افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری در شیراز

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان فارس، افتتاح و برنامه‌های بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در شیراز آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله رزمجو، مدیر اجرایی ستاد برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری فارس در آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری در شیراز و آغاز به کار هفته پژوهش و فناوری در فارس گفت: برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ از ۲۰ آذر آغاز شده است و تا ۲۶ آذر با هدف تعامل سازنده بین دانشگاه، صنعت و دستگاه‌های اجرایی ادامه دارد.

او با بیان این که شعار برنامه‌های هفته پژوهش امسال پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید است، افزود: امسال هم به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ها و نمایشگاه هفته پژوهش به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

رزمجو بیان کرد: مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان نیز روز سه‌شنبه ۲۳ آذر در محل نمایشگاه با حضور استاندار فارس، برگزار خواهد شد.

محمدهادی صادقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری در شیراز با بیان این که از هفته پژوهش و فناوری نباید تنها به عنوان یک ویترین نمایشگاهی استفاده شود، تاکید کرد: باید زمینه‌ای برای تعامل بیشتر نسبت به قابلیت‌های علمی و پژوهشی، بستری مناسب برای ادامه کار و فعالیت‌های اثربخش پژوهشی در مدیریت استان و سطح ملی ایجاد شود.

او با بیان این که شیراز، شهری دانشگاهی است و چشم شیراز، دانشگاه است، اعلام کرد: افتخار شیراز دو محور است؛ یکی حرمی که نماد معنویت است و دیگری دانشگاه و مرکزیت این شهر به عنوان شهر علم است.

صادقی  اظهار کرد: گذشته شیراز بسیار پر افتخار است و از این نظر می‌توانیم این گذشته را نه تنها احیاء کنیم که اثرگذارتر از قبل احصاء شود.

او استفاده نکردن از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را نوعی کفران نعمت تلقی و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی بعضا دارای ظرفیت‌های پژوهشی خوبی هستند که اگر کنار دانشگاه قرار گیرند، هم افزا شده و نتایج پر برکتی رقم خواهند زد.

صادقی همچنین استفاده نکردن از قابلیت‌های پژوهشگران را هم نوعی کفران دانست و افزود: دانشمندان ما نیازی ندارند و نیازمند بهره برداران تحقیقات و پژوهش‌ها هستند. دانشمندان ما موظف به در معرض گذاشتن خود هستند و درد و درمان را هم می‌دانند و برای اظهار آن‌ها تلاش می‌کنند و این مسئولان دستگاه‌های اجرایی هستند که باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها، تلاش کنند.

عبدالعلی کریمی جانشین استاندار فارس در گروه پژوهش و فناوری هم در این مراسم گفت: فارس، استانی تولید محور در سطح کشاورزی است و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود، اما با مسائلی همچون تحلیل منابع آبی رو به رو است و نیاز است تا مراکز علمی و پژوهشی به این حوزه ورود کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.