مسئول کارگروه سازه های آبی تاریخی شرکت آب منطقه‌ای قزوین از ثبت ملی قنات فضلعلی خان روستای رادکان شهرستان تاکستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین - ابولفضل کبیری گفت: پس از چند سال تلاش شبانه روزی ،قنات فضلعلی خان روستای رادکان، در دی ماه سال جاری به ثبت ملی رسید.

به گفته مسئول کارگروه سازه‌های آبی تاریخی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، بخش مهمی از قنات باستانی فضلعلی خان در روستای رادکان از توابع بخش خرمدشت شهرستان تاکستان قرار دارد ، که یکی از سازه‌های آبی تاریخی و منحصر بفرد کشور است و تا چندی پیش بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کرد.

وی با بیان اینکه، این قناب به دلیل عدم لایروبی و مرمت در حال حاضر آبدهی نداشته و بلا استفاده مانده است، گفت: با توجه به شرایط کم آبی در استان و خشکسالی‌های پیش رو، کارگروه سازه‌های آبی تاریخی ذیل کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی استان قزوین در نظر دارد، با توجه به ظرفیت‌های بسیار ویژه "قنات فضلعلی خان"، برایجلب حمایت‌های مادی و معنوی در راستای مرمت و احیا این قنات، اقدام کند.

وجود قنات باستانی به طول حدود ۳۰ کیلومتر و قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، در منطقه تاکستان، که نشانگر پیشینه تاریخی آن است، علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان و کمک به احیا منابع آب‌های زیرزمینی، به لحاظ گردشگری نیز حائز اهمیت است و می‌تواند در چشم انداز توسعه منطقه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی، نقش و جایگاه مهمی داشته باشد.

پیش از این سه قنات روستای امیرآباد نو بویین زهرا و روستای حصار خروان  و شهر شرفیفه شهرستان البرز ثبت ملی شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.