه داد: تیم‌های جستجو و نجات این اداره کل و نیرو‌های مردمی و هلال احمر برای یافتن سه صیاد مفقود شده در حال تلاش هستند.

شاهین ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت به تاسیسات برق وارد کرد

  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: در پی وقوع چرخنده حاره‌ای شاهین بالغ بر۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت مالی به تاسیسات و تجهیزات شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان وارد شد.

پرنده‌مطلق  گفت: با عبور چرخنده حاره‌ای شاهین از سواحل دریای عمان و شهرستان چابهار به بخشی از تاسیسات، تجهیزات، خطوط و پست‌های فشار قوی امور انتقال نیروی ناحیه جنوب شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خسارت مالی بالغ بر۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وارد شد.

او افزود: همه گروه‌های عملیاتی و مسئولین اجرایی امور انتقال نیروی ناحیه جنوب شرکت در شرایط آماده‌باش کامل جهت مقابله با شرایط بحرانی هستند.

خسارت توفان به تاسیسات برق

مطلق گفت: پس از وقوع توفان و بارندگی شدید شب و روز گذشته که موجب خسارت به بخشی از تاسیسات و تجهیزات امور انتقال نیروی جنوب شد با حضورگروه‌های عملیاتی اقدامات اجرایی جهت رفع نواقص و معایب در کمترین زمان انجام شد.

او ادامه داد: از جمله خسارت‌های وارده، آسیب جدی به ساختمان پست ۶۳ کیلوولت پسابندر، پارگی سیم فیبر نوری خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت پلان- چابهار و در پی آن معیوب شدن تجهیزات اکتیو پست‌های ۲۳۰ کیلوولت پلان و چابهار، آب بردگی پایه تیر‌های خطوط فوق توزیع پسابندر و زرآباد می‌باشد که مجموع خسارت‌های برآورد شده تا کنون بالغ بر۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان گزارش شده است.

جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری پیدا شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری بعد از گذشت یک روز با تلاش و جستجوی نیروهای مردمی در نزدیکی ساحل پسابندر نقطه صفر مرزی دریایی ایران و پاکستان پیدا شد.

 رییسی  افزود: از ۲ روز گذشته تاکنون تیم‌های جستجو و نجات در بریس و پسابندر و گواتر مستقر هستند و از نزدیک مسائل و مشکلات مردم و صیادان را بررسی می‌کنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۶ قایق از بندر بریس به‌طرف پسابندر عملیات جست و جو را انجام می‌دهند تا بتوانند چهار صیاد مفقود شده دیگر را پیدا کنند.


بیشتر بخوانید

وی افزود: ۲ لنج صیادان ۱۰۰ درصد در اثر طوفان شکسته شده و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده و همچنین زیرساخت‌های بندر صیادی پسابندر و بریس و رمین به‌شدت آسیب دیده است.لنج صیادی


توفان حاره‌ای ۷۱ میلیارد تومان به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: توفان حاره‌ای بیش از ۷۱ میلیارد تومان به شبکه توزیع برق شهر‌های چابهار، دشتیاری، قصرقند و راسک خسارت وارد کرد.

خلیل عوض زاده اظهار داشت: ۴۵ اصله پایه فشار ضعیف و متوسط، ۵۳ کیلومتر سیم پارگی شبکه فشار ضعیف و متوسط، ۱۴ کیلومتر کابل سرویس مشترکان و آسیب دیدگی ۱۰ تا ۳۰ درصدی بیش از ۱۵۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع نیروی برق این استان است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با اشاره به تعداد ۱۶۲ مورد خاموشی در فیدر‌های فشار متوسط تحت تاثیر توفان حاره‌ای رخ داده رفع خاموشی گردید همچنین با تلاش شبانه روزی ۳۶ تیم عملیاتی، ۷۲۵ مورد خاموشی مشترکین این منطقه که قالبت دچار پارگی کابل سرویس شده برطرف شد.

شرکت توزیع برق

وی ادامه داد: ۱۲ گروه پیمانکار با تجهیزات کامل شامل هشت دستگاه جرثقیل و هفت دستگاه بالابر جهت پایداری شبکه برق در این منطقه فعالیت نمودند.

وی افزود: با فروکش کردن توفان عملیات ترمیم و اصلاح شبکه روستایی از جمله عورکی و وشنام و... که با کاهش طوفان، سرعت یافته و خطوط اصلی پایدار گردید و در حال حاضر تمام نیرو‌های عملیاتی به رفع خاموشی‌های پراکنده مشترکان و اصلاح نواقص شبکه در منطقه با تمام پتانسیل در منطقه فعال هستند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق ادامه داد: با انتشار هشدار قرمز سازمان هواشناسی، مبنی بر وقوع توفان حاره‌ای در جنوب استان از تاریخ (۹ مهر تا ۱۲ مهر) ضمن آماده باش کامل کلیه پرسنل عملیاتی و ستادی، جلسه ستاد بحران شرکت توزیع نیروی برق استان به جهت برنامه ریزی و مدیریت هر چه بهتر این حادثه طبیعی برگزار شد.

شاهین ۲ لنج صیادی در پسابندرچابهار را غرق کرد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: توفان حاره‌ای و مواج شدن دریا سبب غرق شدن و شکستن دو لنج صیادی در بندرپسابندر دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار شد.

محمد شهلی‌بر مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: توفان حاره‌ای از سمت گوادر پاکستان به پسابندر و محدوده نوار ساحلی چابهار- گواتر سبب خسارت جدی به صیادان شده است.

وی بیان کرد: هم اینک ۲ لنج شکسته و غرق شده که ارزش هر لنج بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.

 

جسد صیاد مفقودی

رییسی به برخی از خسارتهای وارد به حوزه شیلات سواحل مکران اشاره و ادامه داد: شبکه برق اسکله صیادی پسابندر و جاده دسترسی آن تخریب و سوله‌ها و سقف آن نیز دچار خسارت شده است.

وی بیان کرد: کشتی‌های صید ترال کشور پاکستان در پنج مایلی گواتر و پسابندر اقدام به صید می‌کنند و کسی جلوی آنان را نمی‌گیرد که نیاز به پیگیری جدی دارد تا بیش از این ذخیره‌گاه‌های صید از بین نرود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع به‌جز شکسته شدن ۲ لنج، حدود ۱۰ قایق صیادی نیز آسیب دیده و ۲ قایق صیادی دیگر مفقود و در دریا سرگردان هستند که نیاز به اعزام بالگرد برای جست و جو و عملیات نجات در دریا است.

وی افزود: در طوفان شاهین موج شکن پسابندر هم آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد وهمچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و به دیوار محافظتی نیاز است.

خسارت‌های توفان شاهین برآورد و جبران خواهد شد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خسارت‌های ناشی از توفان حاره‌ای شاهین در سواحل مکران به‌ویژه شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک و زرآباد، نیکشهر، راسک و قصرقند سریعا بررسی، برآورد و از طریق ستاد مدیریت بحران و مسئولان مرتبط جبران خواهد شد.

 مدرس خیابانی با حضور در مناطق طوفان زده چابهار و در حاشیه بازدید از منطقه مرزی ریمدان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مسیر توفان تغییر کرده و هم اینک اوضاع آرام و دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال بررسی مشکلات وخسارت‌های برجا مانده از توفان هستند.

وی با اشاره با اینکه توفان حاره‌ای از سواحل چابهار دور شده است، گفت: از همه دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد مدیریت بحران و نیروهای نظامی و انتظامی و قشرهای مختلف مردم و مسوولان در رده‌های مختلف بابت تلاش‌ها و زحمات و حضور میدانی در مناطق مختلف و بازدیدها از مناطق توفان‌زده قدردانی می‌کنم.

خیابانی

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه سیلاب و توفان به حوزه شیلات خسارات جدی وارد کرده به‌طوریکه ۲ لنج شکسته و خسارت دیده‌اند و پنج صیاد بندر پسابندر دشتیاری مفقود شده‌اند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: در پی این توفان بخش‌هایی از زیرساخت‌ها خصوصا تاسیسات برق و جاده‌ها آسیب دیده و در حال بررسی و برآورد سایر خسارت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: سرعت باد ۸۰ کیلومتر بوده و این وزش به شبکه برق خسارت میلیاردی وارد کرده است و امیدواریم قطعی برق در همه مناطق مرتفع شود و باید عنوان کنم تلاش‌ها برای یافتن صیادان مفقود شده همچنان ادامه دارد.

وی افزود: راه‌های مواصلاتی بازگشایی شده و مشکلی برای تردد مردم شهری و روستایی وجود ندارد و اوضاع تحت کنترل است.

استاندار سیستان و بلوچستان هدف از بازدید از منطقه مرزی و بازارچه ریمدان را بررسی مشکلات تجار و بازرگانان و خسارت‌های طوفان عنوان و خاطرنشان کرد: برق این منطقه مرزی بر اثر شکستن تیرهای برق قطع شده و فعالیت بازارچه را کُند کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان علاوه بر مرز ریمدان از نوار ساحلی چابهار- گواتر و مناطق بریس و پسابندر نیز بازدید کرد و در نشستی آخرین وضعیت توفان و خسارت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شاهین خسارتی به بنا‌های تاریخی جنوب سیستان و بلوچستان وارد نکرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای شاهین خسارتی به بنا‌های تاریخی جنوب سیستان و بلوچستان وارد نکرده است.

علیرضا جلالزایی اظهار کرد: براساس گزارش نیرو‌های یگان حفاظت ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جنوب استان، طوفان حاره‌ای شاهین خسارتی به بنا‌های تاریخی جنوب استان وارد نکرده است.

جلالزایی

او افزود: با توجه به تداوم بارندگی‌ها به محض فروکش کردن باران ادامه پایش توسط نیرو‌های یگان حفاظت انجام شده و اخبار آن نیز متعاقباً اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار