رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ۱۵ هزار پزشک داریم که طبابت نمی‌کنند و ۲۰ هزار پزشک عمومی در نظام ارجاع خدمت رسانی نمی‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در جلسه بررسی افزایش ظرفیت آموزش پزشکی اظهار کرد: ما و وزارت بهداشت در جلسه اعلام کردیم که سرانه پزشک به جمعیت یکی از ۵۰  شاخص برای بهداشت و سلامت جامعه است و شاخص دقیقی محسوب نمی‌شود.

راهکار رفع کمبود متخصص در مناطق محروم افزایش ظرفیت پزشکی نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: قبول داریم که میزان دسترسی به پزشک به ویژه متخصصان در مناطق کمتر برخوردار مشکل دارد، اما پاسخ این مشکل تنها افزایش ظرفیت نیست و ابتدا باید توزیع و زیرساخت‌ها را درست کرد از طرفی باید شرایط ورود به دوره‌های تخصص را جذاب کرد تا پزشکان عمومی تمایل داشته باشند وارد دوره تخصص شوند.

راهکارهای نظام پزشکی برای  رفع کمبود پزشک در مناطق محروم

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: ما در دسترسی به پزشک متخصص کمبود داریم و راهکار کمبود حل مشکل توزیع و آسیب شناسی آن است و از طرفی با سیر منطقی و حفظ کیفیت در چند سال آینده ظرفیت پذیرش پزشکی را منطقی افزایش دهیم و این اقدام در سال گذشته صورت گرفته است و در سال آینده هم افزایش منطقی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس زاده اظهار کرد: ۳۰ هزار پزشک عمومی داریم که توانمندی دارند در مناطق محروم خدمت کنند و ما نتوانستیم آن‌ها را در نظام ارجاع و پزشک خانواده آن‌ها را به کار بگیریم، این پزشکان می‌توانند وارد دوره تخصص شوند، اما وارد دوره تخصص نمی‌شوند و ما باید در ابتدا داشته هایمان را به نحو احسنت استفاده کنیم و بعد با شیب منطقی ظرفیت پذیرش پزشکی را بالا ببریم.

۱۵ هزار پزشک طبابت نمی‌کنند

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: ۱۵ هزار پزشک داریم که طبابت نمی‌کنند و ۲۰ هزار پزشک عمومی داریم که مشغول هستند، اما در نظام ارجاع و چرخه خدمات درمانی مورد نیاز خدمت رسانی نمی‌کنند و اگر بتوانیم تعدادی از این پزشکان را با زیر ساخت درست در نظام ارجاع به کار بگیریم یا ورود به دوره تخصص را تسهیل کنیم و این‌ها متخصص شوند مشکل کمبود متخصص ۴ سال آینده و مشکل کمبود پزشک عمومی همین فردا درست می‌شود.

طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۱۴ سال دیگر جواب می‌دهد

رئیس زاده اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۸ سال بعد پزشک عمومی و ۱۴ سال دیگر پزشک متخصص تحویل جامعه می‌دهد و فرمولی که ما داریم از فردا مشکل را حل می‌کند و با شیب منطقی ظرفیت را افزایش دهیم و این شیب منطقی در سند آمایش ۱۴۰۸ در وزارت بهداشت مشخص شده است.

مخالف تعهد ظالمانه در رشته‌های پزشکی هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: وقتی شرایط ماندگاری پزشکان مانند حقوق و امکانات مناسب را در منطقه محروم مهیا نکنیم، پزشکان به مناطق محروم نخواهند رفت و وزارت بهداشت مجبور است بومی گزینی کند، ما با اصل تعهد ظالمانه در رشته‌های پزشکی و تخصص مخالف و با بومی گزینی موافق هستیم و دوستان می‌گویند این تعهدات را نداشته باشید و زمینه مالی را هم فراهم نمی‌کنیم و در عین حال باید دسترسی به پزشک محقق شود، اما در این صورت این افزایش ظرفیت پزشکی محقق نخواهد شد.

بحث تعارض منافع درباره جامعه پزشکی بسیار ظالمانه است

رئیس زاده بیان کرد: بحث تعارض منافع درباره جامعه پزشکی بسیار ظالمانه است و چهار رکن سلامت که به رئیس جمهور نامه زدند، هیچ کدام در سنی نیستند که ۱۴ سال بعد منافعشان به خطر بیفتد؛ متخصصانی که ۱۴ سال بعد  تربیت می شوند، چه تعارض منافعی برای  دکتر مرندی، دکتر عین اللهی و دکتر شهریاری و من به عنوان یک فوق تخصص عروق ۴۶ ساله ایجاد می‌کنند و این بحث درست نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ما نگران کیفیت آموزش پزشکی هستیم، با نمودار و اعداد نمی‌توان با کیفیت آموزش پزشکی شوخی کرد و باید دید که خوابگاه، سالن تشریح، فضای فیزیکی و .. برای افزایش ظرفیت داریم؟ ما می‌گوییم باید مناسب با زیر ساخت‌ها افزایش ظرفیت آموزش پزشکی صورت بگیرد، به شدت نگران سلامت مردم و کیفیت آموزش پزشکی و موافق افزایش ظرفیتی هستیم که کیفیت در آن تضمین شده باشد.

۱۳ برابر از نظر تعداد  پزشک نسبت به ابتدای انقلاب رشد داشته ایم

رئیس زاده اظهار کرد: سال ۵۷ شاخص ۳.۲ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بود و شاخص تعداد پزشک به هر ۱۰ هزار نفر اکنون ۱۶ است و اکنون ۱۳ برابر از نظر تعداد  پزشک و از نظر شاخص ۵.۵ برابر رشد داشته ایم و این رشد با توجه به زیرساخت‌های موجود رشد قابل قبولی است و این رشد با همین تناسب منطقی باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
برخی پزشکان خیلی خیلی بیشرم و زیاده خواه شدند!!!

باید پزشکی هندی و بنگلادشی وارد کنیم
تا پزشکان زیر میزی بگیر بی وجدان و دنیا طلب ادب شوندحقوق مهندسان رشته های بسیار سخت مانند برق و مکانیک در ماه حدود 10 تا 15 میلیونه بعد رشته تمام حفظیات پزشکی فوق میلیارد حقوق دارند و باز سیر نمی شوند!!!!

در دنیای پیشرفته حقوق مهندسان از پزشکان بیشتر است مال همینه که عرض می کنم پزشک هندی وارد کنیم چون حاضرند با یک دهم تا یک پانزدهم حقوق پزشکان ایرانی خدمات پزشکی به مراتب موثرتر و بهتر ارائه نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
من خودم یکی از همین ۱۵ هزار پزشک بیکارم. علتشم سادست. برای من موضوع پول مطرح نبود چون با عشق وارد این رشته شدم ولی طی چند سالی که کار کردم در مناطق محروم و واققا از جون مایه گذاشتم برای مردم نه احترامی از سمت مردم و نه مسئولین دیدم و بماند با دوز و کلک حقوقمونو گاها از سر و تهش میزدن و از سمت مافوق بارها بی احترامی دیدم نه فقط من بلکه همه پزشکان. حتی متخصصین. علت اصلی که کارمم ول کردم هوین اذیت های بیجا و امنیت صفررررر بود. یعنی شما بین پول و جونتون یکی رو رسما باید انتخاب کنین . قطعا من یکی جونمو بیشتر دوست دارم. با تمام علاقه ام به خدمت به مردم در این لباس و اینکه عاشق مریض دیدن بودم الان خیلی خوشحالم که از این سیستم معیوب و پزشک ستیز برای هویشه کنار کشیدم.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۹:۲۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
در آلمان با جمعیت کشور ما که بیش از ۴۰۰ هزار پزشک فعال داره بیش از ۱۰۰ هزار پزشک غیر فعال داره و همین دو سال گذشته ۳۰۰۰ پزشک از ترکیه به آلمان مهاجرت کرده است در دو کشور آب از آسیاب هم تکان نخورده است چون هزاران دانشجویان ایرانی را با هزینه بالا یعنی ۲۵ هزار دلار در سال جذب کرده است چون زیر ساخت آموزش پزشک خودشون رو قوی کرد ه اند اما ما کاهش داده ایم خوب سرانه مخارج هر کشور مربوط به خودش است مثلا هر متر گاز تو آلمان دو دلار هست ترکیه از ایران بیست سنت وارد میکنه ایران هم که زیر پنج سنت. در کشوری مثل امریکا هم همینطوره که تقریبا بیست کما بیش بیست دصدشون غیر فعالند.ما که باید بیشتر باشه چون مثلا بر اساس کنکور خیلی سخت انتخاب میشن در حالی که شرایط روحی و جسمی مناسبی ممکن است نداشته باشند مثلا کسی اگر دستش قدرت کشیدن دندان نداشته باشه در این شرایط میتونه دکتر بشه اما معقول نیست نباید انتظار داشت خود بخود کار دنبال آدم بیاد گاهی هم انسان باید بره دنبال کار .ضمنا آمار از مراجع رسمی میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
باسلام اینجانب پزشک عمومی بومی منطقه محروم هستم دبیر بودم وکنکور شرکت کردم قبول شدم وپزشکی خواندم ولی چون سابقه دبیری داشتم زوددر اموزش وپرورش بازنشسته شدم وقردادپزشک خنواده بستم ودرمراکز روستایی کار میکردم وقردادم را بعنوان عدم بکار گیری بازنشستگان لغو کرده واجازه کارندادند وباتوجه به قوانین پزشک خانواده وبیمه سلامت که حتما باید به مراکز دولتی بروند وباتوجه به گرانی اجاره مطب چندین سال است که بیکارم واز روی ناچاری کشاورزی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
وزارت بهداشت اگر ریگی در کفش ندارد چرا آمار عوارض واکسن را منتشر نمیکند؟ مثلا بگوید از حدود هفتاد هشتاد نفر تلفات امروز چند نفرشان واکسن زده اند و چند نفر نزده اند!
وارد کردن چندتا کد ملی در سامانه واکسن که کار سختی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مگر زمان اخذ مدرک دکتری هفت سال نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
مهندس بیکار
۲۲:۱۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
پزشک بعد از هفت سال درس خوندن دو سال باید بره سربازی و چهار تا شش سال تخصص بگیره و در بهترین حالت بین 14 تا 16 سال طول میکشه تا یک پزشک وارد بازار کار بشه و با این طرح چرند قطعا اون بدبختی که میره پزشکی میخونه از من و دوستان مهندسم که هممون از بهترین دانشگاهها فارغ التحصیل شدیم و در سن 30 سالگی بیکاریم و پول خرید یک دست لباسم نداریم بدبخت تر میشه چون توی سن 40 سالگی تازه میشه مثل الان من.پزشکان بیکار زیاد خواهند شد رانت نظام سلامت رو فرا خواهد گرفت و جامعه ما از هم خواهد پاشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سربازی پزشکان که واقعی نیست و امریه است، و قاعدتا یک دکتر بعد از هفت سال و بدون گرفتن تخصص هم باید بتواند بیماریهای عمومی را درمان کند.
مسکل اساسی این نیست که پزشکانی که باید هدف اصلیشان سلامت مردم باشد بفکر بازار کار و پول درآوردن هستند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
پاسخ مهندس بیکار: یه بار دیگه برو مدرکتو نگاه کن. عزیزم معدل ده و نیم و دانشگاه دارقوزآباد سفلی این همه دک و پوز ادعا نداره.
Iran (Islamic Republic of)
لطفا منتشر کنید
۲۲:۳۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس 21 اذر 1400 . نه اینکه جنابعالی پزشکی عمومی آلمان درس خوندید.بدبختی اینه جامعه ایران دکتر سالار هست وگرنه مطمئن باش سطح سواد متخصص پاتولوژی صد برابر شماست
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا شکویی زاده
۱۱:۴۸ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
در پاسخ به شخصی که پزشکان را به پول دوستی متهم میکنه : دوست عزیز یه دانشجوی پزشکی حدود ۸ سال عمومی میخونه که ۲ سال آخر باید شب و روز در بیمارستان کشیک بده، اگه استریت پیش بره و آزمون تخصص قبول بشه حدود ۴ تا ۵ سال طول میکشه تو دوران رزیدنتی هر هفته باید ۱۲۰ ساعت کشیک بره که گاها ۳۶ ساعت پشت سر هم بیمارستان میمونه، یعنی خواب بی خواب ! اگه بخواد فوق تخصص بخونه دوباره ۲ تا ۳ سال زمان میبره ؛ دقت کن که همه این اتفاقا داره تو بهترین سالای جوانی اش میافته ، آخر سر هم بر میداری میگی منافع مالی یک پزشک مهم نیست و باید با حداقل ها دست و پنجه نرم کنه ! خب خودت اگه دلسوز مردم ایرانی برو کنکور بده ببینم میتونی قبول بشی و مدرک پزشکی رو بگیری یا فقط شعار دادن بلدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
دروغ ننویس در انتظار برسی 0
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
پس جواز طبابتشان را باطل کنید یا دست کم جریمه‌شان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
آقای مسیول وزارت بهداشت،فقط همین یه سوال را جواب بده: سلامت مردم مهمتره یا درآمد داشتن عده ای دکتر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
تجارتشون به خطر افتاده؟ این چه توجیهی است که برنامه ریزی افزایش متخصص 14 سال بعد جواب میده؟ با این توجیه غیرمنظقی باید هیچ برنامه ریزی بلند مدت انجام نشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
شما از پزشکی چی میدونین
من خودم ۸ سال پزشکی خوندم بعدش ۲ سال رفتم سربازی مجانی در بیمارستانهای ارگان نظامی خدمت کردم اون روزا اررو میکردم کاش اصلا درس نخونده بودم تازه بعد ۱۰ سال تو سن ۳۰ سالگی شدم پزشک عمومی باید شبانه روزی برم اورژانسها با حقوق کمتر از ی کارمند فحش بیمارا و استرس را تحمل کنم اگه هم بخوام برم متخصص بشم ۶ سال دیگع باید بگذره ک حاضر نیستم این کارو بکنم ترجیح میدم بیکار بمونم خونه یا از ایران برم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۵۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
کار این 15 هزار نفر اگر از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدند خیائن به مردم و پایمال بیت المال و اگر هم با هزینه خودشون بودو بازم هم خائن به جامعه و مردم چون جای دیگر افراد را گرفتند و هیچ ثمری برا مردم ندارند هر دو قشر محکوم و خائن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
با افزایش پزشک ایا پزشکان خدمت درسمیرم وبهار رابه دلار ان ور اب ترجیح میدهند ایا پزشک کارامد که درست تشخیص دهدودرست درمان کند زیادمیشود یافقط پول ووقت مردم درجستجوی پزشک متبحرباتجربه هزینه ونهایتا دوباره به کلانشهر ها مجبوراندمراجعه کنندوبیت المال صرف پرورش نیروی کارامدبرای خروج وتامین نیاز کشورهای دیگر قرارمیگیرد چون نیروی کارامدمثل سمیعی ان ورکاراترهستند ونیروی کم تبحرپرخطا این ورچون نظارتی نیست افزایش ظرفیت هدردادن منابع است هزینه پرورش یک متخصص پزشکی ۱۵سال درخوشبینانه ترین حالت ودرامد هیئت علمی پزشکی بالاتر ازرشته های دیگراست تربیت پزشک خیلی پرهزینه ترازرشته های دیگر است بیت المال را کورکورانه برای منافع عده ای که درنهایت قصدلندن نشینی دارند هزینه نکنید با این بودجه به درمان بیماران خاص کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
الان حدود حداقل بیست هزار نفری در رشته های پزشکی دارو و دندان تحصیل میکنند که متوسط سالی بیست هزار دلار ارز صرف میکنند میشه سالانه چهارصد میلیون دلار که حداقل سالیانه صدها میلیون دلارخارج میشه اینجور چیزا باعث افزایش نرخ ارزه البته فقط کافیه در داخل افزایش ظرفیت بدند این موضوع در این خصوص التیام پیدا میکنه اگه از بهمن شروع کنید یک قدم برداشته اید.ضمنا حضور دهها هزار ایرانی در خارج جهت تحصیل پزشکی با چه زبانی به شما باید بگه که کمبود پزشک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
حرف شما مبهمه ، با یک مشت جملاتی که نه نهاد دارند نه فعل چجوری به اون نتیجه رسیدید ، اینکه یکی آقا زاده است باباش میفرسته دانشگاه درجه ۶ و ۷ توی اکراین و ارمنستان و... دلیلی به کمبود پزشکه؟
کمبود پزشک داریم ولی چرا به این فکر نمیکنی که سالانه ۴۰۰۰ پزشک تحصیل کرده(حدود ۳ درصد جامعه پزشکی) برای ادامه تحصیل به اروپا و آمریکا میرن؟
دلیلش واضحه وقتی توی سیستان ما کمبود یا نبود بسیاری از دستگاه و امکانات پزشکی رو داریم ،پزشک اونجا چکار میتونه بکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بله درست میگن بیش از 20 هزار پزشک در پست های اجرایی مشغول هستند که رسما سیستم بهداشت و درمان را به فنا داده اند ف در صورتیکه اگر این پست ها به متخصصین رشته های مربوط داده شود شاهد شکوفایی بهداشت خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
احسنت .سیتم های بهداشت درمان شده پزشک سالاری .اونم پزشکی که هیچ از کار بهداشت سر درنمیاره و فقط به خاطر مدرکش امده نشسته رو میز ریاست و گند زده به سیستم بهداشتی
Iran (Islamic Republic of)
پوری
۱۵:۲۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
متخصصین مربوطه همون پزشکا هستن
ک کلی واحد و درس پاس کردن ن ی عده بی سواد ک اصلا نمی دونن کار بهداشت و درمان چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
در جواب پوری ، من 20 سال به پزشکها درس دادم خودم هم پزشک هستم ، پزشکها هیچ تخصص وزمینه ای در مدیریت ندارن ، فقط برای تشخیص ودرمان بیماریها و اداره درمانگاههای غیر شهری ( روستایی) تربیت می شن . متاسفانه سیستم جامعه یک جوری هست که پزشکها کسی را غیر از خودسان نمیبینند و قبول ندارن . الان هم که بماند به نیم تنه خودشان میگن پیف دنبالم نیا بو میدی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
چرا تا حرف افزایش ظرفیت اومد؛ شما به فکر پزشکان موجود که کار نمیکنن افتادید ؟؟؟
مثلا در این ۸ سال نمیتونستید برای پزشکان موجود خودتون فکری بکنید ؟؟؟
یعنی اینقدر از افزایش پزشک میترسید ؟؟؟

به نظرم ذینفعان نباید نقشی در تصمیم گیری افزایش ظرفیت پزشکی داشته باشند.
-
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
باید با افزایش ظرفیت پزشکی جای آن 15 هزار پزشکی که طبابت نمی کنند گرفته شود مملکت رو به پیری است و نیاز به پزشک نیاز آینده خواهد بود مطالبات انحصار طلبانه صنفی مورد قبول در هیچ کجای جهان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مملکتی که درآمد پزشکانش بیشتر از مهندسان هست یعنی بیماری بر سازندگی غلبه دارد و پیشرفت نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۹ ۱۴ تير ۱۴۰۱
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
چه ربطی داره ، چی میگی؟ سرانه درآمد پزشک خصوصا پزشک متخصص نه تنها تو ایران تو آمریکا هم چند برابر شغل های دیگه است
فقط کمی تعقل آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
این چه بهداشتی است که به نوشابه و چیپس و پفک و مواد تراریخته و افزودنیهای شیمیایی مجوز میده، بعد میگوید نخورید. آیا برای مریض کردن مردم است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
در این سیستم غذا برای مریض شدن هست و دارو برای تجارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مردم عادی هم حق دارند در رشته های خوب تحصیل کنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۲۰ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بله درسته ولی رشته ی پزشکی رشته ی سنگینیه
آخرین اخبار