رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از افزایش اتوبوس‌های فعال در بخش حمل و نقل درون شهری به ۶۵ دستگاه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد.

غلامپور رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به اینکه با شیوع کرونا،  وضعیت حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری زمین گیر شده است گفت: بر اساس آمار، در شش ماهه نخست سال ۹۸ در شهرستان بیرجند، ۵ میلیون مسافر به وسیله اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری جا به جا شده اند که این آمار در شش ماهه نخست پارسال و امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است و این یعنی آمار جا به جایی مسافر ۶۸ درصد کاهش یافته است.

او افزود: قبل از شیوع کرونا بیش از ۸۰ اتوبوس فعال داشتیم که در حال حاضر ۴۲ دستگاه از آن‌ها فعال و مشغول به کار هستند و میانگین جا به جایی روزانه مسافر از ۵۵ هزار نفر به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

غلامپور ادامه داد: با توجه به این که حمل و نقل عمومی جزو خدماتی است که مردم روزانه به آن نیاز دارند، باید دولت همکاری و کمک لازم با شهرداری را برای واگذاری و نوسازی اتوبوس‌های مسافربری داشته باشد، اما ۱۰ سال است هیچ کمک مالی‌ از سمت دولت به این امر اختصاص نیافته است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند تصریح کرد: در نظر داریم با شروع مدارس تعداد اتوبوس‌های فعال در حمل و نقل درون شهری را از ۴۲ دستگاه به ۶۵ دستگاه فعال برسانیم تا حمل و نقل راحت‌تر و با رعایت فاصله گذاری انجام شود.

دولت فقط ۹ درصد از سود تسهیلات خرید اتوبوس را پرداخت کرد

غلامپور رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: تقریبا سه سال پیش ۱۸ اتوبوس جدید و ۶ دستگاه مینی بوس وارد ناوگان حمل و نقل شد که خریداری آن از طریق تسهیلات صورت گرفت.

او افزود: اصل این تسهیلات ۱۰ میلیارد تومان بود که تنها کمک دولت در پرداخت آن، تقبل ۹ درصد از سود تسهیلات بود و ۵ درصد دیگر سود را شهرداری پرداخت کرد.

غلامپور ادامه داد: سیاست‌ها در طی ۱۰ سال گذشته بر این بوده که اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شود، اما در حال حاضر با این مبلغ کرایه ها، فعالیت کردن توجیه اقتصادی برای رانندگان ندارد و تعداد زیادی از رانندگان اتوبوس‌های خود را می‌فروشند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: با وجود این که شهرداری ماهانه به هر راننده ۱۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند باز هم دخل و خرجشان به هم نخورده و در برخی موارد انصراف می‌دهند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.