مدیراورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:در شش ماهه اول امسال ۴۵ مورد ماموریت امداد هوایی در مناطق مختلف استان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،رضا پیرا مدیراورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: از ۴۵ ماموریت‌های هوایی انجام شده امسال ۱۵ مورد در سنندج، ۶ مورد مریوان، ۲ مورد سقز، کامیاران و بیجار و سروآباد هر کدام ۴ مورد، ۲ مورد دیواندره، ۳ مورد بانه، ۳ مورد قروه، ۱ مورد دهگلان و ۱ مورد اعزام از سنندج به کرمانشاه بوده است.

پیرا افزود: همچنین از مجموع این ماموریت‌ها ۵ مورد مادر باردار، ۱۸ مورد تصادفی، ۴ مورد قلبی، ۶ مورد سقوط از ارتفاع، ۳ مورد تروما، ۴ مورد سکته و ضربه مغزی، یک مورد خودزنی، یک مورد آمبولی ریه و یک مورد مسمومیت بود.

او یادآور شد: درتمام ماموریت‌های انجام شده زمان انتقال بیمار به بیمارستان کمتر از نیم ساعت طول کشیده که در صورت انتقال زمینی هر یک از این ماموریت ها،بیش از ۹۰ دقیقه زمان می برد.

مدیراورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه استفاده از بالگرد بیشتر برای انتقال بیماران از نقاط صعب العبور به مراکز درمانی استفاده می‌شود، اضافه کرد: بالگرد تحت اختیار استان به تجهیزات کامل پزشکی شامل ونتیلاتور، دی سی شوک، ساکشن، مانیتورینگ، اکسیژن، برانکارد، انواع آتل، ست اینتوباسیون و ست زایمان مجهز است و همچنین بخاطر داشتن چرخ، قابلیت فرود در اراضی شیب دار را دارد.

پیرا تاکید کرد: در حوادث بویژه سانحه‌های جاده‌ای و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، زمان طلایی برای انتقال بیمار وجود دارد و استفاده از بالگرد به دلیل انتقال سریع، از میزان آسیب‌های وارده تا حدود زیادی می‌کاهد.

اورژانس هوایی فوریت‌های پزشکی کردستان به عنوان سی و سومین اورژانس هوایی کشور از سال ۹۶ راه اندازی شده و بالگرد این مرکز از نوع تک موتوره LOT بوده و به مجهزترین تجهیزات پزشکی روز دنیا در اختیار دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.