رئیس جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه خود را رفع دغدغه مردم در زمینه اشتغال می‌دانم، گفت: مردم برای رفع مشکلات خود و از جمله بیکاری به دولت امید بسته‌اند و باید کاری کنیم که این امید‌ها افزون شوند، نه اینکه تبدیل به یأس و ناامیدی شود.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز (پنج‌شنبه) در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل و بیکار براساس تعریف دقیق از بیکاری و اشتغال، تهیه آمار بیکاران و افراد فاقد شغل شایسته و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و عملی افراد بیکار و تعیین نوع اشتغال مناسب برای آنان را از ضرورت‌های اولیه ایجاد یک جنبش برای اشتغال‌زایی برشمرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود فضای ارتباطی دیجیتال تهیه اطلاعات دقیق از وضعیت اشتغال در کشور کار سختی نیست، گفت: طبیعتاً همه افراد بیکار یا فاقد شغل مناسب در یک سطح نیستند و لذا باید با تعیین اولویت‌ها برای رفع سریع‌تر دغدغه‌های مردم در زمینه اشتغال تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات مردمی به وی، بویژه در سفر‌های استانی برای درخواست شغل است، افزود: ایجاد اشتغال از مسایل اولویت‌دار دولت است و از همه وزرا و بویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار جدی دارم که ایجاد اشتغال را در اولویت دستور کار‌های خود قرار دهند.

وی تأکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند. دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید و لذا باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری با توصیه مقدور نیست، گفت: نیازمند یک جنبش ایجاد اشتغال هستیم به همین دلیل تمرکز باید بر ایجاد مشاغل مولد و رونق تولید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تکالیف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در زمینه ایجاد اشتغال، افزود: براساس تکالیف این اسناد باید تا سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری برطرف می‌شد، اما عقب‌ماندگی‌های جدی در تحقق این هدف داریم که اگر این عقب‌ماندگی‌ها نبودند، امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه نبودیم.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت فعال کردن همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود و ارتقاء بهره‌وری، گفت: اگر چه نمی‌خواهیم صرفاً سندنویسی کنیم، اما سند جامع اشتغال باید تهیه و در آن نقش و سهم همه بخش‌ها مشخص شود. موانع و مشکلات پیش‌روی اشتغال و قوانین و راهکار‌های تسهیل‌کننده ایجاد اشتغال نیز باید در این سند تشریح شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر ضرورت همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی برای شناسایی و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی تسهیل ایجاد اشتغال، گفت: عرصه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، اقتصاد دریا و فعال کردن اقتصاد روستا‌ها از جمله زمینه‌هایی است که با توجه و تمرکز بر روی آن‌ها می‌توان در زمینه رفع مشکل بیکاری، گام‌های بلندی برداشت.

 رئیسی افزود: وضعیت پیچیده نظام اداری و بروکراسی ناکارآمد کشور به یکی از موانع بزرگ پیش‌روی ایجاد اشتغال تبدیل شده است که باید در راستای تسهیل ایجاد اشتغال اصلاح شود.

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی نظیر اعطای وام‌های ایجاد اشتغال زودبازده در دولت‌های گذشته، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدامات نتیجه رضایت‌بخشی نداشته و عموماً آمار‌های ارایه شده درباره ایجاد اشتغال با واقعیت تطبیق نداشته است لذا نباید این تجربه‌های ناکارآمد تکرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اهمیت صنایع پیش‌ران و مشاغل پایه برای تسهیل در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق با ایجاد اشتغال و رونق تولید رفع خواهند شد.

 رئیسی با تشکر از تلاش‌های معاون برنامه و بودجه دولت برای اصلاح ساختار بودجه در راستای تسهیل ایجاد اشتغال و نیز تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشکیل جلسه امروز گفت: دبیرخانه شورای عالی اشتغال باید کاملاً فعال شود و مصوبات را به طور جدی پیگیری کند.

در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم از زیست‌بوم اشتغال کشور با هدف ایجاد سالانه به طور میانگین یک میلیون شغل رونمایی شد. این زیست‌بوم ۲ الزام در زمینه تکنیک‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال و ایجاد و هماهنگی در سطح کلان برای عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در راستای اشتغال آفرینی دارد.

این زیست‌بوم اشتغال، ۲ گروه افراد بیکار و افراد فاقد شغل شایسته را به عنوان مخاطب در نظر دارد و تلاش می‌کند برای افراد بیکار شغل ایجاد کرده و وضعیت شغلی افراد فاقد شغل شایسته را نیز بهبود بخشد.

همچنین در این جلسه ۲۰ مصوبه در راستای تسهیل و تحقق برنامه ملی ایجاد اشتغال به تصویب رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۰۹:۵۱ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
سلام لطفا لقمه را دور سر نچرخانید . در علم اقتصاد برای پیشرفت تولید حذف دلالی یا کاهش تورم را از گزینه های اصلی می دانند . حال اگر عقل را نیز بکار ببندید هر کجا منفعت بیشتری باشد لاجرم سرمایه به آن سمت هدایت می گردد. لذا برای تولید شغل لازم است بر اموال منقول و غیر منقول جامعه مسلط باشیم و با حذف مالیات بر تولید و افزایش مالیات بر دلالی ، احتکار ، خام فروشی ، سکه و ارز ، مسکن های مازاد بر نیاز خانواده ها ، زمین های مسکونی تجمیع شده توسط دلالان ، مغازه های مازاد بر نیاز خانواده ها و...بصورت پلکانی ، سرمایه ها را به سمت تولید و در نتیجه افزایش اشتغال و کاهش فقر و فاصله طبقاتی هدایت نماییم . عاقلان را به یک اشاره البته طرح دقیق و بدون نقص نزد اینجانب می باشد مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اشتغال ،اشتغال ،اشتغال ،اشتغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اقای ریسی چراباید اینقدر اختلاف بین کف وسقف حقوقهای صندو ق بازنشستگی نفت باشد یک عده کمترین وتعدادی بیشترین دریافتی را دارند این عدالت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
همزمان با ایجاد اشتغال به وضعیت معیشت شاغلان و بازنشستگان همزمان با درنظر گرفتن کسری بودجه توجه بفرمایید. متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
زود هست جوان ها اگر منتظر شما بودن الان از گشنگی مرده بودن شماها به فکر خود باشید
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اینم که مثل روحانی باید باید ميکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اینجوری که باد میادوشاخه میجنبه ازاقای رییسی هم کاری برنمیاد.همش به این واون میگه باید یه کاری کنیم.فلان کنیم.بیسار کنیم..مگه توبرنامه نداشتی واسه کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خب جنبش کن چرا اینقد وعده و حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اخبار کرونا رو چرا پاک کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خدایان حرف
Australia
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
کی باید جنبش راه بندازه اونوقت
الان ب کی داری میگی
نکنه انتظار داری من جنبش راه بندازم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
به آقای رئیسی بفرمایید دهه 60 هم آدمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خوب راه بیانداز چرا فقط حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اقا سید اگر میخان مشکلات کشور حل شود باید برای آبادانی روستاها از نظر کشاورزی و دامداری تلاش کنند هر چند ضعیف ولی این کار باید انجام شود و هر شخصی که با خانواده از شهر مهاجرت معکوس به روستا داشته باشه به ازای هر خانواده مثل ده نفر اشتقال زایی خاهد بود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۴۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
حرف و حرف و حرف و بازم حرف .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
سلام تا قیمت دستوری برای تولید هست انتظار ایجاد اشتغال کار بیهوده هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
حرافی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فقط حرف،عمل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بگردید دنبال کسانی که کار بلد هستند. اینها رو اگر حمایت کنید، شغل ایجاد می کنند
یکی از دوستان من توی زمینه تخصصی خودش واقعاً استاد است ولی پول نداره تا کلاس راه اندازی کنه یا شرکت بزنه (حتی کوچک). اگر حمایت مالی و مکانی بشه، به راحتی می تونه علمش رو منتقل کنه و از بین دانشجویانش هم فعالین رو برای کارهای سفارشی گروه بندی کنه

بگردید و این متخصصین رو پیدا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خب جناب ریس جمهور
جنبش ایجاد شغل هم یک توصیه هست فقط ازطرف شما
کاربه سخنرانی نیست به عمل است
تاببینیم ونمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
جناب آقای رئیسی، بنده به عنوان فردی که به شما رای داده ام و از شما و برنامه هایتان حمایت کرده ام
انتظار دارم که در چینش مسئولین و مدیران ارشد و...برای تمام استانهای کشور نهایت دقت را به عمل آورید و برای این کار از نهاد های مختلف در مورد افراد استعلام بگیرید تا خدای ناکرده فرد نا شایسته ای به عنوان مدیر و... سرکار نیاید که از نجومی بگیران باشد یا افرادی باشد که حق مظلوم را نستاند.
برای امثال ما نیز چاره ای بیندیشید که جوانیمان را در دوران ۸ سال بی تدبیری آقای ریش قشنگ از دست دادیم.
در دانشگاه به عنوان نیروی حجمی و روز مزد مشغول به کار هستیم و کار بیش از چندین نفر را ما به تنهایی انجام میدهیم اما از یک کارگر ساده کمتر حقوق میگیریم.
در این سالها تمام محاسنمان به مانند رنگ برف شده است
از رنگ دندان نگفتم چرا که دندانی برایمان در دهان باقی نمانده است از بس که ندانستیم با این هزینه های سرسام آور زندگی، با این حقوق اندک زیر دومیلیون تومان به خودمان برسیم یا به خرد و خوراک خانواده برسیم .هر روز قیمت ها از روز قبل تفاوت داشت
باور کنید هر روز مامورین اداره های برق و آب و گاز و... به درب خانه می آیند و میخواهند کنتورها را به علت داشتن بدهی قطع کنند که حقیقتا در بین همسایگان سکه ی یک پول شده ایم.
شما خود طعم فقر را چشیده اید
اقشار نظیر ما در دوران آقای روحانی به طور کامل نابود شدند و با بحرانی رو به رو شدیم که سالهای سال باید افسردگی اش را تحمل کنیم
در خیلی از ادارات به مانند بنده افراد بسیاری وجود دارد
که همه چشم امیدمان اول به خدا و دوم به شما سید بزرگوار که خادم الرضا(ع) بوده اید می باشد
با تبدیل وضعیت امثال ما و همسان سازی حقوق ها ،هم خدا را راضی کنید هم خلق خدا را
Iran (Islamic Republic of)
جوان ایرانی
۲۱:۰۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فکر کار برای دهه شصتی ها باشید
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
سلام
من به همراه برادرم در شهر قدس یک کارگاه تولید کفش داشتیم که ۳۰ تا کارگر داشت ما تولید می کردیم سودش نصیب دلال ها نامحترم و مغازه داران نه چندان با وجدان می شد تعطیل کردیم
یا شیخ هیچ کار نکن فقط قانون شفاف ساده و دلالی جرم و نظارت بر فروشندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
در شرایط تحریم سرمایه گزاری کافی صورت نمیگیره بنابراین نمیشه کار خاصی برا اشتغال کرد اکثر مردم وارد فعالیتهای واسطه ای و دلالی میشن ‌و نرخ ارز بالاست و معمولا در صنعت سرمایه گزاری نمیکنن بماند که خیلی از سرمایه داران فکر مهاجرتن ابتدا باید تحریمها بشکنه و بعد تولید داخلی رو تقویت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اگر دلار ارزان شد شما راست می گویید! و گرنه تا آنوقتی که ریال ایران را به بی ارزش ترین پول دنیا تبدیل کرده اید هرچه می گوئید دروغ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خداییش تا کی ملت باید این شعارهای باید باید باید بشنوه، آقاجان ریش و قیچی دست خودت به جای حرافی بروید عمل کنید، قول میدم اگه یک دونه شغل هم ایجاد کنین ملت متوجه میشه، نیاز به این گزارش ها و نمایش ها نداره.
آخرین اخبار