طرح پایش زیست محیطی شبانه واحد‌های صنعتی و معدنی استان با هدف پیشگیری از انباشت آلایندگی‌ها اجرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین - محمد علی ظهیری معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و امکان ایجاد پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده‌ها که یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی هواست، طرح پایش شبانه واحد‌های صنعتی و معدنی به صورت همزمان در تمامی شهرستان‌های استان قزوین به اجرا در آمد.

در این طرح شهرک‌ها و نواحی‌های صنعتی و مراکز تولیدی بزرگ استان مورد پایش و بازدید کارشناسی قرار گرفتند.

ظهیری با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح شناسایی و برخورد با صنابع آلاینده محیط زیست و جلوگیری از تخلف در خارج از ساعت‌های اداری است، گفت: ارتقا کیفی شاخص‌های زیست محیطی واحد‌های تولیدی و خدماتی در استان و انجام اصلاحات لازم و جلوگیری از پسماندسوزی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه سوزاندن هرگونه پسماند و ضایعات باعث انتشار گاز‌های سمی خطرناک در محیط شده و برای سلامتی انسان و سایر جانداران مضر است، گفت: سوزاندن پسماند‌ها همچون آتشی برافروخته به جان محیط زیست و طبیعت است که خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در این بازدید‌ها وضعیت خروجی پساب، فیلتراسیون، سیستم پایش آنلاین، نحوه مدیریت پسماند و خوداظهاری واحد‌های صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به عدم رعایت الزامات زیست محیطی از جمله خاموش کردن فیلتر‌ها و یا رهاسازی پساب به اراضی مجاور از سوی برخی مراکز اخطار‌های لازم به آن‌ها داده شد.

براساس گزارش‌های مردمی، بسیاری از صنایع و واحد‌ها بعد از ساعت رسمی کاری و اداری از استاندارد‌های زیست محیطی در بحث آلودگی هوا، پساب صنعتی وحتی رهاسازی پسماند و تخلیه نخاله‌ها خارج می‌شوند.

ظهیری در اهمیت پایش‌های شبانه گفت: بازدید‌ها و نظارت‌های شبانه صنایع به لحاظ بررسی وضعیت زیست محیطی واحد‌ها و جلوگیری از ایجاد آلودگی احتمالی آن‌ها به ویژه در فصل سرما حائز اهمیت است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین تصریح کرد: مطابق قوانین و مقررات موجود صنایع موظف هستند ضوابط زیست‎محیطی را رعایت و از آلوده ساختن محیط زیست خودداری کنند، در غیر این صورت برابر قوانین و مقررات با هرگونه تخریب و آلودگی محیط زیست برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

ظهیری با اشاره به اهمیت کمک از سوی شهروندان در اجرای هرچه بهتر این طرح گفت: با توجه به حجم صنایع موجود دراستان قزوین و استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی، از مردم درخواست می‌ کنیم در صورت اطلاع از هرگونه آلایندگی صنایع خصوصا در ساعات شب مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.