مسئول ذخیره‌سازی خون بندناف سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی استان همدان گفت:برای مادران مبتلا به کرونا، طبق پروتکل‌های بانک خون بند ناف امکان نمونه گیری و جمع آوری خون بندناف نوزاد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عباس وکیلیان مسئول ذخیره‌سازی خون بندناف و سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره به اینکه برای مادران مبتلا به کرونا، طبق پروتکل‌های بانک خون بند ناف امکان نمونه گیری و جمع آوری خون بندناف نوزاد وجود ندارد،گفت: هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست ویروس کرونا چه تأثیری بر سلول‌های بنیادی افراد می‌گذارد، اما همچنان تحقیقات بر روی این ویروس ادامه دارد.

وکیلیان تاکید کرد: با تحقیقات بیشتر بر روی این ویروس، تمامی مادران فقط در مدت ۲۸ روز یعنی دو هفته قبل و دو هفته بعد از زایمان، اگر درگیر کرونا شوند نمی‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره کنند و تا قبل از آن زمان ۲۸ روزه، برای جمع‌آوری نمونه مشکلی وجود ندارد.

مسئول ذخیره‌سازی بند ناف و سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی استان همدان گفت: مادرانی که تمایل به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادشان دارند، باید حداقل یک هفته قبل از زایمان واکسن تزریق نکرده باشند و در غیر این صورت برای کسانی که تا قبل از این موعد تزریق واکسن داشتند مشکلی برای ذخیره‌سازی  وجود ندارد.

وکیلیان با اشاره به تأثیر ویروس کرونا بر مادرانی که از ذخیره سلول‌های بنیادی نوزادشان محروم شدند بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا درصد کمی از افراد برای ذخیره‌سازی بند ناف با مشکل مواجه شدند، چراکه در زمان بارداری از مادران بسیار مراقبت می‌شود تا با ویروس کرونا برخورد نداشته باشد.

مسئول ذخیره‌سازی خون بند ناف استان تصریح کرد:باید ۳ هفته زمان بگذرد و تست مادر از نظر ابتلا به کرونا منفی شود تا امکان نمونه گیری وجود داشته باشد.

وکیلیان گفت: شواهدی از اینکه بیماری کرونا از طریق خون بند ناف به کودک منتقل می‌شود وجود ندارد، اما اجازه نمونه گیری و جمع آوری خون بند ناف نوزاد در این شرایط داده نمی‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.