فرمانده ارتش سودان در پی تحولات اخیر این کشور مدعی شد دولت آینده را به گونه‌ای تشکیل خواهد داد که همه سودانی‌ها از آن راضی باشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در نشست خبری پس از در دست گرفتن قدرت در این کشور گفت: ما زمانی با مردم توافق کردیم که با شعار عدالت، آزادی و برابری به اطراف ساختمان فرماندهی کل ارتش آمدند. همه امتیازات لازم را برای تحقق خواست ملت سودان درباره تشکیل دولت مدنی دادیم و مرحله انتقالی ادامه پیدا کرد که به جایی رسیدیم که چند بار با نخست وزیر تشکیل جلسه دادیم.

او افزود: سهم خواهی، سودان را وارد مرحله تفرقه سیاسی کرد. یک گروه مشخص، ابتکار نخست وزیر را ربود و بقیه از جمله نیرو‌های مسلح را حذف کرد.

البرهان افزود: گروهی از ائتلاف آزادی و تغییر، صحنه گردان شد و بقیه کنار گذاشته شدند. احساس کردیم که خصومت علیه نیرو‌های مسلح وجود دارد و قصد دارند آن را هدف قرار دهند. در یک هفته گذشته شاهد تبلیغات علیه نیرو‌های مسلح بودیم. عده‌ای با نژادپرستی سخن می‌گفتند و هدف آن‌ها کشاندن کشور به جنگ داخلی و برهم زدن وحدت بود. دودستگی سیاسی که در مرحله گذشته در کشور ایجاد شد، امنیت کشور را تهدید می‌کرد.

او همچنین گفت: شاهد خستگی نیرو‌های مسلح از اوضاع سیاسی بودیم و می‌ترسیدیم که اوضاع از کنترل خارج شود. کشور با نقطه عطف خطرناکی روبروست و تنها راه خروج از آن، وحدت و انسجام است. مشکل شرق سودان مشکل سیاسی است و از دولت خواستم تا با رئیس نظارات البجا به توافق برسد. ظلم های تاریخی در شرق سودان وجود داد و حضور آنها در حکومت ضعیف است.

البرهان افزود: در مرحله گذشته، احزاب برای تقویت منافع شخصی خودشان به ضرر منافع کشور تلاش کردند. مصمم هستیم تا دادگاه قانون اساسی و شورای عالی قضایی و مجلس را تکمیل کنیم. ما بر حفظ استقلال دستگاه قضایی و سازمان های وابسته به آن اصرار داریم و خواهان تشکیل دادگاه قانون اساسی هستیم. شورای قانونگذاری مهم و ضروری است و ما می خواهیم آن را از جوانان مستقل تشکیل دهیم.

دولتی تشکیل می‌دهیم که همه از آن راضی باشند/ قانون اساسی موقت لغو نشده است

او خاطرنشان کرد: هدف ما آن است که شاهد دولت انتقالی باشیم که کشور را اداره می کند و نیروهای مسلح هم به دور از سیاست به وظایف خودشان بپردازند. به علت خصومت های سیاسی، همه کشور فلج شده بود. با چشمان خود شاهد فتنه و نژادپرستی بودیم و وزیر دولت، نیروهای مسلح را به شورش دعوت می کرد. وظیفه نیروهای مسلح، حمایت از کشور و حمایت از انتقال سیاسی است. به تشکیل دولت مدنی که مرحله انتقالی را اداره کند، پایبند هستیم و قانون اساسی موقت لغو نشده، بلکه بعضی بندهای آن به حال تعلیق درآمده است. دولت آینده را به گونه‌ای تشکیل خواهیم داد که همه سودانی ها از آن راضی باشند و همه استان ها در آن نماینده داشته باشند.

او همچنین گفت: مصمم هستیم انتقال سیاسی اجرا و قانون اساسی موقت عملی شود. به فعالیت جدی کمیته پاکسازی رژیم سابق که ۳۰ سال بر کشور حکومت می‌کرد، باور داریم. خواست ما تشکیل حاکمیت بر اساس حقوق شهروندی و تضمین آزادی بیان است. ما خواهان یک اصل فراقانونی برای پایه گذاری روابط بین دین و حکومت هستیم. اظهار نظر هیچ کسی را محدود نمی‌کنیم، اما کسی که به نژادپرستی دعوت کند، محاکمه خواهد شد.

گروه‌های سیاسی در سودان مسئولیت مشترک در برابر امنیت شهروندان دارند. ما سه طرح را برای تعامل با بحران به نخست وزیر پیشنهاد کردیم. موضع گیری ما برای تحقق خواست ملت سودان است. پس از تشکیل دولت جدید، در امور سیاسی دخالت نخواهیم کرد. نمی‌خواهیم یک گروه که اندیشه‌های اعتقادی مشخصی دارند، بر کشور سلطه پیدا کنند.

البرهان افزود: کشور در حال دستیابی به دستاورد‌های واقعی بود و ترسیدیم که در نتیجه کشمکش و دودستگی و خودخواهی‌های سیاسی، این دستاورد‌ها از بین برود. هیچ گروه سیاسی در تشکیل دولت آینده مشارکت نخواهد داشت و از افراد متخصص مستقل و میهن پرست تشکیل خواهد شد. رسانه‌ها واقعیت‌ها و خواست حقیقی مردم را منعکس کنند. هر کسی که ثبات کشور را تهدید کند علیه او اقدامات ضروری اتخاذ خواهیم کرد تا وحدت سودان حفظ شود.

حمدوک در کنار من است/ اقدام ما اصلاح مسیر انقلاب است

او خاطرنشان کرد: بازداشت شدگانی که اتهامات کیفری دارند همچنان در بازداشت خواهند ماند و بقیه را آزاد خواهیم کرد. عبدالله حمدوک نخست وزیر به علت محدودیت‌های سیاسی نمی‌توانست با آزادی عمل فعالیت کند. اقدام ما کودتای نظامی نیست، بلکه اصلاح مسیر انقلاب است.

البرهان افزود: نخست وزیر در کنار من در خانه ام است تا سلامت او حفظ شود و به صورت طبیعی به کارش ادامه دهد و به خانه اش باز خواهد گشت. نخست وزیر بار‌ها گفت، کشور با خطراتی روبروست و بدون انگیزه شخصی فعالیت می‌کرد. ممکن است در آینده بعضی از روزنامه نگاران را برای مصاحبه با نخست وزیر انتخاب کنیم.

او در توجیه اقدامات خود گفت: « بله، آنها وزرا و سیاستمداران را دستگیر کردند اما نه همه را. حال حمدوک خوب است و هنگامی که بحران به پایان برسد به خانه اش باز می گردد.»

از سال ۲۰۱۹ و سرنگونی عمر البشیر نظامیان قدرت را با غیرنظامیان در دولت انتقالی تقسیم کرده اند.

بامداد روز گذشته تلویزیون دولتی سودان برنامه‌های خود را متوقف کرد و ژنرال البرهان مسئول انتقال قدرت در سودان از دستگیری تقریبا همه اعضای غیرنظامی دولت از جمله عبدالله حمدوک خبر داد.

با اظهارات اخیر عبدالفتاح البرهان مشخص شد که گمانه‌زنی های برخی از رسانه‌های عربی و صهیونیستی صحیح بوده است. او شخصا عامل اصلی دستگیری نخست وزیر و برخی دیگر از اعضای کابینه است و مسیر کودتا را راهبری کرده است.

«اسرائیل هیوم» در گزارشی که به تازگی منتشر شده، اذعان می‌کند که البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان گزینه خوبی برای در دست گرفتن کامل قدرت در خارطوم است، چراکه نزدیکترین شخصیت به تل‌آویو محسوب می‌شود و جزء طرفداران اصلی عادی سازی روابط است.

«محمد سید احمد» تحلیلگر مصری مسائل سودان هم پیش از این و در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرده بود که این کودتا تحت فشار صهیونیست‌ها و برای خروج کامل کشور از مسیر انقلابی طراحی شده و اینکه مردم سودان باید با تمام قدرت در برابر این کودتا ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار