قانون گذاران آلمانی «اولاف شولتس» سوسیال دموکرات را به عنوان صدراعظم آلمان و جانشین آنگلا مرکل انتخاب کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو ماه و نیم پس از انتخابات پارلمانی در آلمان، اولاف شولتس سوسیال-دمکرات روز چهارشنبه از سوی نمایندگان پارلمان این کشور به عنوان صدر اعظم جدید آلمان انتخاب شد و به این ترتیب جناح چپ میانه در این کشور به قدرت رسید و به ۱۶ سال حکومت آنگلا مرکل خاتمه داد.

از مجموع ۷۳۶ نماینده پارلمان آلمان (بوندستاگ) که در انتخابات ۲۶ سپتامبر انتخاب شدند، ۳۹۵ نماینده به نفع اولاف شولتس رای دادند، ۳۰۳ نماینده رای مخالف و شش نماینده نیز رای ممتنع دادند و این امکان را برای شولتس فراهم کردند تا نهمین صدراعظم آلمان بعد از جنگ شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان حالا باید طی مراسمی «سند انتصاب» صدراعظم را به اولاف شولتس تحویل دهد. این سند، یک سند اداری است که آغاز رسمی دوره صدارت اعظمی او را نشان می‌دهد. وی و وزرای کابینه جدید که قبلاً تعیین شده‌اند، اواسط امروز در برابر نمایندگان پارلمان سوگند یاد می‌کنند.

تردیدی در انتخاب شولتس نبود. حزب وی -سوسیال دمکرات- که با کسب ۲۰۶ کرسی، در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر پیروز شد، در کنار دو شریک ائتلافی جدید خود یعنی سبز‌ها (۱۱۸ کرسی) و لیبرال‌های حزب دمکرات آزاد (۹۲ کرسی)، اکثریت را در دست دارد.

این رای گیری نشانه بازنشستگی آنگلا مرکل پس از چهار دوره صدر اعظمی است و دوره حکومت وی پس از شانزده سال به طور رسمی پایان می‌یابد. البته او ۹ روز کم داشت تا رکورد هلموت کهل (سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸)، صدر اعظم سابق آلمان را از لحاظ طول دوران صداراعظمی در این کشور بشکند.

مرکل که برای شرکت در جلسه انتخاب جانشین خود در پارلمان حضور داشت، پیش از آغاز این جلسه علنی، از سوی نمایندگان که اکثر آن‌ها ایستاده بودند، مورد تشویق طولانی قرار گرفت.

این در حالی است که نظرسنجی که یکم تا سوم دسامبر از سوی موسسه مطالعاتی یوگاو (YouGov) انجام شده بود و ۲۰۶۷ نفر در آن شرکت کردند، نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم آلمانی‌ها معتقدند که اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان نمی‌تواند بیش از چهار سال در این سمت باقی بماند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۴۴ درصد از آلمانی‌ها معتقدند که شولتس تنها به مدت چهار سال به عنوان صدراعظم در راس کار خواهد بود و در انتخابات مجدد شکست خواهد خورد. ۲۰ درصد دیگر از پاسخ دهندگان مطمئن بودند که ائتلاف سوسیال دموکرات ها، سبز‌ها و دموکرات‌های آزاد تا انتخابات بعدی از هم خواهد پاشید.

تنها ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی امیدوارند که شولتس مجدداً برای دوره دوم انتخاب شود و ۱.۳ درصد از پاسخ دهندگان نیز معتقد بودند که صدراعظم جدید به اندازه آنگلا مرکل در راس کار خواهد ماند.

۲۲ درصد از شرکت دهندگان نظرسنجی گفته اند که دولت جدید تغییرات جدی در سیاست‌های کشور ایجاد خواهد کرد، در حالی که ۵۱ درصد معتقدند که تغییر عمده‌ای رخ نخواهد داد. ۱۶ درصد دیگر نیز عنوان کردند که اصلاً انتظار تغییری ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار