یک نویسنده گفت: کتاب در میان مردم غریب است و فضای مجازی ضربه بسیار بزرگی به خوانش کتاب و کتابخوانی زده است.

افزایش سرانه مطالعه بر فرهنگ جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر خواهد بود؛ همچنین فعالیت کتابخانه‌ها، قیمت کتاب و وضعیت اقتصادی کشور، فرهنگ‌سازی و اقدامات آموزشی در مدارس از دیگر مسائل تاثیر گذار بر این مسئله است.

طبق آخرین آمار‌ها که سال ۱۳۹۹ منتشر شده، سرانه مطالعه در ایران ۱۶ دقیقه است، پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و خالی بودن کتابخانه‌ها از افراد کتابخوان در جامعه‌ی امروزی با مشکلات اقتصادی همیشه مهر تاییدی بر بی اهمیتی و ساده انگاری موضوع مطالعه میان افراد جامعه ایرانی خواهد بود.

برای دانشجویان، معلمان و افرادی که باید بنا به اشتغال به تحصیل در فضای کتاب و کتابخوانی قرار بگیرند تامین نشدن نیاز‌های اساسی موجب شده تا غذای روح اولویتی برای آن‌ها نداشته باشد.

محمود علوی نیا شاعر و نویسنده در این باره گفت: مردم در شرایط فعلی توان خریدن کتاب را ندارند و چیزی که از سفره‌ مردم کم شده کتاب است و این کالای فرهنگی اولویت کمتری برای تهیه از سوی مردم دارد.

به گفته‌ او، کتاب در میان مردم غریب است و فضای مجازی ضربه‌ بسیار بزرگی به خوانش کتاب و کتابخوانی زده است. 

علوی‌نیا می‌گوید، مردم آگاه هستند؛ خاصه قشر تحصیل کرده که به ادبیات علاقه دارند و نیاز اصلی آن‌ها کتاب است، اما در شرایطی که توانایی خرید کتاب را ندارند، چه باید کرد؟

او در این زمینه راهکار ارائه می دهد و می گوید، در این شرایط دولت و وزارت ارشاد کمک کننده خواهند بود؛ آنها باید در خصوص راه اندازی و گسترش کتاب فروشی هزینه کنند. این نویسنده معتقد است، در حال حاضر نباید به امید حرکت از سوی مردم بمانیم تا قدمی برای گسترش عدالت فرهنگی بردارند.

علوی نیا بیان کرد: شاید یکی از کار‌ها راه اندازی بیشتر کتابفروشی‌های سیار باشد؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا کتابفروشی‌های سیار با هزینه دولت باید راه اندازی شوند یا با هزینه‌ کتاب فروش و مستقل باید به وجود بیایند؟

طبق داده‌های مرکز آمار کشور در سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه افراد ۱۵ سال به بالا و باسواد در ماه به طور متوسط هشت ساعت و ١٨ دقیقه بوده است که از این مقدار شش ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.