معاون وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با گاردین بر لزوم تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه کشورمان در سخنانی بر لزوم تضمین آمریکا بر عدم خروج دوباره از برجام تأکید کرد.

 معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه انگلیسی گاردین گفت: ایران نیازمند این تعهد است که آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ را ترک نخواهد کرد.

او همچنین در این مصاحبه افزود:  مذاکرات وین بین ایران و دیگر امضا کنندگان برجام بر سر دو مسأله برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و نیز آثار عملی آن بر تجارت با ایران به توافقی منجر نشده است.

او گفت: ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این مسأله حل نشده باقی مانده است. این (راستی آزمایی) یکی از مسائلی است که هنوز نهایی نشده و همین مسأله برای این که توافقی امضا نشود، کافی است.

گاردین البته نوشت معاون وزیر خارجه کشورمان احتمال اینکه یک هیئت مستقل مسئول راستی آزمایی باشد را رد نکرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین در دفاع از لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای به گاردین گفت: این مسأله به یک توافق مربوط می‌شود و نه یک سیاست. در صورتی که توافق صلحی میان دو کشور وجود داشته باشد، بر روی یک معاهده تأثیر دارد. این، حقوق بین الملل است. قرار نیست قوانین داخلی آمریکا مسلط بر یک توافق بین المللی باشد. این خلاف حقوق بین الملل است.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود که از قدرت‌های اروپایی خواسته تا آن‌ها نیز تضمین دهند تا بدون توجه به موضع آمریکا با ایران تجارت خواهند کرد؛ اقدامی که به نوشته گاردین احتمالا با استفاده از قانونی تأثیر تحریم‌های آمریکا را بر شرکت‌های اروپایی که در تجارت با ایران هستند، خنثی می‌کند.

علی باقری کنی همچنین با رد این ادعا که ایران به منظور توسعه برنامه هسته‌ای خود، در از سرگیری مذاکرات تعلل می‌ورزد، گفت: طبیعی است یک دولت جدید برای آماده کردن موضع مذاکره‌ای خود و برای اجرای گفتگو‌های دو جانبه با طرف‌های دیگر نیازمند زمان باشد.

او همچنین مذاکره در خصوص برنامه موشکی و امنیتی ایران را رد کرد و گفت: برجام چارچوب مشخصی دارد و مسائل دیگر (با آن) مرتبط نیستند. ما قصد نداریم در خصوص توانایی دفاعی و یا امنیتی خود مذاکره کنیم.

به نوشته گاردین، معاون وزیر خارجه ایران این مسأله را که موضع ایران آنچنان سفت و سخت است که دستیابی به یک توافق را در وین غیرممکن می‌سازد، رد کرد و گفت: ما تنها می‌گوییم مطابق با برجام، تحریم‌ها بایستی برداشته شوند. ما یک توافق کرده ایم و دیدگاه ما این است که این (توافق) بایستی اجرایی شود.

باقری کنی در پاسخ به این پرسش نشریه گاردین که آیا درخواست وی این است که مذاکرات به نقطه آغازین خود بازگردد نیز گفت: آنچه مهم است، این مسأله نیست که ما از کجا آغاز کرده ایم، بلکه آنچه که مهم است، آن است که ما به توافقی برسیم که نتایج عملی برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما این است که تحریم‌های غیرقانونی که آن‌ها در نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بر ملت ایران اعمال کرده اند، حذف شود. هر تحریم اعمال شده از سوی ترامپ و اوباما که ناقض برجام است، بایستی برداشته شود. این توافقی است که برجام آن را ترسیم می‌کند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، انگلیس، چین، آمریکا و فرانسه) و آلمان در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خروج یک طرفه واشنگتن از این توافق را اعلام کرد.

گفتنی است که کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است. گفته می‌شود که دور بعدی مذاکرات قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذر) آغاز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۰۸:۲۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
وقتی برجام هیچ دستاوردی برای ما ندارد و به غیر از وقت تلف کردن نیست چرا این قدر سنگ آمریکا را به سینه می زنید و التماس بازگشت امریکا را به برجام دارید . آنها هیچ وقت به تعهدات خود عمل نمی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
ای بابا
ای بابا !!!!!!!!!

واقعا" یاد پینوکیو به خیر...
(((((((((((((( هی گول می خورد... ، هی گول می خورد... ،هی گول می خورد...!!؟! ))))))))))))))
بیچاره اون پدر ژپتو..
و جینا.. ،
که همیشه هم بهش گفته بودن! و هر دفعه هم می گفتن!
که:

* اعتماد نکن *

آقا ،
گرگ ، گرگه دیگه ...!!!



* دیگه انتخاب با شما...!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
آمریکا وهیچ کشوری تا قیامت هم نمی تواند هیچ چیزی را تضمین نماید. دولت روحانی رفته وبرجام هم توسط آمریکا پاره شده ورفته است.کدام عاقلی از دشمن سرسختی آن هم آمریکا می تواند تضمین برجام را بگیرد. ازاین طرف که همه میگن آمریکا هیچی نیست وهیچ غلطی نمی تواند بکند از آن طرف هم که حرف اول وآخر همه شده توافق با آمریکا، این وسط گناه مردم چیه.آقای روحانی و وزیرخارجه دوتابعیتیش
که پشت درهای بسته با جان کری مذاکره می کرد امروز چه جوابی دارند. برجام ایران رافلج کرد خروج ازبرجام هم بدترازبرجام است مگر سیاست شوخی هم دارد آمریکا واروپا سرایران را زیرآب کردند وتاسه نشه بازی نشه. آمریکایی که جلو چندمیلیاردآدم برجام را امضا کرد وخودش هم باطل کردبا این
بازیها که تسلیم نمیشه.راه شکست آمریکا فقط سیلی زدنه.دولت تدبیروامید یک دردی به ایران زد که حالا حالاها مردم باید دنبال آمریکا بدوند تا آمریکا ایران را نابود کنه یا ایران راببخشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
آقای باقری لطفا بگید چجور تضمینی از آمریکا می خواهید؟ تا ما هم درک کنیم کجای کاریم. تضمین لفظی یا عملی و عملیاتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
آخجون ارزونییییی :)
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
اخه این حرف و ب کسایی بزن. نفهمن سنتار کروز گفت که دونالد ترامپ بیاد که ۲۰۲۴ میاد. هیچ توافقی و قبول نداره و الانم باید تایید بشه بین همه جمهوری خواه و دمکرات که بعید تایید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
اگر توافقی بشه بهتون قول میدم امکان نداره تمام تحریم هایی که ترامپ و اوباما وضع کردند همه برداشته بشه یا ایران به لغو برخی از تحریم ها راضی میشه یا اصلا توافقی درکار نخواهد بود با توجه به شناختی که از دولت آقای رئیسی میره و کوتاه نیومدن ایالات متحده پیش بینی من اینه که هیچ توافقی صورت نمیگیره.
توافق بین ایران و آمریکا فقط زمان روی کار بودن دولت اصلاحگرا در ایران و دولت دموکرات در آمریکا اتفاق میفته غیر از اون هیچ تفاهمی بین دو طرف نیست خصوصاً اگر دولت ایران اصولگرا و دولت آمریکا جمهوری خواه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
این رژیم خبیث آمریکا اگر تضمین هم دهد ،نباید اعتماد کرد به این رژیم پست آمریکا......این آمریکایی ها دغلکاری در ذات و بطن شان نهفته است......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین کار اینه که صنعت هسته ای رو به پول تبدیل کنیم تا تحریم بی اثر شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
منظور از آمریکا یعنی دقیقا کی؟ یا چی؟
معلومه که دوباره یه جمهوری خواه تندرو میاد میزنه زیر همه چیز.
اصلا توافقم نگه دارن مگه اجرا میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
هزار بار گفتم غیر ممکنه آمریکا تحریمی رو برداره تنها اهرم فشار آمریکا تحریمه پس هر موقع پشت گوشتان را دیدید رفع تحریم ها رو هم می بینید پس بیخودی وقت خود را که هیچ وقت مردم رو تلف نکنید و از ان پی تی خارج شوید و برجام ننگین مرده رو پاره کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
برجام بد بود که
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۲۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اولا از آمریکا ضمانت نخواهید که اگر ضمانت هم دهد ضمانتش کشکیست و بی اعتبار است در مودر قرار داد هسته ایی همچنان که قبلا تجربه اش کردید ثانیا توافق هسته ایی برجامی را با آمریکا و اروپا باید در دفتر محضر اسناد رسمی دادگاه سازمان ملل بین المللی لاجه و سازمان امنیت ملی جهانی نوشته و تنظیم و ثبت شود که چنانچه دولتی خواست زیرش بزند و قرارداد فی مابین را همچون دولت ترامپ ملعون خبیث تروریست قمارباز دروغگو قبولش نکند باید تبعات و خساراتش را باید بپذیرد و از نظر بین المللی هیچ دولتی هم که در آینده بر هر کشوری از طرفین قرارداد روی کار می آید حق برهم زدن قرارداد هسته ایی را نداشته باشد و اگر خواست برهم بزند و قبولش نکند باید دولتش تاوان بسیار سختی به طرف مقابل زیان دیده پرداخت کند و آن دولت باید از جامعه بین المللی تحریم های سختی شود و گناهکار محسوب شود و همه گزینه های جامعه جهانی برایش روی میز باشد در غیر این صورت قرارداد خشک خالی بدون ضمانت رسمی در دادگاه لاحه بین المللی و سازمان جهانی امنیت جهانی و سازمان ملل و سازمان جهانی هسته ایی فایده ایی ندارد و دولت بعدی آمریکا که بر سر کار آمد یک طرفه و ظالمانه زیرش می زند و بدون مجازات و پرداخت هزینه های مختلف سنگین و خسارات سنگین از قرارداد آب دوغ خیاری غیر معتبر جهانی خارج می شود بدون آنکه تبعاتش گریبان گیرش شود و بعد هم بیاید کشوری را که صادقانه قرارداد بسته با بی شرمی قلدرانه ظالمانه تحریم های همه جانبه کند این بت ظالمانه غیر منطقی غیر عقلانی غیر حقوق بشرانه ناعادلانه تبعیضگرانه نژادپرستانه کشور آمریکا باید شکسته شود توسط قوانین محکم بین المللی و از قوانین بین المللی باید تبعیت و تمکین کند اگر نه باید تاوان سختی پرداخت کند اگر اینچونین قراردادی تنظیم شود دیگر هیچ دولتی از هر کشور ابرقدرت جهانی نمی تواند از قرارداد فی مابین خارج شود و اگر شد با جامعه بین المللی جهانی طرف است و همه گزینه ها برایش روی میز می آید و حقش هم همین است بقول معروف قرارداد را باید معتبر و قانونی چهار مخ بندشکنید که آب از کرشو گوشه اش در نرود . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
یکی از بهترین تضمین ها رفع همه تحریمها به مدت چندین ماه و راستی آزمایی و اینکه آمریکا در سازمان ملل و پیش روی همه کشورهای جهان تضمین بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین تضمین اینکه بمب هیدروژنی را بسازید ودر کویر لوت تستش کنید بعد بشینید سر تعداد بمب ها توافق کنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۱۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
اولا از آمریکا ضمانت نخواهید که اگر ضمانت هم دهد ضمانتش کشکیست و بی اعتبار است همچنان که قبلا تجربه اش کردید ثانیا توافق هسته ایی برجامی را با آمریکا و اروپا باید در دفتر محضر اسناد رسمی دادگاه سازمان ملل بین المللی لاجه و سازمان امنیت ملی جهانی نوشته و تنظیم و ثبت شود که چنانچه دولتی خواست زیرش بزند و قرارداد فی مابین را همچون دولت ترامپ ملعون خبیث تروریست قمارباز دروغگو قبولش نکند باید تبعات و خساراتش را باید بپذیرد و از نظر بین المللی هیچ دولتی هم که در آینده بر هر کشوری از طرفین قرارداد روی کار می آید حق برهم زدن قرارداد هسته ایی را نداشته باشد و اگر خواست برهم بزند و قبولش نکند باید دولتش تاوان بسیار سختی به طرف مقابل زیان دیده پرداخت کند و آن دولت باید از جامعه بین المللی تحریم های سختی شود و گناهکار محسوب شود و همه گزینه های جامعه جهانی برایش روی میز باشد در غیر این صورت قرارداد خشک خالی بدون ضمانت رسمی در دادگاه لاحه بین المللی و سازمان جهانی امنیت جهانی و سازمان ملل و سازمان جهانی هسته ایی فایده ایی ندارد و دولت بعدی آمریکا که بر سر کار آمد یک طرفه و ظالمانه زیرش می زند و بدون مجازات و پرداخت هزینه های مختلف سنگین و خسارات سنگین از قرارداد آب دوغ خیاری غیر معتبر جهانی خارج می شود بدون آنکه تبعاتش گریبان گیرش شود و بعد هم بیاید کشوری را که صادقانه قرارداد بسته با بی شرمی قلدرانه ظالمانه تحریم های همه جانبه کند این بت ظالمانه غیر منطقی غیر عقلانی غیر حقوق بشرانه ناعادلانه تبعیضگرانه نژادپرستانه کشور آمریکا باید شکسته شود توسط قوانین محکم بین المللی و از قوانین بین المللی باید تبعیت و تمکین کند اگر نه باید تاوان سختی پرداخت کند اگر اینچونین قراردادی تنظیم شود دیگر هیچ دولتی از هر کشور ابرقدرت جهانی نمی تواند از قرارداد فی مابین خارج شود و اگر شد با جامعه بین المللی جهانی طرف است و همه گزینه ها برایش روی میز می آید و حقش هم همین است بقول معروف قرارداد را باید معتبر و قانونی چهار مخ بندشکنید که آب از کرشو گوشه اش در نرود . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین تضمین اینه برجام در سنا و کنگره تصویب بشه ماهم میدونیم تصویب نمیشه ولی همینو بهونه بکنید و بمب اتم بسازید.اگر اونموقع هم گیر دادن نابودی بمب اتم ها رو منوط به عضویت یهودیان مهاجر شرق اروپا در ان پی تی کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۳:۰۴ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
هیچ تضمینی نیست آخه از یه سوراخ که دو بار نباید گزیده شد آمریکا همون شیطان بزرگ لست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
تفاهم کنید
مردم نابود شدن زیر فشار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین تضمین اینه که صنعت هسته ای را بصورت آماده بکار نگه داریم تا شروع به دغلکاری کردند بلافاصله شروع به کار کنیم . نه اینکه تخریب کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
باشه بهش میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین کار اینه که صنعت هسته ای رو به پول تبدیل کنیم تا تحریم بی اثر شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
به قول نوه امام هسته ای که هیچ اگه ارتش رو هم بدیم آمریکا بازم جز به قتل عام ما راضی نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
بهترین تضمین اینه که ما زمان گریزمون یه هفته باشه تا نتونه جم بخوره
آخرین اخبار