معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌ها سالانه از مرگ دو تا سه میلیون نفر بر اثر ۲۰ نوع بیماری جلوگیری می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای دکتر صالحی فرد با اشاره به قرار گرفتن در هفته ملی سلامت مردان ایران (یکم تا هفتم اسفندماه) و انتخاب شعار «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری (کرونا)، محافظت جمعی» گفت: واکسن‌ها موادی هستند که بدن را برای مبارزه با یک عامل بیماری زا مثل ویروس آماده می‌کنند و می‌توانند حاوی عامل بیماری زای غیرفعال یا ضعیف شده و یا قسمتی از ساختار یک عامل بیماری زا باشند.

برخلاف عوامل بیماری زا، واکسن‌ها قادر به ایجاد بیماری در بدن نیستند، اما سیستم ایمنی را وادار به واکنش می‌کنند؛ این واکنش باعث فعال شدن سیستم ایمنی می‌شود تا در صورت ورود مهاجم بتواند آن را شناسایی و برای مبارزه، پادتن (آنتی بادی) تولید کند.


بیشتر بخوانید


واکسن‌ها سیستم ایمنی طبیعی بدن را برای مقابله با عامل بیماری زا آموزش داده و توانمند می‌کنند و بعد از واکسیناسیون هر بیماری، بدن برای از بین بردن هر چه سریعتر عامل بیماری آمادگی خواهد داشت.

مانند تمام داروها، واکسن‌ها می‌توانند خطراتی را به دنبال داشته باشند، ولی مزایایشان به مراتب بیشتر از ضررشان است.

تولید واکسن ایمن و مؤثر کرونا گامی بزرگ در تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به همه گیری و بازگشت به فعالیت‌های روزمره افراد بود، واکسن کرونا به طور قابل توجهی عوارض شدید و مرگبار بیماری را کاهش می‌دهد.

با اینکه واکسن‌ها بسیار موثرند، اما فعلا هنوز باید به پوشیدن ماسک، شستشوی دست ها، تهویه مناسب، فاصله فیزیکی و پرهیز از تجمع ادامه داد.

واکسیناسیون به معنی کنار گذاشتن احتیاطات نیست چرا که واکسن‌های موجود از ابتلا به بیماری شدید و مرگ و میر جلوگیری می‌کنند و احتمال عفونت در افراد واکسینه شده همچنان وجود دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار