۲۹۰ هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله امسال در آتش سوخت.

باشگاه خبرنگاران جوان ساری- ابراهیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۳۹ فقره آتش سوزی از ابتدای امسال تاکنون در شبه جزیره میانکاله اتفاق افتاده است که در نتیجه آن ۲۹۰ هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی منطقه در آتش سوخت.

پارسال ۱۶ فقره آتش سوزی در این پناهگاه اتفاق افتاده و ۳۹۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی خاکستر شده بود و اگرچه حجم آتش سوزی‌ها امسال دوبرابر پارسال بود، اما به گفته مدیر کل محیط زیست استان با افزایش تجهیزات و بکارگیری نیرو‌های اداری در کنار محیط بانان تلاش شد امسال از گسترش آتش جلوگیری شود.

آتش سوزی‌های سریالی در میانکاله که همه آن‌ها منشا انسانی دارد از چند سال قبل شدت گرفت و کارشناسان پنج عامل مهم را در این آتش سوزی‌ها دخیل می‌دانند.

برخی سودجویان برای زمین خواری و در اختیار گرفتن زمین‌های این پناهگاه یا گسترش زمین‌های تحت مالکیت خود اقدام به آتش زدن پوشش گیاهی و جنگلی می‌کنند تا پس از خاکستر شدن این عرصه ها، بتوانند آن بخش را تصاحب کنند.

کینه جویی شکارچیان و صیادان پس از دستگیری نیز دومین عامل انسانی در آتش زدن این پناهگاه است، شکارچیانی که دستگیرو سلاح‌های آنان ضبط می‌شود در اقدامی تلافی جویانه بخش‌هایی از میانکاله را به آتش می‌کشند.

کشت ماده مخدر گراس نیز موضوعی بود که از چند سال قبل رسانه‌ای شد این قاچاقچیان در مناطقی از میانکاله که رفت و آمد کمتری دارد و پوشیده از درختان است گراس می‌کارند و هر بار که محیط زیست یا عوامل انتظامی از آن‌ها زهر چشم می‌گیرند و مزارعشان را تخریب می‌کنند آتش را در چند نقطه به جان میانکاله می‌اندازند، برخی قاچاقچیان نیز برای بیرون راندن رقبای خود مزارع آنان را آتش می‌زنند که این آتش به عرصه‌های میانکاله نیز سرایت می‌کند.

تضارب برخی اهالی با محیط زیست که در این منطقه سازه‌های داشتند و محیط زیست بر اساس قانون با آن‌ها برخورد کرده است و بی احتیاطی گردشگران نیز از جمله دلایل آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله است.

به گفته مدیر کل محیط زیست مازندران برخی افراد به عنوان مظنون در آتش سوزی‌ها میانکاله شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شده اند، اما تا زمانی که متهمان اصلی دستگیر و به جرم خود اعتراف نکنند نمی‌شود انگشت اتهام را دقیقا به سمت گروه یا افراد خاصی نشانه رفت.

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت در شرق مازندران قرار دارد و با پوشش درختان انار و درختچه‌های سازیل، نازیل و بوته‌های تمشک، دست‌کم ۱۳۰گونه پرنده مهاجر را در خود جای داده است.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار