اجرای طرح «حمایت از مادران باردار» در استان همدان

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از اجرای طرح «حمایت از مادران باردار» خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،آرزو کاوه ئی,رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از گفت: در اجرای طرح «حمایت از مادران باردار» یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم گوشت بین آن‌ها توزیع شد.

او گفت: گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با همکاری ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره)، توزیع گوشت گوسفندی بین مادران باردار نیازمند ساکن در شهرستان‌های بهار، تویسرکان، رزن، کبودرآهنگ، ملایر و نهاوند انجام شده و مرحله دوم توزیع به زودی در شهرستان‌های همدان، فامنین و کبودرآهنگ هم آغاز می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  گفت: بارداری یکی از مهمترین مراحل و تجربه‌های زندگی مادران است که نیاز به توجه و مراقبت از آنان را افزایش می‌دهد تا با حفظ سلامت جسمی و روحی مادر، سلامت جنین و کودک نیز تأمین شود.

کاوه ئی گفت: بنابراین اهمیت تغذیه در بارداری امری انکارناپذیر و بسیار حائز اهمیت است و سالم بودن تغذیه دوران بارداری فواید زیادی برای مادر و جنین دارد.

او گفت: بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز اســتفاده از همه گروه‌های اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  گفت:تعادل به معنای این است که تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر باشد به نحوی که مصرف یک نوع ماده مغذی به مقدار زیاد سبب حذف سایر مواد مغذی نشود یعنی افزایش دریافت منابع کلسیم موجب حذف منابع آهن از برنامه غذایی نشود.

کاوه ئی گفت: تنوع غذایی و انتخاب انواع غذا‌ها از گروه‌های مختلف غذایی مانند نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها همچنین انتخاب موادغذایی مختلف در داخل هر گروه غذایی مانند برنج، گندم، جو، جو دوسر، ذرت مورد تاکید است چراکه مواد غذایی که در یک گروه جای دارند می‌توانند جایگزین همدیگر شوند.

او گفت: هر چه تنوع غذایی بالاتر برود احتمال تأمین موادمغذی لازم روزانه بیشتر می‌شودوبرای افزایش دریافت پروتئین در رژیم غذایی، مصرف مواد غذایی نظیر انواع حبوبات شامل عدس، لوبیا، ماش، باقلا همراه با غلات به شــکل عدس پلو، لوبیاپلو، عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان توصیه می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: مصرف مرغ آب پز یا کبابی، چربی گوشت گرفته وانواع ماهی تازه بخار پز یا کباب شــده اســتفاده از گوشــت ســفید از قبیل مرغ و ماهی دست کم ۲ نوبت در هفته به همراه شیر و لبنیات کم چرب شامل ماست، پنیر و کشک را توصیه می شود.

او گفت: تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی با ارزش می‌تواند در برنامه غذایی برای تأمین پروتئین استفاده شود بنابراین مصرف تخم مرغ به طور کامل پخته شده مورد تاکید است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به شرایط کنونی جهان و همه گیری  کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و نیز کمک به بهبود سریعتر بیماران بسیار حائز اهمیت است و مصرف پروتیین کافی نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی مادر باردار ایفا می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار