اجرای ۳۵۷ هکتار سامانه آبیاری نوین در شهرستان درمیان

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت:تاکنون در بیش از ۴۰ درصد اراضی شهرستان درمیان مطالعات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از محل اعتبارات دولتی انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - نصیرایی گفت: در حال حاضر ۳۵۷ هکتار سامانه آبیاری نوین با اعتبار پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دست اجراست که از این مقدار ۳۴۷ هکتار آبیاری کم‌فشار و ۱۰ هکتار آبیاری تحت فشار است.

او گفت: خشکسالی‌های متوالی باعث کاهش منابع آبی شده و در این شرایط تنها راه حفظ تولید و افزایش راندمان آب، اجرای روش‌های نوین آبیاری است، اجرای این طرح‌ها باعث کاهش چشمگیر هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت‌فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون در این شهرستان ۲ هزار و ۴۶۷ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده و بیش از ۳۰ درصد اراضی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده است.

او گفت:احیای قنوات گامی موثر برای نجات روستا‌ها و رونق کشاورزی و دامداری است به همین سبب ضروری است همواره بازسازی و مرمت شوند.

نصیرایی گفت: ۶۶۰ رشته قنات فعال در شهرستان درمیان وجود دارد که نقش مهمی که در رونق کشاورزی و دامپروری منطقه دارند.

نصیرایی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۴۳ رشته قنات لایه‌روبی و بازسازی شده و لازمه حفظ حیات در یک عرصه بیابانی است چرا که باصرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قنات است.

او گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه نیز اقدام استراتژیک برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و بهره‌وری بهینه آب نسبت به میزان محصول تولیدی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: سیاست‌های جدید بخش کشاورزی از جمله شیوه‌های نوین کشت و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند راهی برای شکوفایی بخش کشاورزی در اوج بحران خشکسالی و تنش آبی باشد.

او گفت: ۶ واحد گلخانه با سطح ۲ هکتار در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان فعال است و تعداد واحد‌های در حال ساخت نیز ۱۵ واحد است که برای تسهیلات معرفی شده و در صورت اجرا و بهره‌برداری، اشتغالزایی بالایی در شهرستان ایجاد خواهد کرد.

نصیرایی گفت: ۴۲ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای با زیربنای سه هزار و ۱۰۰ متر مربع پیش‌بینی شده که از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برای کشت و ۶۰۰ متر مربع برای ساخت تاسیسات و انبار در نظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری نزدیک به ۳۴۳ تن کود اوره، ۲۲ تن کود فسفاته و ۱۶ تن کود پتاسه توسط شرکت‌های خدماتی توزیع شده که توزیع کود‌های فسفاته و پتاسه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

او گفت: مدیریت جهاد کشاورزی درمیان با توجه به فقر خاک‌های کشاورزی منطقه، ترویج و آموزش مصروف کود‌های پایه را در دستور کار قرار داده، اما نتیجه فعالیت‌های ترویجی مثبت در تغییر رفتار کشاورزان نیازمند مهارت و صرف زمان کافی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار