فرماندار ایرانشهر گفت: اولویت ما برای حفظ بنا‌های تاریخی و قدیمی و رونق گردشگری واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  علی شعبانی معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه ایرانشهر گفت: قلعه دامن این شهرستان یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به دوره هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد.

وی اگفت: این قلعه با واقع شدن در کنار جاده ترانزیتی چابهار، میلک، نخل‌های سرسبز و سر به فلک کشیده خرما، منازل خشت و سنگی و رودخانه دامن چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

فرماندار ایرانشهر گفت: قلعه دامن یکی از آثار تاریخی منطقه است که در ردیف آثار بمپور و جیرفت قرار گرفته است.

وی با دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بنا‌های تاریخی گفت: اولویت ما واگذاری بنا‌های تاریخی منطقه به بخش خصوصی است تا علاوه بر حفظ آن‌ها شاهد رونق جذب گردشگر و درآمد زایی برای منطقه باشیم.

شعبانی گفت: قلعه دامن در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شماره ۶۴٧٠ به ثبت رسیده است.

وی گفت: این جاذبه تاریخی، کنار رودخانه‌ای با همین نام در فاصله ٢۵ کیلومتری شمال غرب شهر ایرانشهر و در بخش دامن که آن را با نام‌های دامن، دامین یا دمن می‌شناسند، خودنمایی می‌کند.

ایرانشهر از جمله شهرستان‌های دارای آثار تاریخی متعدد در استان سیستان و بلوچستان است که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

بیت رهبر معظم انقلاب.

ساختمان محل سکونت رهبر معظم انقلاب در زمان تبعید از سوی رژیم ستم شاهی از ۲۸ آذر سال ۱۳۵۶ تا ۲۲ مردادماه سال ۱۳۵۷ به مدت ۲۳۷ روز که در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

قلعه "ناصری" مرکز حکمرانی بلوچستان

قلعه تاریخی ناصری در مرکز شهر ایرانشهر واقع شده و در عین حال یکی از وسیع‌ترین و زیباترین قلعه‌های منطقه محسوب می‌شود که در گذشته از آن به عنوان مرکز حکمرانی ایالت بلوچستان استفاده می‌شده است.

ناصرالدوله حاکم وقت ایالات کرمان و بلوچستان، پیشنهاد ساخت یک دژ نظامی عظیم را در محل فعلی شهر ایرانشهر (فهرج یا پهره قدیم) به ناصرالدین شاه قاجار می‌دهد که او نیز با ساخت قلعه در پهره موافقت می‌کند و بدین ترتیب کار ساخت قلعه در سال ۱۲۶۴ هجری قمری توسط شخصی به نام "استاد حسین معمارباشی کرمانی" آغاز و پس از هفت سال به اتمام می‌رسد و از آن پس به نام قلعه "ناصریه" نامیده می‌شود.

قلعه "ابتر"

قلعه تاریخی "ابتر" نیز مربوط به دوره قاجار است که در شهرستان ایرانشهر و بخش مرکزی روستای "ابتر" واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: واگذاری بنا‌های تاریخی یکی از سیاست‌های جدی دولت برای رونق گردشگری و حفظ بنا‌های قدیمی است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار