رئیس اسبق دانشگاه پیام نور استان اصفهان گفت: بهترین فردی که در شرایط فعلی می‌تواند در فضای مجازی از نظر فرهنگی بر دانشجویان مؤثر باشد خود استاد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد فضیلتی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان در خصوص وضعیت علمی دانشگاه‌ها در شرایط کرونا اظهار داشت: فضای علمی دانشگاه‌ها در شرایط کرونا به‌دلیل اینکه استاد و دانشجو ارتباط رودررویی با یکدیگر ندارند، مقدار زیادی افت پیدا کرده است و گاهی ممکن است وقتی اساتید تدریس می‌کنند آن‌طوری که مطلوب است حق مطلب ادا نشود.

او ادامه داد: موضوع بعدی در حوزه پژوهش‌ها است که اهمیت زیادی دارد؛ در دانشگاه نکته قابل توجه این است که بتوانیم دانشجو‌ها را به سمت تجاری‌سازی، تولید علم و استقلال کشور سوق دهیم که در شرایط فعلی به دلیل حضور کمتر داشتن دانشجویان در فضای آزمایشگاهی و تحقیقاتی با مشکل مواجه هستیم.

وی بیان داشت: اساتید نیز به‌دلیل اینکه کم‌تر در محیط دانشگاه حضور دارند، موضوعاتی که ارائه می‌دهند بیش‌تر در سطح اطلاعات است و کار تحقیقی در مقاطع ارشد و دکترا وجود ندارد مگر اینکه اساتید دانشگاه بتوانند در جهت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنند و آن‌ها را فعال کنند؛ هر چند تمام تلاش مدیران، اساتید و دانشجویان این بوده که کیفیت آموزشی افت پیدا نکند.

فضیلتی در خصوص ارزیابی خود از فضای فرهنگی موجود در دانشگاه‌ها عنوان کرد: در بحث‌های فرهنگی نیز باید به این نکته توجه کنیم که وقتی دانشجویی وارد فضای دانشگاه می‌شود باید برای پاسخ به سوالاتی که دارد تلاش کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: حضور تشکل‌های دانشجویی و مجموعه‌های فرهنگی داخل دانشگاه در شرایط حضوری خیلی خوب است، اما الان که فضای آموزشی مجازی است بهترین فردی که می‌تواند از نظر فرهنگی بر دانشجویان مؤثر باشد خود استاد است.

وی تأکید کرد: اگر فضای فکری دانشجو از نظر فرهنگی درست شود فضای علمی او نیز تغییر خواهد کرد.

فضیلتی عنوان کرد: تعداد زیادی از اساتید در فضای فرهنگی حضور دارند، اما برخی از آن‌ها جدا از این فضا هستند و نیاز است اساتید حاضر در این فضا را پیدا کرد؛ استادی می‌تواند بر دانشجو تأثیرگذار باشد که خودش خوب ساخته شده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر استادی از نظر علمی قوی باشد و در کنار کار علمی خود نکات فرهنگی را هم بیان کند می‌تواند بر روی یک جوان بسیار مؤثر باشد؛ استادی که دارای رتبه علمی خیلی خوب است در کنار تدریس و کار علمی حتما باید برای اثرگذاری فرهنگی نیز متناسب با نفوذکلامی که دارد فکر کند و برنامه داشته باشد.

در دانشگاه‌ها بستر پرسمان برای دانشجویان ایجاد شود

وی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها توضیح داد: در حال حاضر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مجموعه تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در پویایی فرهنگی دانشگاه نقش‌آفرینی کنند؛ نیاز است که اینگونه نهاد‌ها فضایی را ایجاد کنند که بستر پرسمان برای دانشجو ایجاد شود و دانشجو بتواند سؤالات خود را از اساتید بپرسد.

فضیلتی در انتها تأکید کرد: هر شخصی به دنبال عبارات یا اشارات یا لطایف و یا حقایق است؛ نیاز است که محیط علمی دانشگاه را به‌گونه‌ای قرار دهیم که دانشجویان از سطح عبارات، اشارات و لطایف به حقایق برسند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.