در تمام جوامع بشری، هنجار‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی بسته به آداب و رسوم، فرهنگ و شرایط، جهت هماهنگی و مدیریت افراد وضع می‌شوند که احترام و عمل را می‌طلبد.

 

امروزه افرادی از هنجار‌ها فرار می‌کنند و رفتار خود را در این گریز اجتماعی، باب و به حق نمایش می دهند تا شاید با یافتن طرفدارانی، رفتار‌های اشتباه خود را با وجهه و دلیل به ظاهر مثبتی همچون حق فردی، آزادی و حریم شخصی، توجیه کنند.

اما در واقع به گفته‌ متخصصان علم روانشناختی، این افراد که سبب ناهنجاری‌ها در جوامع می شوند، هرچند در ظاهر افرادی محکم و مسلط بر خود هستند، از درون در حال تخریب خود بوده و از بیرون به جوامع بشری لطمه وارد می کنند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یک اختلال شخصیتی است که با الگوی طولانی مدت نادیده گرفتن یا نقض حقوق دیگران مشخص می‌شود.

به گفته دونالد دبلیو، روانپزشک کانادایی رفتار‌های ضد اجتماعی اغلب قبل از سن ۸ سالگی شروع می‌شوند و در نزدیک به ۸۰ درصد موارد، اولین علائم خود را تا سن ۱۱ سالگی بروز می‌دهند.

شیوع اختلالات شخصیتی در افراد ۲۴ تا ۴۴ ساله به اوج خود می‌رسد و اغلب در افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله کاهش می‌یابد. در آمریکا میزان اختلال شخصیت ضد اجتماعی در جمعیت عمومی بین ۰.۵ تا ۳.۵ درصد برآورد شده است.

ناهنجاری‌های فردی می توانند به صورت پوشیدن لباس‌های غیر عرف در یک جامعه، رفتار‌های نامناسب در موقعیت‌ها و مناسبات گوناگون، طرز تفکر اشتباه در یک باور و در پی آن عمل خطاگونه خود را نشان دهند.

به عنوان مثال قشر مرفه جامعه، با نگاه تحقیرآمیز به اکثریت جامعه، ناهنجار‌ی های رفتاری بی تفاوتی یا متکبرانه را در جامعه باب کند و یا با عنوان جذاب حیوان دوستی، حقوق و کرامت انسانی شهروندان دیگر را زیر پا بگذارند و یا در ایام خاص مانند ماه رمضان در ملاء عام رفتار خارج عرف مانند روزه خواری و عادی انگاری آن را رواج دهند.

افراد هنجار شکن استرس، ترس و تکانه‌های شخصیتی را تجربه می‌کنند که در گذر زمان می توانند باعث اختلالات شخصیتی غیر قابل جبران شوند و از یک فرد ناهنجار به یک بیمار شخصیتی تبدیل شوند.

طبق تحقیقات علمی، استرس‌های فردی حاصل از عدم همراهی جامعه و همنوعان در صورت همگام شدن زمینه‌های ژنتیکی، مشکلات فیزیولوژیکی و دیگر دلایل عصبی می توانند بیمار‌هایی همچون اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیش فعالی، اختلال دوقطبی، اختلال شخصیتی هیستریونیک و خودشیفتگی را به همراه آورند.

چنین بیماری‌هایی فارغ از مشکلات بیماری زا باعث انزوا در جوامع و در نهایت یک جامعه‌ بیمار خواهد شد.

در پایان لازم به ذکر است، در جامعه اختلاف سلیقه و روحیات می توانند در هم سویی با احترام به هنجار‌های یک جامعه باعث ارتقاء و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه شوند.

زمینه بسیاری از کمالات جوامع بشری، در تفاوت‌های فردی و استفاده به هنگام و مناسب از آن‌ها قرار داده شده که باید در مسیر صحیح قرار گرفته و مدیریت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخرالزمانه جای زشت و زیبا عوض شده روزه خوری و تفاخر حتی در خانواده های به ظاهر مذهبی باب شده و هزار چیز دیگه مردم به کسی احترام میزارن که شاسی بلند سواره شعور و معرفت کم ارزش شدن ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
توجه توجه

می توان از همین شیوه "مد" و "مد گرایی انسان"
برای حرکتهای مثبت برای بشر استفاده کرد
نظرتون؟!؟؟

(مد انسانیت ، مد دوست داشتن همنوع ، مد کمک به محیط زیست ، مد پوشاک سالم ، مد موسیقی سالم ، مد زندگی سالم چه شکلی است؟ و... و... و... و... و...)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس1
۰۵:۴۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هنجار اجتماعی از فرهنگ غالب نشئت می گیرد مشکل اینجاست که فرهنگ سالم فرهنگهای دیگر را در خود جای می دهد و معرفی می کند ولی اصالت خود را حفظ می کند و این با برتر نشان دادن خود در جامعه و در قیاس فرهنگهای دیگر در حالی که از آنان عقب نمانده نشان می دهد در حالی که در کشور ما فرهنگهای دیگر در همه جا نشان داده می شود ولی نصفه نیمه و دست و پا شکسته بطوری که برخی جاها موجب خجالت می شود در عین حال از فرهنگ خودمان فقط در موضوعاتی خاص مطرح می شود و با غرض خود فرهنگ هم که کامل نشان داده نمی شود ما این همه مشکل اجتماعی داریم تو دادگاهها پر رفتار درست در جای درست به درستی (جذابیت فرهنگ)آموزش داده نشده (رسانه) خیلی جاها هم که بهانه شرم و خجالت و غیر دینی بودن داره بزور جایی مطرح بشه اونوقته که اون بچه ، نوجوان ، جوان و ... رجوعش میشه فرهنگای دیگه اینم بدانیم اونی که بخواد راهشو پیدا میکنه لطفا به سانسور نچسبین که خجالت آور شده تو اینترنت میان فیلتر میکنن خب بکن اما نباید سرعت اینترنت کم بشه یا هزینه بیشتر بشه نمیان راه حل برا مقابله فرهنگی بدن اجرا کنن سانسور میکنن مردم رو هاج و واج میزارن خود خبری که دولت میده از چند منبع مختلف دولتی چند تا برداشت مختلف دارن این خجالت آوره (البته چند نظری رسانه خوبه ولی نه دولت) الان میان فیلم می سازن به دلایل سیاسی مجوز نمی گیره چند سال بعد مجوز میدن یا اصلا نمیدن حالا ممکنه دلیل دینی باشه یا الکی این وضع تولید و مجوز خجالت آوره رسانه بی محتوا شده مردم باید برن یا ماهواره یا شبکه خصوصی که هرج و مرجه اصلا اگه قراره اینگونه باشه چرا ما رسانه ملی داریم که مردم رو به خودش جذب نمی کنه دولت از موضوعاتی مثل فرهنگ حجاب فرهنگ شهات و ایثار (طرف دولتی) حمایت داره ولی کو از حمایت از فرهنگ نان حلال فرهنگ جوانمردی (خلاصه شده تو شهادت وایثار بقیش نیست و کمه) فرهنگ راست گویی فرهنگ درستکاری و... از اینا خیلی کم تو رسانه ها دیده میشه درعوض تادلت بخواد کلاهبرداری و دروغگویی و ناجوانمردی و نان حرام همه جا هست امام حسین به حر گفت اگر دین ندارید آزاده باشید حالا یه تعبیر اینجا می کنم میگم میخواسته بگه پایه و اساس دین آزادگی است درجه بعد دینداری میرسد حالا ما افراد بادین داریم آزاده نیستند میشه ظاهر دین اینو اومدن همه جا بهش چسبیدن یا بگیم اساس رفتار و معادلات اجتماعی با فرد بی دین و بادین (بخصوص سکولاریسم غربی و همچنین قوانین داخل کشور) آزادگی باشه که بنیان دین میشه در عوض برخورد ها نصفه نیمه هست حضرت علی میگه حقی نیست که حقی برگردنش نباشد و فقط خدا حق برگردن ندارد حالا قوانین ما نصفش رعایت میشه نصف مقابل کو یا رعایت نمیشه یا نیست (البته بی انصافی نشه خیلی جاها دارن درست رعایت می کنن ولی باز باید گفتش) (خیلی جاها حق دولت قانونی هست دولت اجرا می کند ولی طرف مقابل مردم هستند نمی توانند حق خود را از دولت بگیرند حالا یا از فانون اطلاع ندارند یا نهاد مربوط جود ندارد یا دولت بی محلی می کند و...)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چقد حوصله گذاشتی نوشتی ، با عرض پوزش خیلیا حوصله اینقدر خوندن رو ندارند
Iran (Islamic Republic of)
برانکو ایوانکوویچ
۱۴:۵۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت بده به دستت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
توجه توجه

می توان از همین شیوه "مد" و "مد گرایی انسان"
برای حرکتهای مثبت برای بشر استفاده کرد
نظرتون؟!؟؟

(مد انسانیت ، مد دوست داشتن همنوع ، مد کمک به محیط زیست ، مد پوشاک سالم ، مد موسیقی سالم ، مد زندگی باکلاس و سالم چه شکلی است؟ و... و... و... و... و...)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقدان هنر مند خلاق برای ایجاد مدهای مثبت کاملا مشهود هست.متاسفانه مافقط مصرف کننده مدهای منفی شده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مد یعنی تبعیت از یک رفتار بدون فکر کردن به اون رفتار. هرکاری هم بدون فکر باشه حتی اگر ظاهر خوبی هم داشته باشه هیچ فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخه این چه حرف بیخودی است
عاقبت مد زندگی با کلاس همون چشم و هم چشمی است دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
توجه توجه

می توان از همین شیوه "مد" و "مد گرایی انسان"
برای حرکتهای مثبت برای بشر استفاده کرد

(مد انسانیت ، مد دوست داشتن همنوع ، مد کمک به محیط زیست ، مد پوشاک سالم ، مد موسیقی سالم ، مد زندگی باکلاس و سالم چه شکلی است؟ و... و... و... و... و...)

راستی ،
دوستان ،
لفظ و لغت "باکلاس" خیلی خوب چیزیه برای مد کردن هر چیزی در ایران
آخرین اخبار