به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران در هفدهمین جلسه شورا در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: برخی از حوادث و بلایا به یکباره رخ نمیدهد، اما برخی دیگر مانند زلزله برعکس است و به یکباره اتفاق میافتد، که یکی از دلایل آسیب پذیر بودن شهرها در برابر حوادث و بلایا همین مساله است که حادثه خبر نمیکند.
وی در ادامه گفت: پدیده آلودگی هوا با افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و تردد وسایل شخصی به یکی از بحرانیترین معضلات شهری و ملتی تبدیل شده و کلاف سردرگمی است که رشته اش از دست مردم و مسئولان درآمده و بر شدن آن افزوده میشود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ابعاد تاثیرگذاری این معضل بر محیط زیست به حدی است که حتی برنامههای کلان کشور از این نابهنجاری موثر شده اند به طوری که تنها در تهران سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و بر اساس آمار، سالانه حدود ۴ هزار مرگ زودرس را در پایتخت باعث میشود.
پیرهادی افزود: اگرچه بخشی از این آلودگی ریشه در جغرافیای شهر تهران دارد، اما سوء مدیریت و کش مکشهای تمام نشدنی میان نهادهای مسئول، این معضل را چند ده برابر کرده است، همچنین موقعیت جغرافیایی و وجود رشته کوهها در اطراف تهران به انباشته شدن آلودگی هوا کمک میکند و در فصول سرد سال پدیده وارونگی شناخته میشود.
بیشتر بخوانید
ضرورت رسیدگی به وضعیت همراهان بیماران در اطراف بیمارستان امام خمینی (ره)
عضو شورای شهر تهران افزود: عواملی همچون تکمیل شدن شبکه حمل و نقل ریلی پاک، عدم نوسازی و بازسازی اتوبوسهای فرسوده و دودزا، نبود هماهنگی و ضعف در اجرای قوانین، عدم توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، به کارگیری سوخت نامناسب دیزلها و صنایع، عدم نصب فیلتر جاذب ذرات و کاتالیستهای مناسب، به ویژه برای صنایع خودروهای سنگین با سوخت گازوئیل و مازوت، عدم بکارگیری خودروهای استاندارد هیبریدی و برقی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی نظیر تپسی و اسنپ در این میان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
پیرهادی گفت: تنها قربانی مشترک این عوامل، اعداد و آمارهای وحشتناکی است از صدمات جدی جسمی و روحی کودکان، جوانان و سالمندان شهرمان است. علائمی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن، ظرفیت شش ها، افزایش نرخ مرگ و میر و اینها تنها بخشی از مشکلات جسمی است که گریبان مردم را میگیرد و اگر به این میزان، صدمات روحی، افسردگیها و غیر نیز افزوده شود، اوج فاجعه ناپیدا است.
وی بیان کرد: تعریف چشم انداز و معرفی راهکار و برنامههای اجرایی نظیر توسعه حمل و نقل پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن موتور سیکلتها و خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلتهای آلاینده با طرحهای تشویقی و همچنین استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه شبکه مترو در تهران، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، جایگزینی سوختهای پاک و بیوزیستی، تغییر سوخت نیروگاههای پیرامون شهر، توسعه شبکه پایش و سیستم هشدار، عدم پلاک گذاری خودروهای آلاینده، هوشمند سازی حمل و نقل شهری، هماهنگی در اجرای قوانین با رعایت اولویت، معاینه فنی دقیق خودرویی در سایر شهرها و همچنین انجام معاینه فنی موتور سیکلتها، نظارت دقیق بر اجرای قوانین و الزام دستگاهها، تشکیل ستاد یا دبیرخانه فرابخشی و در نهایت پیگیری شهرداری برای برخورداری از تسهیلاتی نظیر سهم دولت در خرید اتوبوس کمک دولت در این خصوص میتواند نقطه عطفی در برون رفت از این معضل کهنه و ریشه دار شهر تهران باشد.
انتهای پیام/