وزارت خارجه روسیه از دریافت پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهادات امنیتی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت خارجه روسیه درپی تشدید تنش‌ها با غرب برسر موضوع اوکراین در بیانیه امروز (چهارشنبه) خود از تحویل پاسخ کتبی آمریکا به پیشنهادات امنیتی مسکو به «جان سالیوان» فرستاده آمریکا در روسیه، خبر داد.

طبق گزارش رویترز، آمریکا امروز به درخواست‌های امنیتی روسیه پاسخ‌های کتبی ارائه کرد که گامی کلیدی در یک روند دیپلماتیک شکننده محسوب می‌شود، زیرا روسیه تمرین‌های نظامی جدیدی را در خشکی و دریا در نزدیکی اوکراین برگزار می‌کند.

در این پاسخ، واشنگتن به صراحت اعلام کرده است که درخواست‌های روسیه از ناتو برای عقب‌نشینی نیروها و تسلیحات از اروپای شرقی و همچنین جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو، مفید نیست و آمریکا آماده است درباره موضوعات دیگری مانند کنترل تسلیحات و اقدامات اعتمادسازی رایزنی داشته باشد.

اکنون پاسخ روسیه و پذیرفتن این مسائل از سوی آن تعیین کننده گام بعدی خواهد بود.

پیش از این مسکو هشدار داده بود که اعمال تحریم علیه شخصِ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، به او آسیب نمی‌رساند اما از منظر سیاسی می‌تواند ویران کننده باشد.

شب گذشته «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، از تحریم ولادیمیر پوتین در صورت افزایش تنش‌ها و حمله به اوکراین از سوی روسیه خبر داد.

کاخ کرملین نیز پیشتر با اشاره به کمک‌های دفاعی آمریکا به کشور‌های اروپای شرقی، واشنگتن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را متهم به تشدید بحران اوکراین دانست.

ساعاتی پیش سفارت آمریکا در کی‌یف با اشاره به افزایش مناقشات برسر اوکراین، از شهروندان آمریکایی خواست این کشور را ترک کنند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهروندان آمریکایی که مایل به ترک اوکراین هستند در حال حاضر گزینه‌های متعددی از طریق پرواز‌های تجاری از تمام فرودگاه‌های بین‌المللی اوکراین دارند.»

اوایل ماه جاری میلادی آمریکا دستور تخلیه خانواده دیپلمات‌های خود را از اوکراین صادر کرد و به دنبال آن انگلیس نیز راه آمریکا را دنبال کرد و تصمیم گرفت بخشی از کارکنان سفارت خود را از اوکراین خارج کند.

اندکی بعد از انتشار این خبر، وزارت خارجه روسیه از دریافت پاسخ واشنگتن به پیشنهادات امنیتی مطرح شده از سوی مسکو در ماه دسامبر خبر داد و برخی منابع دیگر نیز از احتمال ارائه پاسخ کتبی ناتو به این پیشنهادات خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار