سهم تولید علم ایران قبل از انقلاب یک صدم درصد بود که در سال ۹۹ با رشد ۲۰۰ برابری به جایگاه پانزدهم جهان ارتقا یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان - کمیت و کیفیت سهم تولید علم در ایران پس از انقلاب به اندازه‌ای رشد پیدا کرده که کشورمان از جایگاه ۵۴ جهانی به رتبه پانزدهم ارتقا یافته است.

مسئولان آموزش عالی می‌گویند که دلیل اصلی دو رقمی شدن رتبه ایران در سطح جهان، تنها استفاده از مهارت نیرو‌های خبره و کاربلد است که با فناوری‌های جدید توانسته اند به رفع نیاز‌های کشور بپردازند.

مثلا تعداد دانشگاه‌های کشور پیش از انقلاب ۱۵ بوده و امروزه به بیش از ۲۶۴۰ واحد رسیده است. تعداد مدارس از حدود ۴۷ هزار با رشد ۵ برابری به بیش از ۲۲۰ هزار مدرسه رسیده است.

به گفته وزیر علوم، ایران در تمام رشته‌ها جایگاه بین یک تا پانزدهم را دارا است و تمام این عوامل باعث شده اند تا میانگین رتبه علمی ایران در سطح جهان عدد ۱۵ را نمایش دهد.

زلفی گل گفت: تحصیل مقطع دکتری قبل از انقلاب اسلامی در کشور دایر نبوده است و از سال ۱۳۶۵ دانشگاه‌های ایرانی توانسته اند دانشجویان دکتری تربیت کنند. این موضوع باعث پیشرفت علمی کشور شده است؛ چرا که هر پایان نامه دانشجویی باعث رفع مشکلات جامعه می‌شود.

رشد کمی دانشجویان ایرانی؛ شاخص توسعه علمی کشور 

رشد کمی دانشجویان کشور یکی دیگر از شاخص‌های توسعه علمی در سال‌های پیش از انقلاب است که از ۱۷۰ هزار دانشجو به بیش از ۳ میلیون نفر ارتقا یافته ایم.

علی اکبر صبوری گفت: میزان استفاده کشور‌های خارجی از مجلات ایرانی، نشان دهنده کیفیت مقالات است؛ بنابراین بحث کمیت مقالات ایرانی به دهه ۷۰ و ۸۰ و کیفیت به دهه ۹۰ بر می‌گردد.

۱۵ هزار مجله در یکی از پایگاه‌های استنادی دنیا نمایه شده اند و انتشار هر کدام از آن‌ها به عنوان تولید علمی شناخته می‌شود.

صبوری اضافه کرد: در سال ۱۳۵۴ تعداد مقالات علمی کشور ۳۷۱ مورد بوده است؛ یعنی سهم ما در دنیا ۸ صدم درصد را در آن زمان نشان می‌دهد. در سال ۱۳۶۴ تعداد مقالات ۱۳۱ مورد بوده که بیانگر سهم ۱۵ هزارم درصد ایران در بین المللی سازی مقالات علمی است.

در سال ۲۰۰۰ تعداد مقالات علمی کشور ۱۴۶۷ مورد با جایگاه ۴۸ بوده است و رشد ۱۰ برابری را نشان می‌دهد و سهم جهانی ایران در تولید علم به ۱۴ صدم درصد جهانی می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در سال ۱۳۸۱ از لحاظ تولیدات علمی به رتبه ۲۲ رسیده ایم و با ۱۹ هزار و ۶۳۱ مقاله یک درصد تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده ایم و هم اکنون تنها روی کیفیت دانشگاه‌ها و مقالات علمی تاکید می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ تعداد مقالات ایرانی حدود ۵۳ هزار و ۹۰۲ مقاله بود که موفق شدیم از یک صدم تولید علم ایران در سال ۵۷ به رشد ۲ درصدی با رتبه ۱۵ جهانی در سال ۹۹ برسیم.

محمدجواد دهقانی گفت: در رتبه بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره جهان حضور داشته که از ایران تعداد ۵۱ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه بندی جهانی ISC سال ۲۰۲۰ از ایران ۴۶ دانشگاه حضور داشتند.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری افزود: یکی از مهمترین دستاورد‌های رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشور‌ها و دانشگاه‌های تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاه‌های کشور در سطح بین المللی وجود خواهد داشت.

سهم ایران در تولید علم دنیا به ۲ درصد ارتقا یافت/ حضور ۵۱ دانشگاه ایرانی در جمع ۲۳۰۰ دانشگاه خارجی در رتبه بندی ۲۰۲۱ اسکوپوس

شتاب ده برابری جهانی تولید علم ایران در فاصله زمانی ۴ سال 

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه‌های ایرانی از فاصله زمانی ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۰ با شتاب ده برابری جهانی در تولید برون‌داد‌های علمی حرکت پژوهشی موثری انجام داده اند.

به گفته مسئولان دانشگاهی، میزان رشد علم در کشور کافی نیست و باید با تلاش فراوان برای دانش آموختگان دانشگاهی بستر سازی انجام شود تا آن‌ها به شغل مناسب خود دست یابند.

رشد علمی ایران در سال‌های اخیر موجب شد که کشورمان از گردونه رقابت با کشور‌های کمتر توسعه یافته که روزی رقیب محسوب می‌شدند عبور کرده و به میدان رقابت با مدعیان اصلی علم و فناوری در جهان وارد شود.

گزارش از نادیا عابد 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
اگر از رشد علمی تعدا مقالات چاپ شده است که سخت در اشتباه هستید. به عنوان یک دانشجوی دکتری باید بگم اگر مقاله رشد علمی رو نشون میداد باید نمودش رو در صنعت میدیدیم. استا برای ارتقای علمی به مقاله نیاز داره، فشارش رو روی دانشجو میاره و دانشجو هم عددسازی میکنه. مقاله ای رو که با پول بشه تو میدان انقلاب خرید، باید فاتحه اش رو خوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
۲۰۰ درصدیعنی دوبرابر وفرق است بین دویست درصدبادویست برابر.
Iran (Islamic Republic of)
mohammad fakhri
۱۷:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
علم برهمه چیز توانایی برهمه چیز هم میتواند باشد!!البته من ایجورشو ندیدم هیج جا@@
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام.از دولت و مجلس میخواهیم واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی برای مردم ازاد کنند.یکی از دلالان اصلی خودرو همین اقای نعمت بخش هست که باعث گرانی ده برابری خودرو در هشت سال دولت تدبیرو امید شده،همیشه در جیبش یک کاغذ نوشته شده اماده هست تا بگوید اهن و...گرون شده،در صورتی که در خودرو از بی کیفیت ترین مواد استفاده شده و حداقل ده برابر گرانفروشی میکنند البته اینها با قطعه سازان نیز پشت پرده قرارداد افزایش قیمت قطعه بستند و قطعه را نیز اینها گران کردند تا حرفی برای گفتن داشته باشند،خود ایشان نیز چند تا ماشین میلیاردی خارجی سوار میشه و دم از خودروی ملی میزند،بیچاره مردمی که دیگر توان خرید خودرو ندارند و جان و مالشان در جاده ها به خاطر بی کیفیتی خودرو در خطر هست،امیدوارم دستگاه قضایی،مجلس،دولت و بیت رهبری در این مسئله ورود کرده و در عمل برخورد قاطع کنند تا مردم فکر نکنند که یک دستگاهی از این شرکتها حق السکوت و سهم میگیرند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
علم تولید میشه ولی عالمان و دانشمندان را کسی نیست نگهداری کند که مهاجرت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
علم از نوع ایرانی که این مسئولان اعلام می کنند تا الان بدرد مردم نخورده. چند تا مقاله که خروجی نداشته باشه و اثرش رو در صنعت نبینیم هیچ ارزشی ندارد. تنها ارزش این امارهای مقالات بدرد مسئولان می خورده که هر سال اعلام کنند و خودشون رو با 50 سال قبل بسنجند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
میگم چرا اینقدر بی منطقیذ!!!!!

یعنی۴۰سال دیگه کسی بخواد بگه الان۴٠۰٪ تولید علم بیشتر از زمان الان بوده اصلا بنظرتون کار و مقایسه عقلانی ای هستش؟؟؟

منط
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۴:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
شاید تولید علم خوب بوده ولی فقر ، بدبختی ، بیکاری ، فساد ، افزایش سن ازدواج ، شرمندگی پدر جلوی زن و بچه ، اجاره نشینی ، کاخ نشینی ، آقا زاده پروری هم تولید خوبی داشته و رشد کرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
واقعا خجالت هم چیز بدی نیست . هنوز هم خودتان را با چهل سال قبل مقایسه می کنید . البته این خصلت بی خردان و نا مردان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
یه سوال ساده؟
چند درصد ار این تولید علم با تقاضای داخلی بوده؟۱
مهم تر از اینکه چقدر علم تولید شده باید دید برای چی تولید شده برای مدرک یا رفع نیار های واقعی
علم که فقط برایی مدرک تولید میشه به درد ممکت نمی خوره که هیچ نشون میده کلی از منابع مملکت بدر و بخشش شده به سایر ممالک بدون دریافت هزینه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
لطفا به این مقاله شدت رشد بی ارزش شدن پول ملی ؛شدت رشد فساد ؛رانت؛ تبعیض؛بی کاری ؛فقر؛کاهش امید به زندگی؛افزایش خودکشی؛افزایش ویرانی ، شدت بی برنامه گی؛ افزایش رشد مهاجرت نخبگان؛ افرایش رشد مسولان و مدیران فاسد و پول پرست بی سواد؛ کاهش وجدان کاری و ؛افزایش لگدمال کردن شخصیت ارباب رجوع در ادارات و سازمان ها؛ بی ارزش شدن ویزا؛کم شدن اعتبار ملی؛ نرخ افسردگی و آقا زاده پروری ؛تبعیض ؛کم رنگ شدن دین؛افزایش نرخ سرطان و بیماریها؛ و ایجاد بنگاه های سرمایه داری در جای جای کشور آنهم در برابر ۶۰میلیون فقیر مطلق رو هم اضافه کنید . باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
زرشششششک
-
HANI
۱۲:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
اره علم دزدیو اختلال و خشونت و نژادپرستی... علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
عالی
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فقط آمار اعلام کنین، مخصوصا آمارهای رو هوا، شاید یه عده بگن نه بابا راس میگن
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فقط آمار اعلام کنین، مخصوصا آمارهای رو هوا، شاید یه عده بگن نه بابا راس میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
تا حالا فکر کردید چرا در کشور ما با این همه تولید علم و فناوری باز هم بیکاری و فقر وعقب ماندگی بی داد میکند.لابد میگویید علتش رژیم گذشته شاهنشاهی میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
نظرات ما رو منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
یعنی چی تولید علم
تولید ماشین های بی کیفیت
غذاهای مضر
کدوم علم‌؟!!! علمی که نتونسته صنعت و اشتغال و سلامت ایجاد کنه، به چه درد میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
اگر شرایط مملکت سالم و خوب بود که نخبگان مهاجرت نمی‌کردند، رشد علم بسیار فراتر از این ارقام بود
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فرار مغز ها هم آمارش رو بگو نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
با سلام. باعث تاسف است که خود را با 40 سال پیش مقایسه میکنیم. بهتر نیست امروز خود را با امروز کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، روسیه و حتی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کنیم. آنها کجا هستند و ما کجاییم. فرودگاهی که امروز در امارات مستقر شده باید در ایران مستقر میشد. تمام پروژهای نفتی و گازی اجرا شده در آن کشورها باید در ایران اجرا میشد و ....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۰۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
یک تار موی قبل انقلاب نمی شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
زیاد شدن تعداد دانشگاه رشد علمی نیست بلکه ایجاد امکان ورود افراد با توانایی ذهنی پایین به دانشگاه و در نهایت ایجاد توقع مانند داشتن شغل با حقوق بال، نرفتن به سربازی و ... برای این افراد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
یه پیشنهاد به باشگاه خبرنگاران دارم. اصلا به انقلاب کاری ندارم. خیلی هم عاشق انقلابم. اگه میتونید، سال پیش رو با امسال مقایسه کنید. اینی که نسبت به قبل انقلاب بهتر شدیم رو ده سال قبل هم میدونستیم.این که مقایسه با ۴۰ سال پیش بکنیم، فقط خودمون رو عقب میندازیم. چون محدود میکنیم خودمونو که بهتره سال های پیش هستیم.
این پیشنهاد رو اگر کسی دلسوزه به بالاتری ها برسونه. حیفه وقتمون رو صرف چیزهایی بکنیم که میدونیم درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
رشد علم را به قبل نمی سنجند نسبت به کشور های همسایه و دنیا می سنجند کره جنوبی که در صنعت خودرو پیشرفته است به اندازه یک استان ما نمی شود و در زمان افتتاح کارخانه ایران خودرو برای تولید پیکان آنها تماشاگر بودند و حسرت ایران را می خوردند .
Iran (Islamic Republic of)
soroush
۰۹:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
بچه گول میزنین؟؟ اولا که اون زمان جمعیت ایران ۳۲ میلیون نفر بود و الان ۸۵میلیون. یعنی در حقیقت هیچکاری نکردین. دوما اون زمان دانشگاه ارتباط با صنعت داشت متخصص تربیت میکرد. الا داره مواد اولیع برا خارجیا تولید میکنه. چاپ مقاله رشد علم نیست... . شاید در زمینه پزشکی اینطور باشع ولی در زمینه مهندسی که خودم توش مشغولم ۹۹ درصد مقالات صرفا گزارشی از یک پژوهش هستند که هیچ ارتباطی با صنعت ندارن و فقط از یه گپ علمی نشات گرفته که اون رو مناسب چاپ تو مقالات کرده. واقعا واقعا خنده داره بعضی تیترها. چه افتخاری؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فرار نخبه ها به خارج از کشور دلیل اصلی تولید علم هست ....توایران فقط تعهد مهم است نه تخصص ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
بعد از ۴۳سال فقط ۲۰۰درصد؟!؟! کشورهای دیگه چند درصد رشد کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
طی این مدت علم در دنیا پیشرفت هزار برابری داشته