حاجی‌‎دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکل اصلی روستاها درآمدزا نبودن است/ متولی روستاها بنیاد مسکن است اما حالت بی‌مسئولیتی وجود دارد

نماینده مجلس گفت: اعطای زمین اطراف روستاها تصمیم‌گیری ظریفی می‌خواهد.

حسینعلی حاجی‌‎دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر تولید محور شدن روستاهای کشور اظهار کرد: مشکل اصلی روستاها نبود درآمدزایی است. اعطای زمین اطراف روستاها و توسعه آنها تصمیم‌گیری ظریفی می‌خواهد. از یک سو اگر زمینی اعطا نشود، کسی به روستا مراجعه نمی‌کند و از سوی دیگر، زمین‌ها نباید به افرادی داده شود که به روستا، نگاه خوش‌نشینی و ییلاق دارند؛ چراکه این نوع نگاه، مشکل روستا را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: هزینه و قیمت خدمات در روستاها بعضاً از شهرها بالاتر است. مثلاً برای دریافت یک پروانه ساختمانی در شهر، هزینه‌ پرداختی در شهر نسبت به ارزش زمین، از روستا ارزان‌تر است. اگر در شهر خانه‌ای ساخته شود، آبفا آب را در دسترس قرار می‌دهد و تنها پول کنتور و انشعاب را دریافت می‌کند. اما در روستا با دریافت یک پلاک جدید، هزینه انتقال و سهم همه شبکه را از افراد دریافت می‌کنند که گران‌تر از شهر خواهد شد. این موضوع در مورد دیگر خدمات نیز رخ می‌دهد. 


بیشتر بخوانید


حاجی‌‎دلیگانی تصریح کرد: در شهر نظارت و چارچوب‌هایی برای دریافت هزینه‌ها وجود دارد، اما متأسفانه در روستاها چون بنیاد مسکن متولی است و یک حالت بی‌مسئولیتی و عدم پذیرش مسئولیت وجود دارد، چنین مشکلاتی وجود دارد.

نماینده شاهین‌شهر و میمه در مجلس با اشاره به اعتراض برخی ساکنان روستاها مبنی بر اعطای زمین به مردم خارج از روستا خود بیان کرد: این اعتراض معمولاً به دلیل رفتار غیر قابل پذیرش و تداخل‌های فرهنگی و اجتماعی مهاجران با بازگشت به روستاها رخ می‌دهد و علاوه بر آن، نوع استفاده مهاجران از روستا مانند یک واحد تولیدی نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۱:۵۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
سلام در روستا زندگی کرده ای تا بدانی مشکل روستا چیست ؟ مشکل روستا تمرکز شهرهاست ، مشکل روستا فاصله خدمات بین شهر و روستاست ، مشکل روستا نبود درمانگاه شبانه روزی در روستاست ، مشکل روستا نبود صنعت و مکانیزم فرآوری و نگهداری محصولات روستاست ، مشکل روستا نبود خدمات رفاهی و حمل و نقل ارزان است ، ( مترو و خطوط اتوبوسرانی تهران سالی بیش از 4 هزار میلیبارد یارانه ازر جیب ملت و روستائیان می بلعد بعد روسیتایی تا شهر باید نصف درآمد روزانه را هزینه کند . ) روستایی برای میخ و پیچ تراکتور باید به شهر برود . چرا صنعت به روستا ها نمی رود و اطراف شهر ها تمرکز می گیرد ؟ با وجود زمین های فراوان دیم و کم آب روستا ها لازم است صنعت را به حاشیه روستا ها گسیل دهیم تا رونق گیرند و مهاجرت معکوس داشته باشیم . البته عاقلان را به یک اشاره مهندس گودرزی
آخرین اخبار