آیین‌نامه جذب استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تصویب شد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: هیئت وزیران آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ناصر باقری‌مقدم درباره تصویب آیین‌نامه «جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور» گفت: هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد. تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به انجام تکالیف مقرر در این آیین‌نامه هستند.

 بر همین اساس، بنیاد متعهد است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ‎ماه‏ از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شیوه نامه شناسایی صاحبان استعداد برتر دارای توانمندی‌های بالقوه و بالفعل را با در نظر گرفتن شایستگی‌های علمی پژوهشی، فناوری و افتخارات متقاضیان؛ شایستگی‌های شغلی، فرهنگی، اجتماعی و سوابق کاری با جهت‌گیری ایجاد تحول در دستگا‎ه‌های اجرایی تنظیم و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند.

او گفت: متقاضیان می‌توانند در سال آخر تحصیل در دانشگاه و یا طی زمان گذراندن خدمت سربازی، درخواست خود را جهت احراز صلاحیت به بنیاد اعلام کنند. دستگاه‌های اجرایی بر اساس سهمیه‌ای که با بنیاد به طور سالانه تعیین و توافق می‌کنند، با تایید سازمان اداری و استخدامی کشور و واحد‌های تابع آن، در چارچوب منابع مصوب سالیانه و با رعایت قوانین و مقررات استخدامی مربوط نسبت به جذب و به کارگیری مشمولین این آیین نامه اقدام خواهند کرد.

بنا بر مفاد این آیین‌نامه سازمان اداری و استخدامی کشور باید هر ساله آزمون عمومی و اختصاصی متناسب با مشاغل موضوع این آیین نامه را همراه با سایر آزمون‌های استخدامی یا مستقل از آن ها، ویژه استخدام برگزیدگان صاحب استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی برگزار کند و متقاضیان جذب و استخدام، چنانچه بتوانند با موفقیت آزمون عمومی، اختصاصی و گزینش را طی کنند، دستگاه‌های اجرایی موظفند تمهیدات لازم برای تصدی پست ثابت در مشاغل حاکمیتی و رسمی شدن برای آن‌ها را فراهم کنند.

باقری مقدم گفت: در صورتی که هر کدام از دستگاه‌های مشمول این آیین نامه نیاز به دریافت خدمات نخبگان و استعداد‌های برتر برگزیده داشته باشند، سازمان اداری و استخدامی کشور باید اشخاص یاد شده را در اولویت قرار دهد. دستگاه های اجرایی می‌توانند در صورت نیاز، مشمولین این آیین نامه را در قالب سمت‌های مدیریت حرفه‌ای بدون رعایت سلسله مراتب مدیریتی وفق بند (الف) ماده ‎ (۵۴) ‏ قانون مدیریت منصوب کنند.

به گفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان مطابق آیین نامه مذکور و با هدف اثرگذاری بیشتر نخبگان و استعداد‌های برتر دوره‌های آموزشی، رشد و توانمندساری برای مشمولین طراحی و اجرا خواهد شد.

افرادی که پیش از ابلاغ این آیین نامه، بر اساس تصویب نامه یادشده برگزیده شده اند، در صورت عدم برگزیدگی بر طبق این آیین نامه کماکان از امتیازات تصویب نامه سابق برخوردار هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک نخبه
۱۸:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنده نخبه هستم و هنوز هیچ تسهیلاتی خاصی از طرف بنیاد به ما داده نشده در این مورد. ضمن اینکه اگر خودتان همین الان به سایت سامانه سینا بنیاد ملی نخبگان مراجعه کنید متوجه میشوید که این خبر تنها در حد یک خبر خوشحال کننده موقتی است و کسی آن را جدی نگرفته است. اگر مسئولین ما اینگونه قدر نخبگان را میدانستند که بخواهند آینده شغلی آنها را تضمین کنند، هیچ نخبه ای از کشور خارج نمیشد. اتفاقا همین خبرهای مشکوک و دروغ هست که جامعه نخبگان را اذیت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
نخبه کسیه که از طرف آمریکا با هزینه کامل بورسیه شده باشه
آخرین اخبار