یادگیری موثر و اصیل به دانش آموزان نیازمند مهارت و اصولی است که باید در سیستم آموزشی به آن توجه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از چالک، کدام درس‌ها می‌تواند مؤثرترین درس را بسازد؟ یادگیری کاری که یک مهندس با خواندن کتاب انجام می‌دهد یا با حل یک مشکل مهندسی واقعی؟ اولی همان چیزی است که ما معمولاً از کلاس‌های درس خود انتظار داریم، دومی یک رویکرد یادگیری با انجام به نام یادگیری معتبر را توصیف می‌کند.

دانش‌آموزان در هنگام رسیدگی به مسائل دنیای واقعی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، برای یادگیری بیشتر احساس مشارکت و انگیزه می‌کنند و در نتیجه، آموخته‌های خود را به خاطر می‌آورند تا بتوانند آن را به طور مؤثرتری در آینده به کار گیرند.

یادگیری اصیل چیست؟

یادگیری معتبر به معنای درگیر شدن  و عملی شدن است؛ یادگیری معتبر را به عنوان یادگیری واقعی در نظر بگیرید، این یادگیری وابسته به تجربه‌ای است که فرد به دست می‌آورد نه کتاب درسی که مطالعه می‌کند.

 برای ایجاد مهارت‌ها، دانش و رفتار‌های معنادار دانش‌آموزان باید از یک محیط واقعی یا شبیه‌سازی شده استفاده کرد. این سناریو‌ها را برای دانش آموزان خود تصور کنید:

یادگیری جمع و تفریق نه با تکمیل برگه‌ها در پشت میز، بلکه با اجرای یک فروش پخت در هنگام ناهار.

مطالعه پرندگان نه با تماشای یک ویدیو، بلکه با مستندسازی مهاجرت محلی و به اشتراک گذاری نتایج با یک سازمان محلی پرنده نگری.

با این روش، آن‌ها نه تنها با موضوع درگیر می‌شوند تا چیزی ملموس ایجاد کنند، بلکه هر چیزی را که در این تجربه دخیل است را نیز یاد می‌گیرند. انجام تحقیقات عمیق و ایجاد طرح، مدیریت تدارکات تامین و تحویل، یافتن و برقراری ارتباط با کارشناسان، ایجاد روابط با سازمان‌های اجتماعی و قیمت گذاری و فروش محصولات و خدمات از جمله مهارت‌هایی است که دانش آموزان می‌توانند در کنار تجربه خود آن را کسب کنند و در عین حال، آن‌ها  به استاندارد‌های تعیین شده در برنامه درسی خود دست می‌یابند. خواندن، نوشتن، ریاضیات، تاریخ و ... از عناصر مهم در ایجاد تجربیات یادگیری معتبر هستند.

مطالعه دانش آموز

عناصر اصلی یادگیری معتبر

بنابراین چه چیزی باعث می‌شود که یادگیری معتبر تاثیرگذار باشد؟ ما هشت اصل کلیدی را جمع آوری کرده ایم که می‌توانید در برنامه ریزی درسی خود از آن‌ها استفاده کنید:

فعالیت‌های معنادار:

کار دانش آموز مستقیماً به دنیای واقعی متصل می‌شود. فعالیت‌ها برای کشف علایق دانش‌آموزان، ایجاد بحث‌های معنادار، ایجاد ارتباط در سطح عاطفی و حل مشکلات مرتبطی که در یک جامعه به آن‌ها اهمیت می‌دهند، طراحی شده‌اند.

نتیجه مفید:

دانش آموزان یک محصول یا نتیجه با کیفیت از ایده تا تکمیل ایجاد می‌کنند؛ و آن‌ها این کار را درست مانند حرفه ای‌ها انجام می‌دهند.

یک مخاطب واقعی وجود دارد:

دانش‌آموزان آن نتیجه را به گروه مشخصی از ذینفعان دنیای واقعی ارائه می‌کنند. بله، ممکن است پدر و مادر باشند، اما می‌تواند یک محله، یک جامعه تجاری، یک انجمن ورزشی یا حتی مدرسه باشد.

دانش آموزان آزادی دارند:

در یادگیری معتبر، معلمان کمتر به عنوان مربیانی عمل می‌کنند که آموزش را ارائه می‌دهند. در عوض، آن‌ها راهنمایانی هستند که مهارت‌های دانش‌آموزان را هدایت می‌کنند و آن‌ها کنجکاوی‌ها را تشویق می‌کنند.

هیچ پاسخ «درستی» وجود ندارد:

دانش‌آموزان می‌توانند مسیر‌های متعددی را به سمت راه‌حلی که خودشان تعریف می‌کنند انتخاب کنند. آن‌ها در تعامل، تفسیر و تأمل در رویکرد‌های مختلف آزادند و با هم تصمیم می‌گیرند که کدام را دنبال کنند.

همکاری:

دانش آموزان در گروه‌های کوچک و بزرگ برای تصمیم گیری و تکمیل وظایف با هم کار می‌کنند. آن‌ها همچنین با شرکای جامعه خود کار می‌کنند تا کار خود را به نتیجه برسانند.

یادگیری زمان می‌برد:

یادگیری واقعی یک یادگیری پیچیده است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد. دانش‌آموزان برای شناسایی یک مشکل، بررسی راه‌حل و راه‌اندازی چیز جدیدی در جهان به زمان نیاز دارند.

یادگیری اصیل

یادگیری اصیل چگونه به دانش آموزان کمک می‌کند؟

کل فرضیه یادگیری معتبر این است که دانش‌آموزان وقتی کاری را انجام می‌دهند که به آن اهمیت می‌دهند انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند  و بیشتر درگیر آن یادگیری هستند. چیزی که بر دنیای اطراف آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین وقتی اهمیت می‌دهند، مالکیت را به دست می‌گیرند. وقتی مالکیت را در دست می‌گیرند، نتیجه‌ای باکیفیت به دست می‌آورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
مرد حسابی در کشوری که معلم آن حق تحصیلات عالی نداره شما دنبال کیفیت می گردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بنده دوسال عمرم را تلف کردم و برای تدریس بهتر ادامه تحصیل دادم ولی متاسفانه به جای تشکر و قدردانی از اعمال مدرکم که کاملا مرتبط با رشته تدریسم هست خودداری می کنند، به چی باید دلگرم باشیم؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سيستم اموزشى ما از ريشه مشكل داره ، در نتيجه دنبال رفع جزئيات نباشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سلام.از دولت جناب آقای رئیس جمهور گرامی و بیت مقام معظم رهبری می‌خواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم آزاد کنند تا انحصار داخلی شکسته و گرانی دههابرابری خودرو کاهش شدید یابد،اگر برای جان و مال مردم ارزش قائل هستند واردات خودرو را آزاد کنند،از نمایندگان مجلس می‌خواهیم نماینده مردم باشند نه نماینده جیب خود و قانون جدید واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم را آزاد کنند،تا به احتکار و گران‌فروشی خودروسازان داخلی پایان داده شود،یقین داشته باشید قیمت‌ها کاهش شدید خواهد یافت.نصیروندگرمی.باتشکر