فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در تمام عرصه‌ها مثل پهپاد، شهپاد، زهپاد، خودکفا و بی نیاز کمک‌های خارجی هستیم حتی می‌توانیم صادر کننده هم باشیم.

سردار تنگسیری گفت: این تجهیزات کاملا بومی بوده و حاصل تلاش تحقیقاتی متخصصان متعهد انقلابی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی است؛ یعنی از صفر تا صد توسط دانشمندان نخبه و فرزندان همین ملت طراحی  و تولید شده‌اند.

پیش از این سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، آذر پارسال از همکاری ۱۴ دانشگاه اصلی کشور با نیروی دریایی سپاه برای ارتقای توان فناوری نظامی دریایی خبر داده بود.

همچنین در همان ماه،  ۱۱۰ فروند شناور بومی که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان ساخته شدند، به ناوگان نیروی دریایی سپاه  ملحق شدند.

گفتنی است؛ شرکت‌های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که برای افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه تشکیل می‌شوند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران این تجهیزات کاملا هوشمند هستند و مجموعه نیروی دریایی سپاه پاسداران از هوش مصنوعی در تجهیزات تولیدی خود استفاده کرده که بالاترین سطح تکنولوژی است؛ علاوه بر آن از نظر صرفه جویی اقتصادی، هزینه طراحی و ساخت این تولیدات ۱۰ درصد نمونه‌های خارجی مشابه آن است.

آذر پارسال سردار سلامی فرمانده کل سپاه در این باره گفته بود که بهره‌گیری از فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی در نیروی دریایی سپاه، نشانگر دستیابی این نیرو به نقاط درخشان در مسیر تکامل قدرت خود است.

گفتنی است، هوش مصنوعی فناوری قدرتمندی است که حوزه‌های مختلف علوم و عرصه‌های گوناگون صنعت‌ها ازجمله صنایع تسلیحاتی و نظامی جهان امروز را به سرعت دستخوش تحولات قابل توجه می‌کند و کشور‌هایی که می‌خواهند در سال‌های آینده در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند نیازمند پرورش نیروی متخصص کارآمد در این علم و تولید محصولات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

سردار تنگسیری همچنین گفت:  امروز قانون حاکم بر این دنیا قانون جنگل است و ما موظفیم از منافع‌مان در مقابل دشمنان محافظت کنیم و از طرف دیگر ناوهایی مثل ناو  شهید رودکی می‌توانند عمق عملیاتی ما را در آب‌های دور دست گسترش دهند.

ناو شهید عبدالله رودکی متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران، آبان ۱۳۹۹ رونمایی شد که می‌تواند با قابلیت اقیانوس پیمایی خود توان ماندگاری نیروهای نظامی ایران در آب‌های آزاد را افزایش دهد.

این ناو همانند شناور ام وی اوشن تریدر (MV Ocean Trader) ارتش آمریکا حاصل تغییر کاربری و بهسازی یک ناو ترابری است.

گفتنی است، محدوده عملیاتی خلیج فارس در حوزه استحفاظی نیروی دریایی سپاه پاسدران بوده و نیروی دریایی ارتش، بنابر فرمان فرماندهی کل قوا، در دریای عمان و شمال اقیانوس هند مستقر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار