دانشجومعلمان در نامه ای خطاب به روسای قوه مجریه و مقننه، خواستار پیگیری اجرای طرح رتبه بندی معلمان شدند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ۷۵ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور درباره لایحه رتبه بندی معلمان خطاب به ریاست جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای نوشتند که مشروح آن در ادامه آمده است:

«جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی، محور حرکت جامعه، شاغل شغل انبیا، تشکیل‌دهنده هویت نسل جدید و سازنده فردای ملت، تعابیر امامین انقلاب اسلامی حول انسان مأمور به تکلیف الهی است که ردای معلمی را بر تن کرده و خود را وقف اساسی‌ترین و مهم‌ترین رسالت تاریخ بشر ساخته‌است.

جامعه اسلامی مبتنی بر عدالت، امروزه نیازمند نگاه عدالت‌محور و به‌دور از سیاست‌زدگی در مواجه با تربیت‌کنندگان نسل آینده است.

نظام رتبه‌بندی معلمان با حدود سه دهه سابقه بررسی در میان سیاست‌گذاران کشور، در چند ماه گذشته مورد بررسی جدی‌تر دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته‌است که جنبش دانشجویی ذکر مواردی پیرامون این طرح را ضروری می‌داند.

رتبه بندی معلمان در راستای بررسی صلاحیت حرفه‌ای و عملکردی معلمان مبتنی بر رویکرد رقابت سازنده شکل گرفته است تا بتواند منجر به افزایش کیفیت و بهبود عملکرد معلمان گردد. کم توجهی به صورت مسئله طرح رتبه‌بندی معلمان، نگاه صرف اقتصادی به آن و تبدیل یکی از قطعات پازل تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش به مسئله‌ای سطحی و سیاسی، موجب به حاشیه رفتن نظام رتبه‌بندی معلمان شده است.

گره زدن معیشت و نظام رتبه‌بندی معلمان رفع تکلیفی بود که اصول و اهداف اساسی رتبه‌بندی معلمان را به حاشیه برد و اسباب فریب جامعه فرهنگی کشور را پدید آورد.

از سوی دیگر مادامی‌که برخی سیاست‌گذاران این امر با دادن آدرس غلط به مردم تورم را معلولی بر رتبه بندی معلمان دانسته و تأمین بودجه این طرح را برای اقتصاد کشور آسیب‌زا می‌دانند و یا بازهم با حاشیه راندن اهداف طرح بعضاً حتی جامعه معلمین را فاقد صلاحیت لازم در جهت برخورداری از عناوین و رتبه‌بندی می‌دانند، بیش‌از پیش حلقه مفقوده نگاه سرمایه‌ای به آموزش‌وپرورش در میان مسئولین کشور عیان می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت و مجلس شورای اسلامی باید با نظام پرداخت مبتنی بر توزیع عادلانه به‌همراه کنترل پرداختی سایر دستگاه‌ها و افزایش پلکانی حقوق معلمین، بیش از پیش، تبعیض به وجود آمده را برای این قشر شریف جبران کنند.

امید است با تفکیک نظام رتبه‌بندی معلمان و اصلاح نظام پرداخت، طرح‌های پوششی و گام‌های نمادین پایان یابند، رتبه‌بندی به ریل اصلی خود بازگردد و لایحه‌ای که شباهتی به «رتبه‌بندی معلمان» ندارد، نهایتاً به نام "اصلاح نظام پرداخت معلمان" تغییر عنوان پیدا کند تا دولت فعلی برای ریل گذاری تحول در نظام آموزش و پرورش، با مقاومت سیاستگذاران جهت جمع بندی صحیح ایده رتبه بندی در آینده مواجه نشود و نیز از سوی دیگر با افزایش حقوق معلمان از منبع درآمد‌هایی که موجب افزایش حقوق سایر دستگاه‌های کشور شده است، آموزش‌وپرورش و جامعه شریف معلمان را دیگر با آدرس‌ها و رویه‌های غلط محتاج نیاز‌های اولیه زندگی نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.