سیاست اول همسایگان دولت سیزدهم از همسایه هایی مثل تاجیکستان و عربستان عبور کرده و احتمال دارد به ایستگاه قاهره برسد.

۱۴ اردیبهشت امسال، حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان که هنوز یک سال از تاریخ شروع دولت خود را پشت سر نگذشته در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی گفت: تمدن‌های بزرگی همچون ایران و مصر که به برکت اسلام، غنا و تعالی یافته‌اند و تمدن بشری وامدار آنهاست نقش بی‌نظیری در ترویج دوستی و همکاری در امت اسلامی می‌تواند ایفا کنند.

ایفای نقشی که داستان آن از سال ۱۳۰۰ شمسی شروع شد که مصر از انگلیس مستقل شد و ایران از اولین کشورهایی بود که این کشور را به رسمیت شناخت.

به همین جهت رابطه دو کشور به همین دلیل و باتوجه به پیشینه تمدنی ایران و مصر تا پیش از اینکه مصر قرارداد سازشکارانه «کمپ دیوید» را با رژیم صهیونسیتی امضا کند حتی با وجود ایجاد قضایایی که باعث سردی یا گرمی بیشتر و کمتر این رابطه شود، در بالاترین سطح  قرار داشت.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

انور سادات در آغوش مناخیم بگین، نسخت وزیر اسبق رژیم صهیونسیتی در حضور رئیس جمهور آمریکا 

از جمله این قضایا می توان به اعتراض مصر نسبت به شناسایی رژیم صهیونسیتی از سوی حکومت پهلوی و قطع رابطه مصر با ایران در سال ۱۳۳۹ اشاره کرد که البته سال ۱۳۴۹ شمسی رابطه دو کشور به حالت عادی بازگشت و سفارتخانه ها بازگشایی شد.

 اما پس از امضای این قرارداد بین قاهره و تل آویو، این بار ایران روابط خود را با مصر، دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نه سال پس از بازگشایی مجدد مناسبات تهران و قاهره، روابط به دستور امام خمینی (ره) و در اعتراض به اقدام سازشکارانه این کشور قطع کرد.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

حضور دانشجویان عرب مقيم ايران در محل سفارت مصر در تهران

در اعتراض به قرارداد کمپ دیوید

قرارداد کمپ دیوید پس از مذاکرات مخفیانه مقامات مصر و رژیم صهیونسیتی و با میانجی‌گری آمریکا در یکی استراحتگاه‌های نهاد ریاست جمهوری آمریکا به همین نام نهایی شد.

این قرارداد به اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ کشورهای عربی و رژیم صهیونسیتی بود و انور سادات رئیس جمهور مصر اولین مقام رده بالای یک کشور عربی از طرفین جنگ شش روزه با رژیم صهیونسیتی بود که به سازش با این رژیم و به رسمیت شناختن آن اقدام می‌کرد‌.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

اتحادیه در عرب پس امضای کمپ دیوید بلافاصله مصر را اخراج کرد

اقدامی که کاملا خلاف مواضع سایر کشورهای عربی درگیر با رژیم صهیونسیتی، و ایرانی بود که با وقوع انقلاب اسلامی یکی از آرمان های اصیل خود را دفاع از فلسطین می دانستند.

امضای کمپ دیوید و عادی انگاری رابطه با رژیم اشغالگر قدس باعث طولانی شدن اشغال سرزمین زیتون شد و طرح ها و قراردادهای سازشکارانه بعدی مثل معامله قرن، پیمان ابراهیم یا اسلو را پایه ریزی کند تا باقی کشورهای عربی مثل امارات، بحرین، اردن، سودان و مراکش هم به پیروی از مصر ۴ دهه بعد اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی کنند.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

امضای پیمان عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی موسوم به ابراهیم

با حضور مقامات بحرین، امارت، آمریکا و رژیم صهیونسیتی

اینجا دقیقا همان نقطه ای بود که فواصل بین تهران و قاهره و البته مابقی کشورهای عربی مسلمان خودش را بیش از پیش نشان می داد.


بیشتر بخوانید:


جنگ ایران و عراق که شروع شد و حمایت حکومت مصر از صدام حسین و فرستادن سربازان مصری به جبهه های جنگ تحمیلی علیه ایران، عامل دیگری شد تا اختلافات میان تهران و قاهره عمیق تر شود.

حدود ۲ دهه پس از پایان دفاع مقدس، حسنی‌ مبارک رئیس جمهور وقت مصر اعتراف کرد که ۱۸ هزار سرباز مصری در کنار بعثی‌ها در مقابل ایران می‌جنگیدند.

اما بنا به گزارش روزنامه واشنگتن پست، بیش از سی هزار نیروی مصری در ارتش عراق همکاری کردند.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

سربازانی که در جنگ تحمیلی که پس از اسارت

 با منش ایرانی با آنان برخورد می شد

سال ۱۳۸۲ وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد، ايران تمام اسرای مصری را كه در جنگ ۸ ساله عليه ايران می جنگيندند، آزاد كرده است.

این کمک ها علاوه بر مبالغ و تجهیزاتی به میزان ۵/۳ میلیارد دلار موشک و تسلیحات بود که در طول دهه ۸۰ میلادی حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در اختیار رژیم صدام قرار داد.

اما حکام مصری که پس از امضای قرارداد سازش با رژیم صهیونسیتی خود را مطرود کشورهای مسلمان به خصوص خویشاوندان عرب خود یافته بودند، با انجام این اقدامات تلاش کردند تا ایرانی که حالا در فضایی انقلابی و ضد اشغالگری صهیونیست‌ها به سر می‌برد را از طریق جنگ ایران و عراق مقابل اعراب قرارداده، خود را از انزوای کشورهای عربی خارج کرده و به جای مخاطب قراردادن رژیم صهیونسیتی صف بندی جدیدی از مجموع کشورهای عربی بر ضد ایران با کمک رژیم بعث عراق ایجاد کند.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

دیدار صدام حسین و حسنی مبارک در زمان جنگ تحمیلی

 صف بندی مقابل ایران چندی بعد موثر واقع شد و امارات اولین کشوری بود که تحریم مصر را شکست و به دنبال آن دیگر کشورهای عربی، یکی بعد از دیگری روابط خود را با این کشور از سر گرفتند.

اما قطع روابط ایران و مصر ادامه داشت تا با آغاز به کار دولت اصلاحات رابطه تهران و قاهره کمی رو بهبودی بگذارد.

در این دوره بود که مصر حامی درخواست ایران برای پیوستن به گروه «G15» (مجموعه‌ای از کشورهای در حال توسعه‌) شد و در جلسه ای که در خرداد ۱۳۷۹ در قاهره برگزار شد، درخواست ایران علیرغم مخالفت کشورهای آمریکای لاتین که خواستار عضویت کلمبیا به جای ایران در این گروه بودند با حمایت مصر تصویب شد.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

برگزاری چهاردهمین دوره اجلاس گروه ۱۵ در تهران

این جنس اقدامات از اولین نشانه‌های مثبت بهبود رابطه دو کشور بود که البته مدت‌ها بعد نیز با دیدار وزرای وقت خارجه ایران و مصر در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی واقع در کوالالامپور ادامه دار شد.

عمرو موسی و کمال خرازی در این دیدار به توافق رسیدند که هر چه زودتر روابط کامل سیاسی میان دو کشور را از سر گیرند. 

با این وجود کارشکنی های حسنی مبارک باعث شد تا تلاش‌ها برای برقراری روابط بازهم به در بسته بخورد.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

سفر رسمی رئیس دولت‌های نهم و دهم به مصر

دولت نهم که بر سرکار آمد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان اردیبهشت ۸۶ اعلام کرد که در صورت همکاری طرف مصری حاضر است ۲۴ ساعته سفارت ایران در مصر را بازگشایی کند و حتی در صورت دعوت رسمی به این کشور سفر نماید.

در این دوره و با وقوع بیداری اسلامی در مصر و برکناری حسنی مبارک و به قدرت رسیدن محمد مرسی که به دنبال اعتراض های وسيع مردم مصر صورت گرفت علائم بهبود روابط بیش از گذشته هویدا می‌شد.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

محمد مرسی در سفر رسمی به تهران 

محمد مرسی پس از گذشت بيش از ۳۰ سال، اولین رئيس جمهور مصر بود که شهریور ۹۱ به تهران سفر کرد تا رياست اجلاس سران جنبش عدم تعهد را به ايران تحويل دهد.

محمود احمدی نژاد نیز به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران لقب گرفت که بهمن ۹۱ به مصر سفر کرد و در این سفر ضمن ابراز امیدواری برای ترمیم روابط گفت امیدوار است با مجوز محمد مرسی، همتای مصری اش، به نوار غزه برود.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

تصویری از مردم مصر در استقبال از رئیس جمهور کشورمان

پیش از این سفرها و به قدرت رسیدن مرسی در مصر  البته دیدار علی اردشیر لاریجانی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با حسنی مبارک و سفر علی اکبر محرابیان وزیر وقت صنایع و کنونی نیرو به مصر همین از همین جنس اقدامات در راستای ایجاد رابطه با مصر و ایران ارزیابی می شدند.

 هرچند اولین دیدار رسمی و سطح بالا میان روسای جمهور ایران و مصر - در زمان ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات و حسنی مبارک در حاشیه اجلاس داووس سوئیس صورت گرفت.

با برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر این بار با کودتای نظامی و روی کار آمدن ژنرال السیسی بازهم کار ترمیم روابط مصر و ایران به تعویق افتاد.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

شرکت حسین امیرعبداللهیان در مراسم تحلیف السیسی رئیس جمهور مصر

البته پالس های مثبتی از طرف مصری مثل دعوت از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان برای حضور در مراسم تحلیف ژنرال السیسی رئیس جمهور این کشور فرستاده شد که البته حسین امیرعبداللهیان، معاون وقت عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در مراسم تحلیف، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور منتخب مصر شرکت کرد.

این افتان و خیزان در روابط قطع شده ادامه داشت تا اینکه ۲۱ تیر پارسال سایت «العربیه جدید» اعلام کرد که مقامات امنیتی دو کشور ایران و مصر در قاهره با یک دیگر گفتگو و مذاکره کردند.

این رسانه عربی گفته مهم‌ترین موضوعی که در آخرین دیدار مقامات امنیتی دو کشور بررسی شده پرونده یمن و مسائل مرتبط با آن و از همه مهم‌تر امنیت دریانوردی در تنگه باب المندب بوده است.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

گفتگوی کوتاه حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه و السیسی

رئیس جمهور مصر در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق 

اوضاع امنیتی نوار غزه و حمایت تهران از گروه‌های فلسطینی به خصوص حماس و جهاد اسلامی از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بوده است.

یکی از این منابع تأکید کرده که مصر اخیرا به اسرائیل توصیه کرده که دست به اقدامات خشونت‌آمیز علیه ایران نزند چون این موضوع برای کل کشورهای منطقه هزینه در پی خواهد داشت.

ایران و مصر، فرازونشیب‌های یک رابطه؛ زمان گفتگوی دو تمدن؟

حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار با سفیران کشورهای اسلامی به ظرفیت همکاری ایران و مصر اشاره کرد

احتمال ایجاد برقراری روابط ایران و مصر درحالی است که روابط دو کشور در حد فعالیت‌های دفاتر حافظ منافع در تهران و قاهره پیگیری می‌شود اما باتوجه به اینکه دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست اول همسایگان به دنبال توسعه و بهبود بیش از پیش روابط با همسایگان خود است، ایجاد رابطه دوباره با مصر نیز می تواند در چارچوب این سیاست تعریف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همین مونده بود با رژیم کودتایی مصر هم ارتباط برقرار کنیم
#رژیم کودتایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
کدام تمدن مصر ، الن اون تمدن شده موزه برای درآمد ، وهابی هایی که اونجا هستند تشنه خون ایرانی هستند حالتون خوشه ، تا خر خره صهیونیست در کشورشون ریشه دوانده ، قوم گرایی عربی در آنجا بی داد میکند ، تمدن !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نمیخواهید در زمینه سیاست خارجی رفراندم بگذارید و نظر مردم هم بفهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
راه مقاومت ادامه می‌دیم ولی سیاستمدارهای ما چه بلایی دارن سر ایران میارن وضع اقتصاد خیلی خیلی افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جای علی اکبر رائفی پور خالیست در صدا سیما
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Bm
۱۹:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
اولا کشور مصر هیچ آش دهن‌سوزی نیست که چشم ایران قوی بخواهد دنبال آن باشد ،دوما ،مثلا السیسی با حمایت آمریکا و غرب بر سر کار آمد، و میداند که آمریکا هیچوقت اجازه نمیدهد مصر خودکفا در سیاست و غیره شود و اگر سیسی کج روی کند ،کنار خواهد رفت ... مشکل ما با اول با اسرائیل هست بعد آمریکا ، تا حل نشود ایران با هیچ کشور عربی و مسلمان وارد رابطه جدی نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مصر با هواپیماها و موشک های ایران توسط اسرائیل نابود شد الان وقتشه که باهاشون دوست باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیر . ابدا چنین نبود. تمام تجهیزات اسرائیل اهدایی آمریکا و انگلستان و فرانسه بود.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مصر و عربستان و قطر هم باید به کمک ایران در خریدهای نظامیش و نوین سازی ناوگان هواییش کمک کنند و گرمه این رابطه های یک طرفه هیچ ارزشی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اولین غلط که کرده مصر خلیج فارس به اسم فتح عرب ایجاد کرده برای عربها حوزه خلیج فارس که هنوز درگیر آن هستیم به عرب دل خوش نکن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مصر تمدن زنده‌ای نیست که بخوان باهاش گفتگو کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایرام بداخلاق هست با خیچ کشوری نمیتواند رابطه برقرا کند یعنی اوصول دیپلماتیک ووروابط بین المللی را بلد نیستند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چی چرت و پرت نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
قدرت داشته باش ولی رابطه نداشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۰:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ظاهرا زیادی باین شبکه های فارسی زبان خارجی گوش دادی و توی اونها حل شدی انگار !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شر و ور نگو.
ایران با عمده کشورهای دنیا رابطه حسنه دارد. البته با نوکران آمریکا و اسرائیل که اراده ایی از خود ندارند و سگ دم‌جنبان آمریکا و اسرائیل هستند ( مثل عربستان) رابطه ندارد و نیازی هم به رابطه با نوکرها ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عرب ها همه با هم در زمان جنگ صدام علیه ما کار کردند حتی همین امروز در لبنان موزه مشاهیری دارند که مجسمه صدام در آن جا قرار دارد چطور ما باید در زمان نیاز به این ها کمک کنیم آنوقت در زمان آسایش فراموش میشویم؟
آرمان های ما باید توسعه ایرانی قوی باشد نه کمک به کشورهایی که ما را فراموش میکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی علی نقیان
۱۰:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیافتد
Iran (Islamic Republic of)
ق
۱۰:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما پرتنش ترین روابط با مصر در زمان مرسی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالت خوبه ؟ بهترین روابطمون با مصر زمان مرسی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه مرسی خراب کرد همه چیز را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله‌. مرسی،تاوان اشتباهات خود را داد و در سلولی مجاور حسنی مبارک زندانی شد !!! و حسنی مبارک به او متلک گفت !!! این پاداش دست بوسی و زانو زدن مقابل عربستان و آمریکا بود.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما میتونیم به سودان بگیم آب بیشتر به مصر بده و اینجوری باهاشون بده بستون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خخخخخخخخ
عجب سیاستی از کیسه خلیفه و باج دادن ایران بازهم برای کشورهای منطقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایرانی ها اگر دستشون تا آرنج تو عسل کنن تو دهن اعراب بذارند باز هم دستشون اعراب گاز می گیرند !!!! کشور قطر یادتون تحریم شد اولین کشوری که به کمکش رفت ایران بود !
اینم جواب دولت قطر به مهربانی ایرانی ها !!
Unfortunately, Iranian nationals are currently restricted in Qatar and are unable to obtain residency here or own shares in a business.
معلوم نیست مسئولین کشور کی میبخوان مثل آدمیزاد رفتار کنن !!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشور مفت و بی ارزش قطر و ریسان دولتهای مفت ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران شده کشور همه مردم منطقه جز مردم خودش.
یعنی گاو شیرده منطقه با اینهمه بی ارزشی پول و یارانه و قاچاق میلیونها لیتر سوخت و میلیونها تن روغن و میلیونها راس دام و هزاران تن میوه و خرما و مرغ و شکر و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اصلا فکر نمی کردم روابط مصر و ایران این فراز و نشیب ها رو داشته باشه، لطفا مطالب بیشتری از این روابط ایران با کشورهای مختلف بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
علی برکت الله
آخرین اخبار