به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی هست که اتفاقات و تنش ها بین ایران و ارمنستان دامن گیر کامیونهای ایرانی شده و همین موضوع باعث شده است که کشور آذربایجان در ابتدا مانع ورود و حرکت کامیونهای ایرانی شود و پس از مدتی تنها با اخذ عوارضهای سنگین اجازه تردد به آنها دهد.
همین اخذ عوارض از کامیون داران باعث ناراحتی و اعتراض رانندگان و صاحبان کالا شد که در نهایت منجر به سفر هیئتی از ایران به ارمنستان برای بازدید از مسیر شد. اما این پایان کار نبود و با ورود وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران دو طرف برای حل برخی از مسائل و مشکلات رایزنی کردند.
براساس این گزارش کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانهای را نسبت به کامیونهای ایرانی وضع کرده است. بر این اساس از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیونهای ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شدهاند.
در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود میتواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، هیئتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود.
تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان میرسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل میشود. در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونان این بخش دیدار موفقیت آمیزی داشته ایم، گفت: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، دیدارهای موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیونها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد، برگزار و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، افزود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد، همچنین، حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنهها و نقاط حادثهخیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده برطرف خواهد شد، همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: قطعه ۴ کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به ۵ سال زمان نیاز دارد. برای قطعه ۴ پیشنهاداتی برای شروع عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت، همچنین راه جایگزین قطعه ۴ امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آمادهسازی شود.
خادمی اظهار کرد: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل میکند و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود، دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد و همچنین بتوانیم برای همان محور قدیمی و دو نقطهای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت تاکید کرد: کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، میتواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است، قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیمگیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شده، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمکهای فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.
خادمی یادآور شد: گرفتاریهایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.
او با بیان اینکه ارمنستان در یک مسیر ۴۰۰ کیلومتری که بین کشور ایران و مرکز کشور ارمنستان که ایراوان است، قرار دارد گفت: این مسیر ۴۰۰ کیلومتری یک جاده ترانزیتی است که در ادامه به شمال کریدور برای اتصال مرکز گرجستان و سپس به اروپا ادامه پیدا میکند و با توجه به ویژگیهای بسیار موثری که دارد برای ایران یک کریدور بسیار حیاتی محسوب میشود.
او ادامه داد: در این مسیر ترانزیتی ۲۱ کیلومتر از مسیر در خاک کشور آذربایجان قرار میگیرد که به دلیل اتفاقاتی که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان رخ داده باعث شده که کشور آذربایجان در این مسیر گیت قرار دهد و از کامیون داران ایرانی عوارض سخت گیرانهای اخذ کند.
خادمی بیان کرد: اخذ این عوارض سخت گیرانه باعث اعتراض و ناراحتی بسیاری از کامیون داران شده و در همین راستا اقدامات دیپلماتیکی در حال انجام است و از سوی دیگر به دستور وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به مسائل زیرساختی سفری به کشور ارمنستان صورت گرفت تا یک راه جایگزین را با همکاری مقامات کشور ارمنستان و معاونان طراحی کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خوشبختانه مقامات کشور ارمنستان پیش از سفر ما اقداماتی را در این مسیر ۲۱ کیلومتری انجام داده بودند و بخشی از راه را طراحی و عملیات اجرایی آنها را آغاز کرده بودند که به نظر میرسد تا دو سه هفته آینده بخشی از کامیونها بتوانند از این مسیر جدید عبور کنند و امیدواریم تا چند ماه آینده هم بخش دوم کار اجرایی شود.
او افزود: ایران در این سفر اعلام کرد که آمادگی همکاری برای تسریع در اجرای کار را دارد و اقدامات لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی را انجام میدهد و طبق توافقات صورت گرفته امیدوار هستیم این مسیر زودتر به مرحله اجرایی برسد.
براساس این گزارش باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب میشود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریعتر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است و به زودی مسیر باقی مانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل میشود.
انتهای پیام/
ادمهای فاشیست و مردم ازار که شما باشید گیر عمل خودتان امده اید
در زمان جنگ آذربایجان با ارمنستان رفته بودید نقطه صفر مرزی لباس رزم پوشیده بودید و سپاه و رهبر زیر سوال برده بودید که چرا به سوریه و عراق کمک کرده اید و به برادران مان کمک نمی کنید برادران شما آن طرف مرز به این اقدامات اسرائیل و دولت بی لیاقت هیچ حرکتی تمی کنند.
اول کدام مسیر مزخرفی درداخل کشورداریم که اداره راه وترابری ازآنهاعوارض سنگین برای خودمان نگیرد دوم :ارمنستان کدام بسترسازی ویا سرمایه گذاری درداخل کشور خود انجام داده که ماباخیال راحت به گرجستان وصل بشیم مگراینکه خودمان هزینه های لازم جهت بهینه سازی مسیرروبپردازیم که بادرنظرگرفتن هزینه ساخت وتجهیزراههاونیزپرداخت عوارضی به ارمنستان بایددید این امربصرفه هست یا نه ضمن اینکه بهترین مسیربه اروپا عبارت است از ۱:مسیرترکیه ۲:مسیرآذربایجان که هم به اروپا وهم به روسیه راه داردو۳:ارمنستان
۲مسیراول که خوب تکلیفشان روشن است ومسیرسوم انشالله به لطف پول ملت ایران درکشورارمنستان بازسازی واحداث خواهدشداون وقت بایدنشست ودید چقدرارزآوری برای مابه ارمغان خواهدآوردضمن اینکه تصورکنیدروزی باارمنستان غربگرا(که اساسا پی ریزی منافع ماشرقی است وغرب راقبول نداریم) به مشکل بربخوریم واین ارتباط به رویمان بسته شود
ارمنستان همیشه بهترین همسایه ایران بود
در اول متن به اشتباه به جای تنشهای ایران و آذربایجان ،کشور ارمنستان تایپ شده
و گرجستان که تنها راه ما به اروپا و روسیه و قفقاز مانده اونم مرز خودش رو برای کامیونهای ما بسته
بلعکس خود کشور ارمنستان مرز هواییش رو برای کشور آذربایجان گشود
من در تعجب هستم ایران برای ۳ میلیون ارمنی کل بازار و تجارت رو فدا کرد