بانکی پور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته حدود ۴۰ درصد ازدواج‌ها کم شد و حدود ۳۰ درصد فرزند آوری در جامعه کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  امیرحسین بانکی پور فرد رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نشست خبری خود گفت: انشاالله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  تا فردا از سوی آقای قالیباف به دولت جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

مجلس بر اساس حمایت از خانواده در یک سال گذشته جلسات متعددی را در قالب کمیسیون مشترک برگزار کرد و بیش از ۲ هزار ساعت جلسه داشتیم که نتیجه‌اش قانونی با ۷۴ ماده و ۲۴۰ حکم درباره حمایت از خانواده چه در عرصه ازدواج و چه زوج‌های نابارور، معافیت های مالیاتی بیمه مسکن و تسهیلات آموزشی در حوزه بهداشت و درمان و... شد.

بانکی پور اظهار کرد: متاسفانه در چند سال گذشته حدود ۴۰ درصد ازدواج‌ها کم شد و حدود ۳۰ درصد فرزند آوری در جامعه کاهش پیدا کرد. نرخ باروری هم به کمترین عدد در سال های گذشته رسید و به یک و ۶ دهم نزدیک شده است؛ ۲۱ مانع را در حوزه جمعیت و خانواده شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم مشوق‌های اصلی طرح بار مالی چندانی نداشته باشد. مانند مسئله زمین و قرعه کشی بدون نوبت خودرو برای فرزند دوم مادر و... تا مشکلاتی را برای خانواده ها به وجود نیاورد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نتیجه تفکر های فردگرایانه نئولیبرالیسم و تفکر های تکنوکرات ها که در مدیریت و برنامه ها رخنه کرده بود، در سال‌های گذشته دیده شد و متاسفانه سن ازدواج بالا رفت؛ در نتیجه نگاه خانواده محور که در قانون اساسی گفته شده بود در ۳۰ ساله اخیر مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت.

بانکی پور فرد بیان کرد: ما نمی‌توانستیم نسبت به شرایط سخت ازدواج و فرزندآوری در جامعه سکوت کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد: شرایط جمعیتی وضعیت خطرناکی برای آینده ایجاد کرده که غفلت از آن و خانواده نه تنها خانواده‌ها را دچار مشکل کرده، بلکه حیات جامعه ما را دچار تردید می کند.

وی در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران‌ جوان مبنی بر اینکه ایجاد تسهیلات برای اعطای زمین در این قانون می‌تواند به زمین نگاه سرمایه ای داشته باشد و از سوی دیگر، کمیسیون اقتصادی تلاش می کند تا در حوزه قانون‌گذاری به زمین نگاه هزینه‌ای به وجود بیاید، تناقضی را ایجاد خواهد کرد؛ توضیح داد: اولاً زمین ها اقساطی است و نه هدیه، ثانیا در الگوی فعلی مسکن شرایط فرزند کمتر لحاظ شده است.

وی افزود: اگر اجاره‌نشین باشید، در زمان یافتن یک واحد مسکونی از تعداد فرزندان شما می پرسند و اگر صاحبخانه هم باشید، آپارتمان های ۹۰ تا ۱۰۰ متری که بیشتر جوانان در آنجا زندگی می‌کنند، گنجایش بیش از دو فرزند را ندارد. لذا این الگوی فعلی مسکن از سه فرزند پشتیبانی نمی کند.

بانکی پور گفت: برای جلوگیری از پیری جمعیت باید وارد الگوی سه فرزندی شویم. همچنین برای ایجاد مشفق جدی و حل مشکل مسکن، موضوع اعطای مسکن را در نظر گرفتیم که دولت در قانون جهش تولید مسکن خانه را در اختیار مردم قرار می‌دهد و ما اولویت ویژه قرار دادیم تا خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها به دنیا می‌آید، به صورت فروش اقساطی با قیمت تمام شده زمین را در اختیارشان قرار دهند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اضافه کرد: به علاوه ۱۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم تا خود خانواده ها در زمین ساخت و ساز کنند. نگاه هزینه‌ای که زمین، نوعی نگاه دراز مدت است که هر زمان ایجاد شود برای همه جامعه خواهد بود. اما از آنجا که خانواده های ما عمدتاً دچار مشکل مصرف آن هستند، تا آن زمان این مشوق زمین می‌تواند نسبت به آینده مسکن خودشان نگران نشوند.

وی تصریح کرد: موضوع اعطای زمین با محتوای قانون جهش تولید مسکن منافاتی ندارد. در آن قانون ظرفیت هایی ایجاد شده که از آنها برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استفاده می‌شود.

این نماینده مجلس وی با اشاره به حمایت‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از خانواده‌های دارای فرزند توضیح داد: برای نمونه حق اولاد هر سال نسبت به سال گذشته دو برابر می شود که در پنج سال عدد قابل توجهی خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای خانواده‌های چهار دهک اول، یارانه موارد دارای سه فرزند و بیشتر، سه برابر می‌شود تا کمکی برای جبران هزینه‌های فرزند آوری باشد. ضمناً تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند، برای فرزند اول ۱۰ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان است. زایمان طبیعی کامل را رایگان کردیم و خانواده‌های نیازمند از طریق آزمون وُسع، در دوران بارداری تا ۵ سالگی فرزند، کاملاً تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. ضمن اینکه هر ماه بسته های مناسب تغذیه و بهداشتی در اختیار مادر کودک قرار خواهد گرفت.

بانکی پور افزود: کارتی به نام مادرانه برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر پیش‌بینی کردیم تا با استفاده از آن، مادرها با فرزندانشان در در اماکن عمومی مختلف مانند سینما و... تخفیف ۵۰ درصدی داشته باشند. همچنین در کانون پرورش فکری فرزندان آنها می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی داشته باشند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت اظهار کرد: بانک مرکزی مورد خطاب این قانون در مورد تسهیلات است و در بودجه سنواتی نیز موضوع دیده می‌شود. در نتیجه بانک مرکزی و بانک های دیگر، پاسخگوی اجرای وظایف مد نظر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. همچنین از آنجا که در بودجه سالیانه تسهیلات قانون مذکور ذکر می شود، بهانه ای برای بانک ها جهت اعطای تسهیلات به خانواده ها باقی نمی‌ماند.

وی تاکید کرد که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می خواهد موانع بر سر راه جوانان برای ازدواج و خانواده ها برای فرزندآوری را در عرصه ای مختلف بردارد.

بانکی پور یادآور شد: بخشی از بار مالی طرح همان بودجه هایی است که در سالهای گذشته به صورت پراکنده وجود داشته و در این قانون تجمیع می شود. همچنین ما سیاست گذاری کردیم تا به پول‌های پرداختی جهت‌دهی شود. در مواردی مانند اعطای اقساطی زمین و قرعه کشی خودرو بدون نوبت با شرایط مذکور بار مالی ندارد. افزایش حق تعهد و حق اولاد هم در بخش اضافه رشد حقوق لحاظ می‌شود که هر ساله این رشد رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار