رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت : بیش از ۲۲ درصد صادرات استان در سال گذشته به محصولات کشاورزی اختصاص داشت.

آقای اکبر فتحی ارزش محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی صادر شده از استان را در سال گذشته ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت : محصولات گلخانه ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشور‌های جهان هستند.

 عمده مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان در سال ۱۴۰۰ هم عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه، صربستان و روسیه بود.

در سال‌های اخیر به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده است از این رو سهم صنایع از صادرات در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

با توجه به ظرفیت بالای توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، تسهیلات و حمایت‌های لازم برای توسعه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت‌های بازرگانی و زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی ارائه می‌شود.

به نظر می‌رسد که اهرم حمایتی اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی در مسیر رقابت پذیرکردن می‌تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات باشد.

در شرایط فعلی که ورود ارز حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی حرکت شود، بخش کشاورزی و صنایع غذایی پتانسیل‌های فراوانی برای کمک به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می‌دهد.

 توفیق در پیشبرد برنامه‌های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکرد‌های همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه تلاش همه بخش‌های کشور و نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت، تشکل‌های صادراتی و. محقق می‌شود و درصورت هماهنگی بخش‌های مختلف در قالب یک راه می‌توان به پایداری و رشد چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی دسترسی پیدا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.