معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: فرسودگی شدید در ناوگان حمل و نقل عمومی و تجهیزات جانبی و نواقص موجود در شبکه‌های حمل و نقل داریم که باید تحولی در حوزه تامین منابع صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز به منظور ارائه گزارش در صحن شورای شهر تهران حضور پیدا کرد و گفت: به اعتقاد بنده و بسیاری از افراد یکی از مهمترین عرصه‌های بروز خدمات مدیریت شهری، در حوزه حمل و نقل است ما در وضعیت کنونی، منابع موجودمان هیچ تناسبی با مشکلات و نیازهایمان در حوزه حمل و نقل ندارد.

وی ادامه داد: فرسودگی شدید در ناوگان حمل و نقل عمومی و تجهیزات جانبی و نواقص موجود در شبکه‌های حمل و نقل داریم که باید تحولی در حوزه تامین منابع صورت گیرد ۳۷ هزار میلیارد توماند بدهی معوق به سیستم بانکی وجود دارد که باعث شده بخش زیادی از خدمات بانکی و شرکت مترو دچار اختلال جدی شود.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: تکمیل خطوط فعلی شبکه ۳۵ هزا میلیارد تومان، توسعه خطوط ۳۶ هزار میلیارد تومان و برای احداث خطوط هم ۲۰۱ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است، تقریبا بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و عمر بالایی دارد که اگر بخواهیم ۶ هزار اتوبوس تامین کنیم نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه داریم.

شفیعی تصریح کرد: برای منابع ما سال هاست که از طرف دولت بی توجهی می‌شود و این فرسودگی به دلیل این ست که بار این موضوع بر دوش مدیریت شهری گذاشته شده و با چنین شرط اقدام تحولی حقیقتا مقدو ر نیست مگر اینکه منابع جدیدی تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: درخواست‌هایی را برخی ارگان‌ها ارسال کردیم و بخش خصوصی هم باید وار عمل شود، زیرا توسعه حمل و نقل عمومی جدی انجام شود همچنین ۳ اقدام راهبردی برای بهبود حمل و تقل انجام شده یکی ز آ توسعه این حوزه بوده است.

معاون شهردار گفت: قراردادی هم اخیراً با بخش خصوصی برای تأمین اتوبوس یکی از خطوط منعقد شده است تا بخش خصوصی خودش تأمین کننده ناوگان باشد. این امر نیازمند تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر تهران است.

شفیعی بیان کرد: اغلب این بخش در برنامه‌ها مغفول مانده است. باید به اسکوتر و دوچرخه برقی به صورت جدی نگاه کرد. اما با فرهنگ سازی توصیه‌ای و منابع محدود این دو مورد به نتیجه نمی‌رسد. ظرفیت‌های قانونی توسعه حمل و نقل پاک نظیر ماده ۱۲ وجود دارد که تاکنون استفاده نشده است.

وی در ادامه گفت: در شورای اقتصاد طرحی مطرح است که بتوان ما به ازای صرفه جویی که در مصرف سوخت از طریق دوچرخه سواری می‌شود، به کسی که این اقدام را انجام می‌دهد منابع آن برگردانده شود. این طرح می‌تواند یک اقدام تحولی باشد. پیش بینی می‌شود که بخش بسیاری از شهروندان با دریافت منابع نقدی می‌توانند وارد این موضوع شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات امسال شهرداری در حوزه مترو، تصریح کرد افتتاح چهار ایستگاه دیگر مترو تا پایان سال در برنامه ۱۴۰۰ قرار دارد. همچنین اخذ مجوز سیر قطار ملی و فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن جز برنامه‌های امسال است.

معاون شهردار درباره بازنگری اتوبوسرانی و مترو، گفت: باتوجه به اینکه از آخرین بازنگری شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌گذرد، هر دو این شبکه باید بازنگری شوند و مکان یابی ایستگاه‌ها و اعزام برنامه اتوبوس‌ها اصلاح شود. |

شفیعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه تاکسیرانی نوسازی ناوگان است؛ گفت: نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده درحال پیگیری است و تا امروز سه هزار دستگاه نوسازی شده‌اند. باید طرح ویژه‌ای در حمایت از معیشت رانندگان در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی ارائه شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان، یادآور شد: ساخت و اجرای اولین آزمایشگاه مرجع پایش آلودگی هوا در حد استاندارد‌های بین المللی نیز درحال پیگیری است و زمین احداث بنای آن تأمین شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به رفع مشکل مخازن گاز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، اظهار کرد: مخازن گاز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز مجوز استاندارد را دریافت کرده و تحویل خودروساز شده است که درصورت تأییدیه مجوز خودروسازان ایران خودرو و شهاب سازان، نصب مخازن گاز تا پایان امسال انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار