سرشماری سالانه پستانداران شاخص پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون با هدف مدیریت بهینه حیات وحش و زیستگاه انجام شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان کرمان -مرجان شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: هر سال با هدف تعیین نرخ زاد و ولد، مدیریت زیستگاه‌ها و برنامه ریزی برای مدیریت بهینه حیات وحش برآورد جمعیت علفخواران شاخص مناطق تحت مدیریت با برنامه ریزی قبلی و با روش مشاهده مستقیم صورت می‌پذیرد.

به گفته او قراداد مشارکت در بهره برداری تفرجی از مجموعه پارک ملی خبر گامی موثر در مدیریت بهینه حیات وحش و زیستگاه می‌باشدکه در آینده با اجرایی شدن کامل آن ضمن کاهش و به صفر رسیدن تخلفات شکار و صید در منطقه، اثرات جانبی این طرح بر اقتصاد مردم بومی نیز تاثیرگذار است.

در ادامه منصور پورسینا رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی استان کرمان گفت: روش سرشماری مستقیم حیات وحش یکی از روش‌های متداول سرشماری در ایران است که با شناسایی قبلی زیستگاه‌ها، مسیر‌های حیات وحش و تقسیم بندی آن‌ها بر اساس تعداد نیرو‌ها و جداسازی زیستگاه‌ها (در راستای جلوگیری از تداخل حیات وحش) به صورت همزمان و با ثبت اطلاعات در فرم‌های سرشماری با گروه‌های دو یا سه نفری صورت می‌گیرد، در این روش برآورد حداقل جمعیت علفخوران منطقه برای مدیریت بهتر حیات وحش و بررسی اثرات جانبی نظیر خشکسالی و یا تخلفات شکار و صید مشخص می‌شود.

او می‌گوید: پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون با وسعتی بیش از ۱۸۰ هزار هکتار به سه منطقه کلی تقسیم بندی می‌سود که در هر منطقه حدود ۱۷ مسیر تعریف و سپس به صورت همزمان گرو‌های دو یا سه نفری اقدام به سرشماری حیات وحش می‌کنند.

پورسینا گفت: جمعیت کل و بز و قوچ و میش سرشماری شده در سال جاری علی رغم خشکسالی شدید با تلاش مضاعف همکاران و مدیریت زیستگاه، مطلوب بوده و کاهش نیافته است، اما جمعیت جبیر در این گنجیه کشور که مامن مناسبی برای جانورانی نظیر پلنگ، کاراکال، گربه جنگلی، گرگ، کفتار، رود عسل خوار، هوبره، کبک، تیهو، عقاب طلای و بالابان و ... می باشد به سبب وجود گرگاس دچار تغییرات شده است.

به گفته او ،به دلیل وجود گرگاس در منطقه که حاصل آمیزش سگ‌های بلاصاحب با گرگ می‌باشد، جمعیت جبیر کاهش یافته و به بدین منظور برای مدیریت بهینه حیات وحش برنامه ریزی لازم در خصوص چگونگی مدیریت این گونه مهاجم صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار