دبیر عالی شورای افتای کردستان گفت: بر اساس فتاوای صریح ائمه مذهب امام شافعی (رض)، میزان فطریه به ازای هرنفر یک صاع از قوت غالب هر شهر، معادل ۲ و نیم کیلو گرم و میزان فدیه ترک روزه، یک مد از همان قوت برابر با یک چهارم صاع (کمتر از یک کیلوگرم) برای هر روز است.
ماموستا اشرف ایلبیگی گفت: بر اساس فتاوای جمهور متقدمین (شافعیه، مالکیه، حنابله) مسلمانان باید عین قوت غالب را به فقرا و نیازمندان پرداخت کنند، اما امروزه به دلیل تغییرات بنیادین در زندگی و بروز تحولات اساسی در نحوه تامین و تدارک غذا و عدم امکان استفاده غذایی از گندم خام، پرداخت قیمت بجای عین قوت، برای مودیان آسانتر و به حال نیازمندان سودمندتر و به مقاصد و غایات تشریع (اغنائهم عن المسألة فی هذا الیوم اغنای فقرا در روز عید) نزدیکتر است.
به گفته او بر اساس بررسیهای به عمل آمده در استان کردستان، قوت غالب شهروندان این استان همچنان گندم و متوسط قیمت هرصاع آن با لحاظ احتیاط ۳۰ هزار تومان و قیمت یک مد آن برای پرداخت نقدی فدیه هشت هزار تومان است.
دبیر عالی شورای افتای کردستان گفت: میزان فدیه ترک روزه در مذهب امام ابوحنیفه (رض) نیم صاع گندم معادل یک هزار و ۷۰۰ گرم یا یک صاع از سایر اقوات است.
ماموستا ایلبیگی می گوید: هم اکنون قیمت نیم صاع گندم (حدود ۲۰ هزار تومان) است و بدون شک احوط برای مودیان و انفع برای فقرا همین است.
او درباره خانوادههای متمکن و سایر افرادی که قوت غالب بر سبد غذایی آنان برنج است، گفت: بهتر است (هم در فطره و هم در فدیه ترک روزه) بجای گندم برنج یا قیمت آن را محاسبه و پرداخت کنند.
به گفته دبیر عالی شورای افتای کردستان، قضای روزه رمضان برسالخوردگان و نیز بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نمیرود، واجب نیست و این افراد باید به ازای هر روز روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شد به مستمندان (فقط فقرا و مساکین) پرداخت کنند.
ماموستا ایلبیگی می گوید: اگر ماه رمضان امسال ۲۹ روزه باشد پرداخت ۲۹ مد یا قیمت آن کفایت میکند و اگر ماه کامل باشد پرداخت ۳۰ مد قوت ضروری خواهد بود (پرداخت حداقل ۲۴۰ هزارتومان برای هر نفر در سال ۱۴۰۱).
او گفت: پرداخت فدیه افطار بر خانمهای باردار و یا مرضع (شیرده) که بدلیل نگرانی از به خطر افتادن سلامت خود، روزه نگرفتهاند، واجب نیست و این افراد فقط مکلف به قضای روزه خود خواهند بود.
دبیر عالی شورای افتای کردستان گفت: سایر افراد چنانچه در ایام رمضان موفق به روزه نشدند، مکلفند تا پیش از حلول رمضان سال بعد روزه خود را قضا نمایند و در غیر این صورت علاوه بر قضای روزههای فوت شده، باید فدیه تاخیر را به تفصیلی که بیان شد به نیازمندان پرداخت نمایند.
او گفت: تعجیل در پرداخت فدیه خلاف احتیاط است، زیرا فدیه هر روز با طلوع آفتاب همان روز واجب میشود و به همین دلیل بهتر است مودیان فدیه یک ماه کامل را در آخرین روز ماه مبارک رمضان پرداخت کنند.
ماموستا ایل بیگی گفت: تعجیل در پرداخت فطره اگرچه در مذهب فقهی امام شافعی (رض) جایز است، اما با توجه به اینکه زکات فطره فقط عیدانهای برای نیازمندان است لذا بهتر است که مودیان پرداخت آن را تا روزهای پایانی رمضان به تاخیر اندازند تا نیازمندان وجوه دریافتی را صرفا برای روز عید خود هزینه کنند.
او می گوید: در این فتوا به اقل مقدار و مبلغ، اکتفا شده و مصلحت مودیان نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما بهتر است مسلمانان حسب توان و تمکن خود برای فطریه و فدیه مقادیر یا مبالغی در نظر بگیرند که به احتیاط و تورع نزدیکتر و به حال نیازمندان سودمندتر و از تلفیق و تتبع رخص دورتر باشد.
دبیر عالی شورای افتای کردستان گفت: در سالهای اخیر از درآمد بسیاری از شهروندان عزیز بدلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم کاسته شده است و نیازمندان جامعه ما در آستانه عید سعید فطر به دستان سخاوتمند برادران و خواهران متمکن خود چشم دوخته اند.
مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری و پس از رویت ماه شوال عید فطر را جشن میگیرند و به شکرانه روزهداری زکات فطره پرداخت میکنند.