محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با روش نشر آوایی، خرابی ضربه در سازه‌های کامپوزیتی را به صورت تجربی و عددی ارزیابی کردند.

میلاد سعیدی‌فر گفت: کامپوزیت‌های پلیمری تقویت شده با الیاف به دلیل خواص مطلوبی که دارند از قبیل استحکام و سفتی ویژه بالا، مقاومت به خوردگی و عمر خستگی بالا، به وفور در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

او می گوید: با این حال این مواد، مستعد وقوع خرابی‌های مختلف تحت بارگذاری‌های خارج از صفحه هستند که بارگذاری ضربه سرعت پایین یکی از معمول‌ترین این بارگذاری‌ها بوده که ممکن است به سازه کامپوزیتی در حین دوره کارکرد آن وارد شود. سقوط یک ابزار در حین فرآیند نگهداری هواپیما، برخورد پرنده به بدنه هواپیما در حین برخاستن یا فرود آن و یا برخورد دانه‌های بزرگ تگرگ به بدنه کامپوزیتی هواپیما در هوای طوفانی می‌تواند به سازه کامپوزیتی آسیب بزند.

او گفت: این خرابی‌ها معمولا در داخل ماده اتفاق می‌افتند و اثر ظاهری قابل توجهی روی سطح سازه ایجاد نمی‌کنند که در اصطلاح به این نوع خرابی‌ها، خرابیِ ضربه‌ی به سختی قابلِ رؤیت (BVID) می‌گویند. با توجه به اثر مخرّب BVID بر یکپارچگی سازه‌ کامپوزیتی و دشواری تشخیص این خرابی‌ها با روش بازرسی چشمی، روش‌های بازرسی غیرمخرب می‌توانند به عنوان ابزاری مناسب برای تشخیص و بررسی BVID در سازه‌های کامپوزیتی استفاده شوند.

 اکثر تحقیقات انجام شده در این زمینه، بر استفاده از روش‌های فعّال بازرسی غیرمخرب همچون روش التراسونیک سی-اسکن ، سی‌تی اسکن، آنالیز مودال، امواج هدایت شونده، گرمانگاری و ... متمرکز بوده که عمدتاً قابلیت پایش بلادرنگ خرابی در حین کارکرد سازه را نداشته و به منظور تشخیص خرابی، بایستی که سازه از سرویس خارج گشته و مورد آزمون قرار بگیرد.

او گفت: در حالی که استفاده از روش نشرآوایی منجر به قابلیت پایش بلادرنگ و در حین کارکرد سازه کامپوزیتی شده و مساحت زیادی از سازه را می‌توان در یک بار پایش کرد.

به گفته سعیدی فر، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که روش نشرآوایی ابزاری مناسب برای تشخیص و دسته‌بندی خرابی‌های BVID در سازه‌های کامپوزیتی مورد استفاده در صنایع هوایی است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به معرفي ويژگي هاي طرح عنوان کرد: ویژگی اصلی طرح حاضر قابلیت ارزیابی کامل و دقیق خرابی در چهار سطح است: «قابلیت پایش بلادرنگ خرابی ضربه در سازه‌های کامپوزیتی هوایی با روش نشرآوایی»، «قابلیت تعیین لحظه وقوع خرابی در سازه تحت ضربه»، «قابلیت تعیین گسترش خرابی در حین کارکرد سازه آسیب‌دیده» و «قابلیت تعیین و تفکیک مکانیزم‌های مختلف خرابی در سازه آسیب‌دیده».

سعیدی فر با اشاره به مزيت هاي رقابتي طرح گفت: با تشخیص به موقع خرابی ضربه در بدنه کامپوزیتی هواپیما، می‌توان از خرابی فاجعه‌بار آن که منجر به خسارات جانی و مادی فراوانی می‌شود جلوگیری کرد و عملاٌ مانع از گسترش خرابی و تحمیل هزینه‌های زیاد در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.