مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد برای اطمینان از امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین و جلوگیری از جنگ هسته ای به کی‌یف سفر کرده است.

رافائل گروسی با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از سفرش یه اوکراین خبر داد.

او در توییتی نوشت: از مرز اوکراین وارد این کشور شدم تا ماموریت آژانس بین المللی اتمی برای تضمین ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای این کشور را آغاز کنم.

گروسی نوشت: ما باید همین حالا برای کمک به جلوگیری از خطر یک حادثه هیته ای جلوگیری کنیم.

امروز، دیمیتری پسکوف، در مصاحبه با شبکه آمریکایی پی بی اس در پاسخ به سوال مصاحبه کننده که پرسید آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در صورت دخالت طرف ثالث در درگیری در اوکراین، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد، گفت: « من اینطور فکر نمی‌کنم. اما طرف سومی نباید دخالت نکن، اگر دخالت کند، ما همه امکانات را داریم که جلوی آن را بگیریم و همه کسانی را که قصد دخالت دارند مجازات کنیم.»

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از تسلیحات هسته‌ای در درگیری با اوکراین را رد می‌کند، اعلام کرد: «هیچکس به ایده استفاده از سلاح هسته‌ای فکر نمی‌کند.»

ماه گذشته، خبرگزاری رویترز، به نقل از شهردار «انرهودار» گزارش داد «نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا» در اوکراین پس از حمله روسیه آتش گرفته است. پس از این خبر وزارت دفاع روسیه خرابکاران اوکراینی را مسئول حمله به نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین دانست و گفت که این یک تحریکی وحشتناک از سوی دولت اوکراین است و تأسیسات این منطقه و مناطق مجاور از سوی پرسنل نظامی روسیه تحت مراقبت است.

پس از آن حمله در نشست اضطراری شورای امنیت، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه در حمله روسیه به اوکراین، سیستم‌های ایمنی و رأکتور‌های تأسیسات هسته‌ای اوکراین آسیب ندیده‌اند، آمادگی خود را برای سفر به چرنوبیل اعلام کرد و گفت: مأموریت او در اوکراین فقط به امنیت و ایمنی تأسیسات هسته‌ای مربوط می‌شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز از گروسی درخواست کرد تا برای اطمینان از ایمنی تأسیسات هسته‌ای در اوکراین تمهیداتی اتخاذ کند و مدعی شد که روسیه باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد و این جنون را متوقف کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
این ملعون کرمکی رفته یه سری کرم هم توی اوکراین بریزه کارش کرم ریختن و خلاص .
آخرین اخبار