قالیباف بند مربوط به ارز ترجیحی را به کمیسیون تلفیق بازگرداند

رئیس مجلس شورای اسلامی بند مربوط به تصمیم گیری در مورد ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ را به کمیسیون تلفیق بازگرداند.

باشگاه خبرنگاران جوان - در ادامه جلسه علنی دوشنبه  دوم اسفند، مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندهای در آمدی لایحه بودجه، علی اکبر گریمی نماینده مردم اراک در مجلس در پیشنهادی خواستار بازگشت به لایحه دولت و حذف ارز ترجیحی شد.

بعد از اظهارات مخالفان و موافقان، قالیباف رئیس مجلس، این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند.

به گفته کریمی « ارز ۴۲۰۰ تومانی منبع بزرگی برای رانت خواری در اقتصاد ایران است و تدوام آن در صحنه اقتصاد کشور می تواند منشا عظیم رانت خواری را تدوام بخشد . بنابراین ما نیز به آثار تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توجه داریم ، ولی باید این واقعیت را یپذیریم  که با توجه به اختلاف  که بین ارز ۴۲۰۰ و ارز آزاد وجو دارد،  انگیزه فساد ایجاد می کند که افرادی بخواهند از  این ارز بهره مند شوند، پرونده های زیادی داریم که افراد زیادی ارز را گرفتند و کالایی وارد  کشور نکردند.»

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز ببا بیان اینکه قرار نیست اینجا حرف سیاسی زده شود گفت: باید در این مورد کار کارشناسی و علمی انجام شود. اینکه شعار دهیم در مقابل ملت تصمیم بگیریم یعنی کمیسیون را جمع کنیم و این سخن صحیحی نیست مجلس براساس آئین نامه و قانون حرکت می کند و من بارها گفته ام معیشت خط قرمز مجلس است و در این موضوع شکی نداریم.»

روز گذشته نیز نمایندگان مجلس با حضور جمعی از نمایندگان دولت و نهادهای امنیتی در یک نشست غیرعلنی به بررسی موضوع ارز ترجیحی پرداختند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
مجلس محترم و انقلابی، اعتراضی که به دولت روحانی داشت حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی بود! پس چرا در این دولت این ارز در حال حذف شدن است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
درود بر مردان خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
احسنت به جناب کریمی نماینده اراک خدا خیرت دهد همینطور مرحبا به دکتر قالیباف که به نظرات کارشناسی اهمیت میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
همین رانت خواری ناشی از ارز ترجیح خود عاملی مهم در افزایش نقدینگی است که باعث میشود پولهای کثیف وارد بازارهای ارز ، سکه، و مسکن شده و پول ملی را بی ارزش و بالتبع آن تورم افزایش یابد در مقابل حذف ارز ترجیحی و جایگزینی یارانه به جای آن باعث توزیع ثروت و خاصیت ضد تورمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
در ارتباط با سخنان آقای حاجی بابائی در گفتگو ویژه خبری یکم اسفند،الان جناب حاجی بابائی بفرمایند با این ابتکار بی نظیری که واقعا" نظیرش در هیچ جای دنیا پیدا نمیشود بالاخره وارد کننده کالاهای اساسی کیست؟ اگر بخش خصوصی و همان حلقه بسته وارد کنندگان برگزیده میباشند که آنها برای واردات ارز میخواهند این ارز از کجا و با چه قیمتی قرار است به ایشان داده شود ؟ پس آنوقت ۲۳ هزار میلیارد تومان رابرای چه به دولت میدهید؟ آیا قرار است دولت خود وارد کننده شود؟ واگر دولت خود قرار است وارد کننده باشد کشور فروشنده کالای اساسی که پول ما بدردش نمیخورد، پس دولت نیاز به ارز دارد دولت این ارز را از کجا تامین میکند؟ و اصلا" مگر دستگاه کند ،تنبل و بی انگیزه دولت توان واردات نهاده و دارو را دارد ؟ چه تضمینی است که در خرید دولت فساد اتفاق نیفتد؟ یا کالاها در زمان لازم به مصرف کننده برسد؟ بعد میگوئید باید قیمتها را کنترل کرد تا با مشکل مواجه نشویم ، دولت چنین توان کنترلی را درخود ندیده که پیشنهاد حذف ارز ترجیحی را داده حال شما نماینده به جای آنکه کمک حال دولت باشید کنار گود مینشینید و خرده فرمایش میکنید.
ظاهرا" شما نماینده دغدغه تورم را دارید که راضی به محو ارز ترجیحی و جایگزینی یارانه مستقیم با آن نیستید ، پس با چه توجیهی به دولت اجازه میدهید که ۸۰ هزارمیلیارد تومان برای کنترل بازارهزینه کند اینکه شد توزیع بیشتر نقدینگی نسبت به سال جاری و بالتبع نتیجه اش میشود افزایش تورم نسبت به سال جاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه نه تنها كار نميكند بلكه هميشه در روند اخلال ايجاد ميكند از نمايندگان فهيم ميخواهيم ايشان كه تشنه قدرت است اجاره ندهند رياست مجلس را برعهده بگيرد.
آخرین اخبار