کتاب اردمین در گذر زمان با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی در ساوه رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اراک -  مراسم رونمائی از کتاب اردمین در گذر زمان با حضور جمعی از نویسندگان، اساتید دانشگاه و مسئولان محلی این روستای تابع شهرستان ساوه برگزار شد.

در این مراسم منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب با اشاره به اینکه برای این کتاب، در دو حوزه میدانی و کتابخانه‌ای به صورت علمی و مستند در حوزه‌های مختلف تدوین شده است درباره این کتاب به شرح زیر توضیح داد.

کتاب حاضر با نام "اردمین در گذر زمان"در ۱۰ فصل و پنج پیوست و قریب ۶۴ پانوشت مکمل مطالب اصلی، تدوین شده است.

هدف از تالیف این کتاب ارائه مستندی فشرده و قابل اتکا از تاریخچه و سرگذشت و آداب و رسوم و آیین‌های زندگی مردم روستای کهن اردمین به نسل جدید و آینده روستا و همه علاقمندان به تاریخ ایران است.

در نگارش کتاب سعی شده حتی‌الامکان ساده نویسی، استدلال منطقی، بی‌طرفی، مستندنویسی وحفظ پیوستگی مطالب سر لوحه کار قرار گیرد.

در فصل اول نگاهی گذرا داریم به جغرافیا و اماکن تاریخی و مذهبی و بیشنه فرهنگی نهایتا به بررسی قدمت، قومیت و نژاد مردمان پرداخته شده و در فصل دوم با ادبیات شفاهی و آشیق‌های معروف روستا البته فقط در سنه‌های اخیر آشنا می‌شویم و در فصل سوم به بازی‌ها بومی-محلی رایج و فصل چهارم به سرود‌های کودکانه اختصاص یافته است.

در فصل پنجم شرح مختصری از مراسم مختلف عروسی و عزا و مناسبت‌های مختلف و در ادامه در فصل ششم به ضرب المثل‌ها و چیستان‌ها ... به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پرداخته و در فصل هفتم مشاغل مردمان روستا ذکر می‌شود.

فصل هشتم به آشپزی و چگونگی تهیه غذا‌ها و شیرینی‌جات محلی، فصل نهم به معرفی گونه‌های گیاهی وجانوری و نهایتاً فصل دهم به معرفی شهدا و جانبازان و آزادگان روستای اردمین اختصاص یافته‌اند.

منظوری استاد دانشگاه و از اعضای گروه تالیف این کتاب ادامه داد: پیوست‌ها هم به ترتیب در برگیرندۀ خلاصۀ اظهارنظر‌های پیشکسوتان و اهالی در مصاحبه‌ها، معرفی اجمالی چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی هنری، سیاسی، ورزشی، و شاعران ونویسندگان، معلمین بومی، و طایفه‌های اردمین و نهایتا معرفی همراهان گروه تالیف و مصاحبه شوندگان است.

روستای اردمین در ۵۸ کیلومتری شمالغربی ساوه واقع و وجود قلعه با برج‌های قدیمی و بقعه‌ی تاریخی امامزاده یوسف از نوادگان امام هفتم، نشان از قدمت این روستا دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.