معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: پارسال از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کشاورزی کشور بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از این درآمد مشخصاً در حوزه باغبانی بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در نشست دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری از استان‌های مهم کشور است، مردمان و کارشناسان بخش کشاورزی این استان نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند.

او افزود: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود که مشخصاً در حوزه باغبانی حدود ۴۱ هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار تن محصول باغی تولید و روانه بازار می‌شود.


بیشتر بخوانید


برومندی اضافه کرد: تولیدات چهارمحال و بختیاری اکثر صادرات محور هستند، مقام تولید بادام کشور را با بیش از ۱۷ هزار هکتار باغ بادام در متعلق به این استان است و علاوه بر تامین نیاز کشور ارز آوری بسیار خوبی هم به همراه دارد.

او ادامه داد: اساساً حوزه باغبانی در بخش کشوری حوزه بسیار مهمی است علی رغم اینکه ما ۱۸ درصد از اراضی کشور در حوزه باعبانی در اختیار داریم، اما ۵۲ درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده ایم.

برومندی گفت: پارسال از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کشاورزی کشور بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از این درآمد مشخصاً در حوزه باغبانی بود.

او افزود: ما در همه تولیدات باغی در کشور خودکفا هستیم به غیر از چهار محصول گرمسیری که موز، انبه، آناناس و نارگیل هستند، پارسال حدود ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات موز در کشور شد.

درآمد حاصل از تولید پسته معادل ۲۰ درصد فروش نفت کشور است

برومندی اضافه کرد: اگر باغداران ما در استان چهارمحال و بختیاری بادام تولید نکنند چه عدد بزرگی ارز باید از کشور خارج شود تا بتوانیم بادام مورد نیاز کشور تا تامین کرد همین طور در مورد کیوی، خرما، سیب و ...، همان طور که یک محصول پسته ما معادل ۲۰ درصد فروش نفت کشور درآمد دارد لذا اهمیت باغبانی در کشور نمایان می‌شود.

او ادامه داد: در کشور حدود ۳ میلیون هکتار باغ داریم که حدود یک میلیون از این باغات غیر اقتصادی است که باید نوسازی شود.

برومندی گفت: امسال با کسری شدید بودجه مواجه هستیم، اما انصافاً عدد بزرگی برای کشاورزی اختصاص یافت.

ردیف اعتباری احداث باغات دیم در اراضی شیب دار ۲۰۰ درصد رشد کرد

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی افزود: در چهارمحال و بختیاری ۴۱ هزار هکتار باغ وجود دارد و ما می‌توانیم ۲۰ هزار هکتار باغ به صورت دیم در اراضی شیب دار این استان ایجاد کنیم.

برومندی اضافه کرد: این استان بیش از ۵۰۰ میلیمتر میانگین بارندگی دارد پس باید از آب سبز حداکثر استفاده را کرد و ما می‌توانیم این کار را ریل گذاری کنیم.

او ادامه داد: مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان هزار و ۶۰۰ هکتار است بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ هزار هکتار از اراضی این استان ظرفیت تولید گیاهان دارویی را دارد.

برومندی گفت: مجموع گلخانه فعال در چهارمحال و بختیاری ۴۰ هکتار است و حدود ۲۰۰ هکتار هم قرار است ایجاد شود، اما سوال این است که ما در همه جای این استان می‌توانیم گلخانه ایجاد کنیم؟ این نیازمند آمایش و مطالعه است که خب البته تحقیقاتی هم صورت گرفته است.

او افزود: ۲۴ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۴۸ هزار هکتار افزایش پیدا کند حال سوال من این است که آیا ما در همه نقاط کشور می‌توانیم سطح گلخانه‌ها را توسعه دهیم؟

برومندی اضافه کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد در استان چهارمحال و بختیاری در مناطقی از غرب و جنوب بهترین شرایط برای توسعه گلخانه وجود دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار