نائب رئیس شورای فدراسیون روسیه اظهارات رئیس جمهور امریکا را تشویق کی‌یف به عملیات نظامی علیه جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - کنستانتین کاساچف در صفحه فیسبوک خود نوشت: اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تشویق مستقیم به یک عملیات نظامی از سوی کی‌یف است که در حال حاضر به وسیله‌ی غرب پوشش داده می‌شود.

به گزارش آر تی ،نائب رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: هر سخنی که در چنین لحظاتی بیان می‌شود ممکن است اظهاراتی سرنوشت ساز باشد. سخنان بایدن خیانت واشنگتن و متحدانش به میلیون‌ها نفر در خط تماس کی‌یف و دونباس است و از سیاستمداران انتظاری جز جلوگیری از جنگ وجود ندارد.

جو بایدن پیش از این در مورد روسیه و اوکراین سخنرانی و جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به نقض آتش‌بس در دونباس متهم کرده بود اگرچه این دو جمهوری اخیراً از بمباران سرزمین‌های خود به وسیله ارتش اوکراین خبر داده‌اند.

بایدن همچنین اظهارات مداوم و بی‌اساس خود درباره تلاش‌های روسیه برای حمله احتمالی به اوکراین را ادامه داده و تهدید کرد در صورت تشدید تنش‌ها، مسکو را تحریم می‌کند.

همزمان با افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین و منطقه مرزی روسیه، ارتش اوکراین مدعی شد: «جدایی طلبان وابسته به روسیه در دونباس در 24 ساعت گذشته، 78 بار آتش بس را نقض کردند».

اهالی دونتسک هم در واکنش به بیانیه ارتش اوکراین اعلام کردند: «نیروهای اوکراینی در 24 ساعت گذشته 31 بار آتش بس را نقض کردند».

مقامات دونتسک ضمن اشاره به حمله ارتش اوکراین به ایستگاه پمپاژ آب، نسبت به وقوع خطر تشنگی سراسری در 40 منطقه دنباس هشدار دادند. آن‌ها همچنین برای مقابله برای ارتش اوکراین بسیج عمومی اعلام کردند.

در جمهوری لوهانسک نیز اعلام شد نیرو‌های اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بار آتش بس یا همان توافق مینسک را نقض کردند.

مقامات جمهوری دونتسک و لوهانسک جمعه از آغاز روند تخلیه شهروندان خود به ویژه زنان، کودکان و سالمندان به منطقه روستوف روسیه به دلیل تهدید فزاینده حمله اوکراین به این دو جمهوری خبر دادند.

رئیس جمهور روسیه معتقد است تنها راه خروج از این تنش‌ها پایبندی به «مینسک» است، اما اوکراین قصد ندارد به آن عمل کند.

توافقنامه مینسک در فوریه ۲۰۱۵ بین روسیه و اوکراین امضا شد. خروج نیروهای نظامی از منطقه، از سرگیری روابط اقتصادی و اصلاح قانون اساسی در اوکراین از مفاد این توافق است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار