مودی گفت: برای بررسی تعداد یوزپلنگ‌های موجود در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نیازمند دوربین گذاری هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مودی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: آخرین پایش انجام شده در استان برای شناسایی یوزپلنگ‌های موجود در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در سال ۱۳۹۵ بوده است.

او گفت: در این پایش حدود ۱۵ درصد از مساحت یک میلیون و پانصد هزار هکتاری پناهگاه با ۵۲ دستگاه دوربین تله‌ای دوربین گذاری شد.

مودی گفت: طی این پایش، ۶ قلاده یوزپلنگ شامل ۲ قلاده نر، یک قلاده ماده، دو توله یوزپلنگ و یک قلاده مشکوک شناسایی و رویت شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۸ ماه پیش نیز لاشه یک قلاده پلنگ در راه آهن کرمان پیدا شد که احتمال داده می‌شود این لاشه یکی از قلاده‌های شناسایی شده و رویت شده است و بر اثر کهولت سن از بین رفته است.


بیشتر بخوانید


او گفت: درخواست دوربین گذاری را از مسئولین داریم، اما باید تأمین تجهیزات انجام شود تا بتوان با دوربین گذاری، مجددا تعداد یوزپلنگ‌های موجود در نایبندان را به دست آورد.

مودی گفت: انتقال یوزپلنگ به منظور تکثیر این گونه ارزشمند جانوری، سختی‌های بسیاری دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در توران سمنان با استفاده از حیات در اسارت، به زادآوری و تکثیر این حیوان توجه شده است.

او گفت: از جمله خطراتی که می‌توانند در کاهش جمعیت یوزپلنگ در استان موثر باشد می‌توان به وجود افراد ناآشنا و اقدام به شکار توسط آن ها، وجود سگ‌های گله و بی صاحب و کاهش طعمه‌های حیوان اشاره کرد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.