رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کالا‌های اساسی موردنیاز ماه مبارک رمضان در استان تأمین‌شده است.

اکبر فتحی با تبیین سیاست‌های بخش کشـاورزی سال ۱۴۰۱  گفت : تأکید وزیر جهاد کشاورزی نیز مبنی بر توجه به دیم زار‌ها در استان‌هایی همانند استان ما نقطه عطفی است که باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد و طی این سال‌ها طرحی که تحت عنوان جهش تولید در دیمزار‌ها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در مراکز روستایی آغازشده، باقوت و قدرت پیش برده و افزایش ضریب دانش بیشتر از گذشته در طرح جهش تولید عملیاتی شود.

طرح کشاورزی قراردادی نیز برای رسیدن به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به دانش‌بنیانی بخش کشاورزی و موفقیت در تنظیم بازار کمک می‌کند و مشکل سرمایه در گردش موردنیاز کشاورزان را رفع خواهد کرد.

نباید اتکای طرح به دولت باشد، بلکه باید پشتیبان‌هایی در بخش خصوصی و غیردولتی فراهم‌شده و از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

 در راستای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و علمی کردن فرایند تولیدات کشاورزی راهکار‌های اجرایی تبیین شده و در اختیار مدیران و مسئولین مراکز و کارشناسان پهنه قرار خواهد گرفت.

سال گذشته علاوه بر وظیفه تولید، وظیفه دیگری تحت عنوان توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و ورود دانش به این بخش و هوشمند سازی عرضه و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در موفقیت انجام این وظیفه کمک شایانی خواهد کرد.

علاوه بر بخش تولید، بخش‌های فراوری محصولات و تنظیم بازار و همین‌طور پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی نیز باید به سمت دانش‌بنیان شدن و استفاده از نوآوری و فناوری‌های جدید حرکت کند.

دانش‌بنیان کردن شرکت‌های خدمات کشاورزی و شرکت‌های فنی مهندسی و مراکز خدمات غیردولتی که در دهستان‌ها و روستا‌ها فعالیت می‌کنند با توجه به ارتباط مؤثری که با روستاییان برقرار کرده‌اند، اولویت ما در سال آتی برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده خواهد بود.

بخش ترویج باید بیش از گذشته با کشاورزان ارتباط مؤثر برقرار کنند، زیرا تا زمانی که ارتباط مؤثر با کشاورز ایجاد نشود، پذیرشی برای آموزش نخواهد بود.

بین عملکرد کشاورز شاخص با متوسط عملکرد، فاصله زیادی وجود دارد که برای کاهش آن ناگزیر هستیم از ظرفیت دانش استفاده کنیم.

در حوزه باغبانی و سرشاخه کاری درختان گردو نیز نتیجه خوبی داده است و پیگیری این طرح به‌صورت جدی ادامه یافته و با توجه به نتیجه مؤثر طرح کشاورزان به این سمت راهنمایی خواهند شد.

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز اولویت اصلی ما در حوزه باغبانی در ۱۴۰۱ خواهد بود؛ خشک‌سالی‌ها و قرار گرفتن در حوضه دریاچه ارومیه که حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت ما در این حوضه قرار دارد، ما را ناچار می‌کند به سمت ایجاد و احیای باغات حرکت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.