صرامی مطرح کرد؛

شناسایی ۵۴ هزار معتاد از طریق عنبیه

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۰ دستگاه تشخیص عنبیه ساخته شده و ۵۴ هزار معتاد مورد شناسایی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حوزه سیمای مواد مخدر اگر نگاهی کوتاه به عرصه جهانی کنیم می بینیم مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ از ۲۰۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند. این روند افزایش ۳۲ درصدی که حداقل افراد یکبار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم زا‌ را استفاده کرده اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است.

او گفت: در سطح جمهوری اسلامی ایران بر اساس تهاجم های اجتماعی و فرهنگی که رهبر انقلاب در دهه ۷۰ به آن اشاره کرده اند و با توجه ضعف‌های نظام‌های اقتصادی و فرهنگی متاسفانه در دهه‌های دوم و سوم با افزایش شیوع مواد مخدر مواجه بودیم. در دهه اول انقلاب به دلیل ضد ارزش بودن مواد و حضور مشارکت مردمی کاهش شیوع مصرف را داشتیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امیدواریم در عرصه این تهاجم ها بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مواد مبادرت کنیم. وضعیت شیوع به گونه‌ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در دانش آموزی و متوسطه و هنرستان‌ها ۲.۱ درصد و در دانشجویان دولتی ۴.۷ و در محیط‌های کارگری ۲۲.۳ درصد وضعیت مصرف داریم. الگو‌های مصرف بیشتر مواد اپیوئیدی و بعد توهم زاست.

صرامی خاطرنشان کرد: در خسارت‌های اجتماعی مواد مخدر از همسر آزاری‌ها، طلاق و کودک آزاری تا قتل از مشکلاتی است توسط مواد که بر جامعه تحمیل می شود. خسارت‌های اقتصادی کشور ناشی از موادمخدر در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیارد تومان در یکسال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر ایجاد شده است.

وی با اشاره روند برنامه‌های تحول گفت: مقام معظم رهبری در ۷ جلسه در عرصه آسیب‌ها به موضوع مواد مخدر در ۳ رکن اساسی جامعه یعنی شکستن کمر قاچاقچیان، معتادان متجاهر و بحث پیشگیری از اعتیاد هشدار دادند.در یکی از جلسات شورای اجتماعی فرمودید همه دستگاه‌ها باید نسبت به آسیب شناسی مبادرت کنند، در ۳ سال اخیر ۱۴ محور برای انجام این فرمایش در نظر گرفته شده است که اصلاح قانون، کار رسانه ای، هوشمندسازی سیستم ها، تقویت دیپلماسی و علمی شدن مبارزه از اقدامات انجام شده است.

وی اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹، ۱۴ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماه امسال بیش از ده هزار میلیاردتومان ضربه به بنیان‌های مالی وارد شده است. در سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل رشد کشفیات مواد مخدر داشتیم. در ۶ ماه اول امسال بیش از ۵۰۰ و ۹۶ تن کشف مواد انجام شد. این دست آورد‌ها در شرایط کرونا و تحریم انجام شد.

صرامی گفت: در همین راستا بیش از ۲۳ هزار نفر ظرفیت در سطح تهران و استان‌ها ایجاد شده است. بیش از ۱۵ هزار نفر ظرفیت مربوط به تهران است. این سوال مطرح است که با وجود این ظرفیت‌ها چرا هنوز مشکل داریم متاسفانه حدود ۴۵۰۰ نفر از متکدیان اتباع بیگانه اند که مشکلاتی ایجاد کردند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۰ دستگاه تشخیص عنبیه ساخته شده و ۵۴ هزار معتاد مورد شناسایی قرار گرفتند در بحث کرونا مداخلات خوبی در مرکز صورت گرفت و این مراکز با این اقدامات د شرایط خوبی برای این مراکز ایجاد شد.

وی افزود: در عرصه دیپلماسی جلسات متعدد و یادداشت‌های تفاهم سبب شد اقدامات ما در حوزه مبارزه با مواد، کشفیات، تقدیم شهدا مورد تقدیر جهانی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد مخدر ، معتاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار